Karbonere mange fat med 1 CO2 kobling

Hei godtfolk,

Jeg har 9 fat som skal fylles i de kommende månedene. Jeg har plass til å sette alle kjølig (4-9 grader).
Har prøvd å sette ett fat på 1 BAR i en uke som gav gode resultater. Spørsmålet nå er om det holder å koble på Co2, sette på gass på 1 BAR, koble fra og gjøre det samme med neste.
Vil dette fungere? I så fall, hvor ofte bør jeg koble på 1 BAR Co2 på alle fat for å sjekke at de fremdeles holder trykket?
Målet er at alle skal karboneres til samme nivå som den som har stått på 1 BAR i en uke med gassventilen åpen, deretter være klar til å tappet når jeg kobler dem på tappetårn (med co2)
 
Grei skrev:
Hei godtfolk,

Jeg har 9 fat som skal fylles i de kommende månedene. Jeg har plass til å sette alle kjølig (4-9 grader).
Har prøvd å sette ett fat på 1 BAR i en uke som gav gode resultater. Spørsmålet nå er om det holder å koble på CO₂, sette på gass på 1 BAR, koble fra og gjøre det samme med neste.
Vil dette fungere? I så fall, hvor ofte bør jeg koble på 1 BAR CO₂ på alle fat for å sjekke at de fremdeles holder trykket?
Målet er at alle skal karboneres til samme nivå som den som har stått på 1 BAR i en uke med gassventilen åpen, deretter være klar til å tappet når jeg kobler dem på tappetårn (med CO₂)

Hei, det holder ikke å koble på 1 bar for så å koble fra. Ølet absorberer over tid. Det er vanskelig/umulig å si hvor ofte du må koblet på trykk, ettersom ølet absorberer co2 kontinuerlig

Hva med denne? http://bryggeland.no/bryggeutstyr/co2-cornelius-fat/co2-utstyr/co2-fordeler-4-utg-okonomi.html
 
Manifold er greit. Ellers pleier jeg ofte å karbonere naturlig. Sleng oppi litt sukker og la de stå en uke i romtemp, og sett de så kaldt. Ikke noe pes med å flytte fra fat til fat.
Det vil være mulig å kjøre shake'n'crank på hver og en, men du vil ikke ha veldig god kontroll over trykknivået. Iallefall ikke på samme måte som med manifold eller naturlig karbonering.

Til fordel for naturkarbonering, så har ølet ofte godt av den tiden det tar å naturkarbonere uansett, for å la maltensmaken sette seg osv. Iallefall min erfaring, selv med Pale Ale :)
 
Jeg har god erfaring med dette. Jeg setter trykket til 2,5-3,5 bar. Fyller så alle fatene med dette og kobler fra. Neste dag gjør jeg det samme. Men da har jeg en flexitapp påkoblet ett fat og tar prøver innimellom. Jeg gjentar dette inntil jeg har passelig med Co2 i ølet. Dette har fungert fint for meg.
 
Skal også til snart for første gang med fat. Fikk anbefalt 1uke på 1bar hos bryggselv.no

Hvordan gjør dere det da om fatet står noen måneder. Står det med 1bar trykk hele tiden og gass påkoplet, eller kobler fra og etterfyller opp til 1bar en gang imellom?

Forsto ikke forrige post helt. Om ølet er passe karbonert etter en uke så har vel ølet absorbert passe CO₂? Om en da koblet fra med 1bar trykk på fatet, blir ølet flatt da om man ikke tapper? Kan ikke forstå det, slipper jo ikke noe ut..?

Hvordan gjør dere? Om en vil tappe en halvliter eller to en kveld, etterfyller en da så det er 1bar på fatet?

Beklager. Sikkert helt elementære spørsmål, men slikt sitter altså en fersking å spekulerer på mens han nyter et glass av batch #1 som forøvrig snart er historie.

Edit: her kom svar mens jeg knottet selv, som forklarer litt mer..
 
Hans Einar skrev:
Skal også til snart for første gang med fat. Fikk anbefalt 1uke på 1bar hos bryggselv.no

Hvordan gjør dere det da om fatet står noen måneder. Står det med 1bar trykk hele tiden og gass påkoplet, eller kobler fra og etterfyller opp til 1bar en gang imellom?

Forsto ikke forrige post helt. Om ølet er passe karbonert etter en uke så har vel ølet absorbert passe CO₂? Om en da koblet fra med 1bar trykk på fatet, blir ølet flatt da om man ikke tapper? Kan ikke forstå det, slipper jo ikke noe ut..?

Hvordan gjør dere? Om en vil tappe en halvliter eller to en kveld, etterfyller en da så det er 1bar på fatet?

Beklager. Sikkert helt elementære spørsmål, men slikt sitter altså en fersking å spekulerer på mens han nyter et glass av batch #1 som forøvrig snart er historie.

Helt riktig, til slutt absorberer ølet så mye c02 som det er mulig. Det er avhengig av temp. og trykk. Men etter 1 uke på 1 bar i kjøleskaptemp. så er det mettet. Da kan du koble av trykket. Med mindre du tapper av øl. DA minker trykket og du må fylle på igjen.
 
4 x fordeler + en splitt på alle hadde gjort susen hadde det ikke vært for at jeg må plassere dem i 3 forskjellige kjøleskap.  :noway:

Klarer nok å holde forbruket oppe hvis jeg tar en splitt direkte fra Co2 til 2 stk i ett kjøleskap og lar dem stå en uke til de er mettet før jeg flytter dem ut i kjøleskap uten Co2.
 
Alternativt kan du tvangskarbonere fatene etter tur.

Sett de til kjøling, når de er kalde nok.

Still inn på det trykket du skal ha, slå på tv'en, legg fatet på gulvet, sett gassflasken ved siden av deg, koble til, rull fatet til det slutter å suse. Bytt fat.

Slå av TV.
 
Uansett, det viktigste er å trykksette fatet med 3,5 bar med en gang de er tappet for at pakninger skal sette seg og en kan sjekke om fatet er tett.
La det stå og roe seg ned noen timer så kan en fint sette 1 bar trykk på det og la det stå med trykk påkoblet en uke. Men vær sikker på at du ikke har noen lekkasjer, det går fort å tømme en 6Kg flaske ved en liten lekkasje... Nettopp derfor bruker jeg og Oddvar høyere trykk støtvis slik at flasken ikke er påkoblet under hele karboneringen.
 
Tilbake
Topp