Karbonering med sukker på cornelius fat

Rutof

 
Bruker man mindre sukker pr liter en på flaske?

Hvilke trykk setter man på fatet?  Må jo ha trykk for å være tett.
 
Du bruker den samme sukkermengden pr. liter som for flasker.
Når du har satt på lokket fyller du litt Co2, slipp ut gjennom sikkerhetsventilen, fyll litt mere og slipp ut av sikkerhetsventilen.
Deretter fyller jeg fatet med 3,5 bars trykk med Co2. Deretter kan du spraye på litt starsanoppløsning på lokk og ventiler for å sjekke at alt er tett. Deretter er det bare å sette fatet temperert i et par uker for deretter lagring eller drikking :namnam:
 
Rune Alm skrev:
Du bruker den samme sukkermengden pr. liter som for flasker.
Når du har satt på lokket fyller du litt CO₂, slipp ut gjennom sikkerhetsventilen, fyll litt mere og slipp ut av sikkerhetsventilen.
Deretter fyller jeg fatet med 3,5 bars trykk med CO₂. Deretter kan du spraye på litt starsanoppløsning på lokk og ventiler for å sjekke at alt er tett. Deretter er det bare å sette fatet temperert i et par uker for deretter lagring eller drikking :namnam:

Hvorfor fylle på og slippe ut flere ganger? Er helt blank på dette :roedme:
 
I starten er det luft i fatet. Fyller du på med CO2 blir det luft+CO2 i fatet. Slipper du ut overtrykket og gjentar dette blir det mindre og mindre luft i fatet for hver gang. Men 2-3 ganger bør være tilstrekkelig.
 
Oups. Jeg har bare gjort dette en gang, jeg gjorde som beskrevet med å fylle litt på og slippe ut for å få vekk oksygen, men jeg satte ikke på mer trykk. Er i havet nå og får ikke gjort noe med det på en drøy uke. Det skapes jo trykk av karboneringen, det er altså ikke nok?
 
Ofte holder ikke lokket skikkelig tett om det ikke er trykk på, slik at evt. co2 som produseres av gjæren slipper ut. Er du heldig har fatet greid å holde på trykket. Er du uheldig har du et øl som er litt sterkere enn det var før du tilsatte sukker, og må gjøre et nytt forsøk på å karbonere når du kommer heim.
 
Hvis du ikke har trykksatt det er det en viss fare for at lokket ikke er tett. Men det er ikke værre enn at ølet blir flatt. Da er det bare å tvangskarbonere det, dette går helt fint.
 
Jeg har aldri hat problemer med at fatet ikke er tett ved ettergjæring på fat...
 
Men det har vi.. vil absolutt anbefale å sette på et lite grunntrykk for å presse lokket mot pakningen..


Mulig vi har dårlige fat/lokk/pakninger :jaha:
 
OK, takk for svar! Det siste jeg gjorde før jeg klemte fatet farvel da jeg dro, var å lette så vidt på ventilen, og det var bra trykk under der, så det er tydelig at karboneringen går sin gang og at fatet er tett! :)
 
Det er nok ikke noe fast tall på det. Det viktigste er at du ikke fyller over gassrøret. Vi fyller fat med vekt, og bruker da 22,5Kg på samtlige fat. Dette gir 18-18,5 liter, avhengig av egenvekt på fatene. Fatene blir da fyllt ca opp til øverste sveis (pga mye skum fra Starsan så blir ikke fyllingen kontrollert bedre enn dette). Hadde noen fat med ekstra langt gassrør, men disse ble kuttet ned til "normal" lengde.
 
Tilbake
Topp