Kan vi snakke om wienerøl

Roadrune

Norbrygg-medlem
(Moderatorkommentar: Jeg har flytta dette innlegget og de følgende til ned på side 3 fra tråden Hva synes vi om tørrgjær i lagerøl? Vienna lager
Det utvikla seg til en diskusjon om wienerøl i stedet for om tørrgjær i lagerøl, og vi trenger en wienerøltråd:). Finn Berger )

Jeg lurer på om jeg skulle ha brygget en Vienna og fant denne oppskriften: Vienna Lager - David Heath
Brewfather

Men jeg er ikke noe fan av kveik.
Kan jeg bare bytte ut kveiken med WLP830, senke tempen til 10°C og la alt annet være likt?
 
Sist redigert av en moderator:
Jeg lurer på om jeg skulle ha brygget en Vienna og fant denne oppskriften: Vienna Lager - David Heath
Brewfather

Men jeg er ikke noe fan av kveik.
Kan jeg bare bytte ut kveiken med WLP830, senke tempen til 10°C og la alt annet være likt?
Jeg ville droppet karamellmalt i et slikt øl. Ville faktisk byttet ut både Pils, Melanoidin og Caramunich med Munich.

Og kveik? Det er perverst.
 
Blir for lyst ;)

Bare hvis du skal brygge den for konkurranse, ikke hvis du brygger den bare for å få et godt øl - som dessuten er mer historisk riktig. BJCP har under overveielse å dele opp kategorien, hvorav den ene blir "historisk vienna" - og den brygget jo Anton Dreher opprinnelig på 100% wienermalt. (Har vi ikke snakka om dette før:)?)
 
Bare hvis du skal brygge den for konkurranse, ikke hvis du brygger den bare for å få et godt øl - som dessuten er mer historisk riktig. BJCP har under overveielse å dele opp kategorien, hvorav den ene blir "historisk vienna" - og den brygget jo Anton Dreher opprinnelig på 100% wienermalt. (Har vi ikke snakka om dette før:)?)

Det har vært oppe til diskusjon før ja, wiener er i vinden som aldri før :) finn en kilde til fargen på ølet til Anton Dreher så skal vi bli enige ;)
 
Blir vel en lys wiener da :)
Serious: er munchnermalt en del av en del av wiener lager, eller bruker bryggeriene dekoksjon?

Wiener er et øl som er mer eller mindre (mer, så vidt jeg veit) utdødd i Østerrike. Men østerrikske emmigranter tok det med seg til Mexico, der det har utvikla seg til et mørkere og søtere øl. Du får en ganske grundig gjennomgang av historia her: Vienna Lager with Andreas Krennmair- BeerSmith Podcast #219 | Home Brewing Beer Blog by BeerSmith™

Krennmair, som har forska på dette, hevder at den opprinnelige wieneren var brygga på 100% av det nye maltet som Anton Dreher utvikla rundt 1840, samtidig som kameraten Gabriel Sedlmayer utvikla münchenermaltet i München. Hvor mørkt dette ølet var sammenligna med det du får når du brygger med 100% wienermalt i dag, er vel vanskelig å si. Kanskje var det mørkere. Men jeg har veldig god samvittighet når jeg snart brygger en wiener med 100% wienermalt.

@Holmentoppen linka forøvrig i en annen tråd til denne bloggartikkelen, der Derek Springer hevder at ikke bare karamellmalt, men også münchenermalt, er en vederstyggelighet i en Wiener. Han går inn for 100% wienermalt, han også. Så jeg føler meg i godt selskap - med Dreher, Krennmair og Springer:).

Hva f.eks. Hansa gjør, aner jeg ikke. Men jeg har vondt for å tru at de bruker dekoksjon - som ikke påvirker fargen så mye, heller.

edit: @PetterL Du får vel et svar her.
 
Hva Hansa gjør får du svar på her:

Hansa Vienna Lager

Dekoksjon, pils malt, munich og karamell malt i tillegg til vienna’en. Og så nedbrygges det etterpå til butikkstyrke. Det syndes på mange nivå men der er da et godt øl synes jeg :)
Oj, den blir mørkere enn jeg trodde. Har ikke smakt den, men den er nok mange hakk mer meksikansk enn Frydenlund sitt fatøl, som jeg tror er mer original-Wiener. Får prøve å få tak i en boks av hver før jeg fyrer opp kjelen selv.
 
