Karbonering på flaske

Gjør det som det passer deg. Pass bare på å få minst mulig oksygen inn. Skal du drikke det selv så bruker du så mye sukker som du liker. Skal du sende inn i en konkurranse bør du gjøre det iht stilen.
 
Blir nok ikke noe konkurranse her i gården gitt :) Godt øl til eget bruk er målet. Hvis jeg ikke blir fornøyd denne gangen vurderer jeg å prøve med 7g sukker. Usikker på hvor mye utslag 1g kan gjøre men lønner seg vel å være forsiktig :) Kan jo være mange årsaker til at det ikke fikk mye futt sist, og at øltypen kanskje skal være slik. Så jeg prøver samme framgangsmåte en runde til og ser. Det ble jo veldig godt første ølet, men kunne vært LITT mer futt :)
 
Hadde ikke hatt noen bekymringer om det var brukt 7g/l på ølet mitt.
Etter en halv time og halvtømt glass gjør det ikke noe om det fortsatt er litt futt i det.
 
Kanskje jeg skal prøve det med en gang? Det er vel ikke noe risiko å øke med et gram? Ihvertfall på pilsen tenker jeg, for pils vil jeg gjerne ha go og sprudlende
 
I kalkulatoren ;)

Greia er at ølet inneholder en del CO2 etter den vanlige gjæringa, og selv om det vanligvis ikke er i nærheten av det vi gjerne vil ha i en ferdig karbonert øl, så er det nok til at det bør tas med i beregningen av hvor mye sukker vi trenger til karbonering. Samtidig - jo høyere temperatur det er på ølet, jo mer CO2 vil ha blitt drevet ut (du har sikkert sett at en kald øl/brus skummer mye mindre enn en varm?). Og den varmeste temperaturen er jo gjerne på slutten av gjæringa, derfor utvikles det heller ikke noe mer CO2 etter det. Men hva skjer så hvis vi coldcrasher og flasker ved den temperaturen? Vel, da går det jo ikke noe mer CO2 ut av ølet enn det har gjort fra før, men det blir heller ikke utviklet noe mer, derfor vil du da beholde samme nivå som før coldcrash.

Så, hvis du på slutten av gjæringa hadde ølet på 20C, så coldcrasha på 2C, og det kanskje er 4C når du flasker, så er det fremdeles 20C som må brukes når du regner ut sukker til karbonering...

Til selve karboneringa er det egentlig bare å sette flaskene godt og varmt, gjerne opp mot 30C, da går der fortere, men rundt 20 går fint det og. Det samme gjelder for lager (pils) også.
 
I kalkulatoren ;)

Greia er at ølet inneholder en del CO2 etter den vanlige gjæringa, og selv om det vanligvis ikke er i nærheten av det vi gjerne vil ha i en ferdig karbonert øl, så er det nok til at det bør tas med i beregningen av hvor mye sukker vi trenger til karbonering. Samtidig - jo høyere temperatur det er på ølet, jo mer CO2 vil ha blitt drevet ut (du har sikkert sett at en kald øl/brus skummer mye mindre enn en varm?). Og den varmeste temperaturen er jo gjerne på slutten av gjæringa, derfor utvikles det heller ikke noe mer CO2 etter det. Men hva skjer så hvis vi coldcrasher og flasker ved den temperaturen? Vel, da går det jo ikke noe mer CO2 ut av ølet enn det har gjort fra før, men det blir heller ikke utviklet noe mer, derfor vil du da beholde samme nivå som før coldcrash.

Så, hvis du på slutten av gjæringa hadde ølet på 20C, så coldcrasha på 2C, og det kanskje er 4C når du flasker, så er det fremdeles 20C som må brukes når du regner ut sukker til karbonering...

Til selve karboneringa er det egentlig bare å sette flaskene godt og varmt, gjerne opp mot 30C, da går der fortere, men rundt 20 går fint det og. Det samme gjelder for lager (pils) også.


Kan jeg tilsette sukkerlake å flaske når ølet er 4grader?
 
Har aldri tenkt over den problemstillingen.
Men har heller aldri merket noe spesiellt med øl som er karbonert direkte etter cc.
Fyller du flaskene opp til det renner over og deretter korker vil trolig trykkøkningen bli betydelig. Ikke så lett å trykke sammen væske.
-Sikkert noen på forumet som kan beregne trykkøkning som følge av temperatur/volumøkning.
 
Neida, siden du har lyktes med denne metoden og har sikkert en god rekke med vellykkede brygg bak deg, satser jeg på at den metoden fungerer for meg også :)
 
Med tanke på flasking ved lav temperatur/trykkøkning så har alltid det gått greit. Har heller ikke lest at noen her på forumet har hatt problem med dette. Vet ikke men har kanskje gjort det med 30-40 bøtter.
 
Tar jeg ikke helt feil så er volumøkningen for vann fra 4-20C ca 1%, så det er ikke så voldsomt, men 4C er vel faktisk også punktet der vann har høyest tetthet, så om du fex tar det fra 2-20 vil økningen faktisk være mindre

Har heller aldri tenkt over det, men har også flaska direkte fra coldcrash mange ganger uten noe problem, så tror nok det skal gå bra. Derimot skal jeg sjekke hvor stor forskjell 5ml faktisk er i flaska, og merke av på flaska på neste brygg for å se i praksis om utregningen min stemte :)
 
Hvor mye sukker bruker folk til f.eks pale ale? Jeg har gått opp til 6,5gram per liter. Vurderer faktisk å øke til 7gram. Hvor mye vann bruker dere til sukkerlaken på en batch på en 20-23 liter vørter?
 
Har kommet til at 5 gr/l er ideelt for meg i de fleste øl. Kan bruke 4 gr. i pale ale og dry stout, og tror jeg skal prøve å gå enda lavere i stout'en.
 
Hei.
Tenker dette er rette tråden for mine spørsmål.. Satte i høst en American Pale Ale fra Saga kit, som var ferdig til jul.. fulgte oppskriften og var meget førnøyd m resultatet. Nå er jeg igang med med ett nytt brygg, denne gang en London Porter fra Saga. Som sist står d til gjæring på badet, 22-24gr. og idag har det stått 11 dager, og plupp'ingen har avtatt. Jeg har laket medfølgende Priming sugar, men tilsatt noen gr. sukker så det blir ca. 6gr/l øl. Men.. jeg måler SG 1014, og det skal iflg oppskrift være nede i 1009 før karbonering. Skal jeg vente en dag el to, eller bare kjøre på..? Takknemlig for svar.

Mh utålmodig / Jan
 
Tilbake
Topp