Hva Hansa gjør får du svar på her:

Hansa Vienna Lager

Dekoksjon, pils malt, munich og karamell malt i tillegg til vienna’en. Og så nedbrygges det etterpå til butikkstyrke. Det syndes på mange nivå men der er da et godt øl synes jeg :)

Enig i at det der er et godt øl - med et forbehold: jeg må smake det igjen, før jeg eventuelt frikjenner det for å dele det fellespreget som alt norsk industriøl har. Men bortsett fra det, synes jeg den Viennaen er noe av det bedre de store bryggeriene brygger. Artig at de dekokterer, det koster jo penger, og er vel stort sett noe ikke så mange store bryggerier utafor Tsjekkia driver med lenger.

Jeg vil gjerne misforstås rett, sjøl om jeg vel ikke akkurat legger opp til det:p. Jeg mener jo ikke på noen måte at det ikke er dekning for å kalle et sånt øl som det Hansa brygger, for en Vienna - eller for den sakens skyld at man bør skamme seg om man så mye som tenker tanken om å forurense wienerølet med münchenermalt. Jeg synes bare det er noe paradoksalt ved at et øl som har den samme gristen som wienerølet opprinnelig hadde, skal falle utafor definisjonen av wienerøl.

OK, jeg skjønner hvorfor. Det ølet som blei lansert i 1840/41 finnes ikke lenger, og etterkommerne på den andre sida av Atlanterhavet har utvikla seg til noe helt annet, og jeg ser at du antakelig ikke kan ha en så vid definisjon som grunnlag for bedømming at den favner både det historiske wienerølet og det moderne.

Men jeg ser til Amerika, og til ideen om å splitte opp kategorien i historisk og moderne: This style is on the watch list to move to the Historical category in future guidelines; that would allow the classic style to be described while moving the sweeter modern versions to the International Amber or Dark Lager styles.
 
Min tolkning er at så lenge en ikke benytter adjunkter og holder seg unna eller sterkt begrenser bruk av karamellmalt så er en nærmere det historiske wienerølet enn den meksikanske videre"utviklingen".

BJCP: "Can use some caramel malts and/or darker malts to add color and sweetness, but caramel malts shouldn’t add significant aroma and flavor and dark malts shouldn’t provide any roasted character."
De kunne like gjerne bare skrevet rett ut: for å justere farge, bruk Carafa Special (1,2 el.3) :p

Ta med en boks Frydenlund Fatøl Export (5,4%) neste gang dere er på polet og ta med i vurderingen. Jeg tipper dette er utgangsølet som blir nedbrygget til 4,5% butikkutgaven, finfin wiener den også :)
 
Min tolkning er at så lenge en ikke benytter adjunkter og holder seg unna eller sterkt begrenser bruk av karamellmalt så er en nærmere det historiske wienerølet enn den meksikanske videre"utviklingen".

BJCP: "Can use some caramel malts and/or darker malts to add color and sweetness, but caramel malts shouldn’t add significant aroma and flavor and dark malts shouldn’t provide any roasted character."
De kunne like gjerne bare skrevet rett ut: for å justere farge, bruk Carafa Special (1,2 el.3) :p

Ta med en boks Frydenlund Fatøl Export (5,4%) neste gang dere er på polet og ta med i vurderingen. Jeg tipper dette er utgangsølet som blir nedbrygget til 4,5% butikkutgaven, finfin wiener den også :)

Hva som vil ligge nærmest det ølet Dreher brygga, er jo vanskelig å avgjøre, så lenge vi ikke kan brygge med det maltet han hadde. Moderne byggslag og moderne malterier skaper avstand. Det er vel der hovedproblemet med en historisk definisjon ligger, vil jeg tro. Likevel, mye tyder på at det historiske ølet var relativt lyst.

Krennmair har en blogg der vi kan klikke lenker (pingback) og følge arbeidet hans med å utforske wienerølet - og et første forsøk på å brygge det. (Skikkelig KISS-brygging, forøvrig. Jeg liker det:).): Tracing the origins of Vienna Lager | Daft Eejit Brewing

Resultatet blei ei bok, som jeg straks og med en gang skal skrive opp i boken min at jeg skal skaffe: “Vienna Lager”, My New Book | Daft Eejit Brewing

Krennmair gå forøvrig hardt ut mot historia om at østerrikske emmigranter førte tradisjonen videre i Mexico. Det gjorde de visst ikke, de dro til USA. Så jeg dreiv med villedning lenger opp her:(.
 
Hva som vil ligge nærmest det ølet Dreher brygga, er jo vanskelig å avgjøre, så lenge vi ikke kan brygge med det maltet han hadde. Moderne byggslag og moderne malterier skaper avstand. Det er vel der hovedproblemet med en historisk definisjon ligger, vil jeg tro. Likevel, mye tyder på at det historiske ølet var relativt lyst.

Krennmair har en blogg der vi kan klikke lenker (pingback) og følge arbeidet hans med å utforske wienerølet - og et første forsøk på å brygge det. (Skikkelig KISS-brygging, forøvrig. Jeg liker det:).): Tracing the origins of Vienna Lager | Daft Eejit Brewing

Resultatet blei ei bok, som jeg straks og med en gang skal skrive opp i boken min at jeg skal skaffe: “Vienna Lager”, My New Book | Daft Eejit Brewing

Krennmair gå forøvrig hardt ut mot historia om at østerrikske emmigranter førte tradisjonen videre i Mexico. Det gjorde de visst ikke, de dro til USA. Så jeg dreiv med villedning lenger opp her:(.

Digger Politimester Bastian referansen :cool:

Den boka må jeg også ha :eek:
 
Jeg fikk liv i den vesle starterskvetten med L17, så nå står det vel 400 milliarder tyske fremmedarbeidere klare til innsats etter et døgns karantene i kjøleskap. Jeg satser på 72% utgjæring, men regner ikke med særlig sødme utover det maltet gir ("maltsødme"). Balanse mellom sulfat og klorid, 70-80 ppm av hver. 20 min på 65 grader + 45 min på 72. Tilsetter humle bare ved 60, og bruker mye Saaz der, ut fra teorien om at det vil gi godt utbytte av de krydrete smakene.

Må vel nesten kalle denne "Anton Dreher"* - sjøl om den kanskje er både litt bitrere og tørrere enn originalen antakelig var:

OG 1.050, FG 1.014, 4,7% ABV. 30 IBU.

Malt til 32 liter før tapping
6,3 kg wienermalt
0,2 kg syremalt
Humle
20 gr Magnum @ 60
75gr Saaz @ 60
Gjær
Imperial L17 Harvest (ca. 400 milliarder celler til 25 liter, gjæres på 12-13 grader).

*Har finlest litt info om Dreher. Såvidt jeg kan forstå var fyren ikke involvert i slavehandel eller annen uakseptabel virksomhet, så jeg tar sjansen på å reise 60-70 små monumenter over ham i kjelleren her:).
 
Bestilte i dag malt til en wiener selv. 95% Vienna, så ikke langt unna :). Samme ABV vi sikter mot, men jeg går et par knepp tørrere, og en del ned på IBU. Planlegger også et sulfat/klorid forhold på 1, men tenker ned mot 50ppm. Mittelfrüh som FWH og Saaz @ 30. Brygges fredag tenker jeg, og skal gjæres med WLP940.
 
Jeg fikk liv i den vesle starterskvetten med L17, så nå står det vel 400 milliarder tyske fremmedarbeidere klare til innsats etter et døgns karantene i kjøleskap. Jeg satser på 72% utgjæring, men regner ikke med særlig sødme utover det maltet gir ("maltsødme"). Balanse mellom sulfat og klorid, 70-80 ppm av hver. 20 min på 65 grader + 45 min på 72. Tilsetter humle bare ved 60, og bruker mye Saaz der, ut fra teorien om at det vil gi godt utbytte av de krydrete smakene.

Må vel nesten kalle denne "Anton Dreher"* - sjøl om den kanskje er både litt bitrere og tørrere enn originalen antakelig var:

OG 1.050, FG 1.014, 4,7% ABV. 30 IBU.

Malt til 32 liter før tapping
6,3 kg wienermalt
0,2 kg syremalt
Humle
20 gr Magnum @ 60
75gr Saaz @ 60
Gjær
Imperial L17 Harvest (ca. 400 milliarder celler til 25 liter, gjæres på 12-13 grader).

*Har finlest litt info om Dreher. Såvidt jeg kan forstå var fyren ikke involvert i slavehandel eller annen uakseptabel virksomhet, så jeg tar sjansen på å reise 60-70 små monumenter over ham i kjelleren her:).

Husk at de må ha fritidskarantene frem til negativ test nr 2!
 
Tilbake
Topp