Karbonering på flaske

Roger_L skrev:
Ett kjapt spørsmål.
Skal til å flaske en Belgisk Wit og Beersmith anbefaler 153gr vanlig sukker på 20 liter som da blir Vol CO₂  2,5 som er anbefalt for Belgisk Wit.
Setter jeg inn 120gr som jeg vanligvis ville brukt så får jeg Vol CO₂, 2,2 Vil man merke mye forskjell om man får 2,2 eller 2,5 Vol CO₂?

Vet ikke om du vil merke store forskjellen, men hva er grunnen til at du vil gå for 120 gram i stedet for 153 gram?

kintii skrev:
Roger_L skrev:
Ett kjapt spørsmål.
Skal til å flaske en Belgisk Wit og Beersmith anbefaler 153gr vanlig sukker på 20 liter som da blir Vol CO₂  2,5 som er anbefalt for Belgisk Wit.
Setter jeg inn 120gr som jeg vanligvis ville brukt så får jeg Vol CO₂, 2,2 Vil man merke mye forskjell om man får 2,2 eller 2,5 Vol CO₂?

Vet ikke om du vil merke store forskjellen, men hva er grunnen til at du vil gå for 120 gram i stedet for 153 gram?

Grunnen til at jeg spør er at jeg normalt bruker 6gr sukker pr liter øl når jeg karbonerer.
Men siden Beersmith og tabellen til Gahr anbefaler 2,5 Vol co2 i en wit, så blir det i dette tilfellet 153gr sukker som er 7,65gr sukker pr liter øl.  Noe som igjen er litt mer enn det jeg vanligvis bruker. Og derfor spørsmålet om det er stor forskjell på 2,2 og 2,5 vol co2.

kintii skrev:
ole84 skrev:
TorsteinO skrev:
Ang det Lervig-Mike sa om gjærsmak av vanlig sukker til karbonering - noen her som har prøvd fex DME i stedet?

lurer på det samme, men det skulle ro at det ville funke fint(?)
bytter man isåfall gram mot gram sukker/DME?

Da må vel omtrent mengden med DME dobles. Skulle tro det har mer å si på smaken i forhold til å bruke sukker.

Fant en kalkulator på nett, kan ikke gå god for om dette stemmer men. Siden er; http://convert-to.com/576/malt-extract-conversion-plus-nutritional-facts.html

Malt Extract Amounts Conversion Results :
Amount : 100 g of Sugars
Equals  : 204.08 g (gram) of malt extract
Fraction : 204 2/25 g (gram) of malt extract

Det der tror jeg er flytende ekstrakt, se fex http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/, det står jo også endel her hos norbrygg om hvordan man forbedrer ølsett der det står at man skal bruke sukker, og hvor mye DME det evt bør byttes ut med.

Jeg sendte en mail til mike for å spørre, kan legge ut svarene jeg fikk her etterpå :)

ut ifra den kalkulatoren du linket til så må man bruke 9gr DME/liter for å oppnå samme CO2 som 6gr sukker/liter.
Tror det er verdt et forsøk.

Yep, så ca 150%, ikke 200%

her er forøvrig svaret jeg fikk fra Mike:

I find white table or white sugar has a fingerprint of flavor on the beer itself and tends to detract from the other ingredients…

1.      Simply use Corn sugar is one simple way only problem is it’s hard to find here in Europe

2.      Force carbonate in a keg system

3.      Use fresh wort or use spray malt extract is another way.
I would experiment with various sugars…

If the taste doesn’t bother you then disregard my statement and enjoy… I was merely stating my feeling about sugar and re fermentation

TorsteinO skrev:
her er forøvrig svaret jeg fikk fra Mike:

I find white table or white sugar has a fingerprint of flavor on the beer itself and tends to detract from the other ingredients…

1.       Simply use Corn sugar is one simple way only problem is it’s hard to find here in Europe
…

"Corn sugar" er ikke vanskelig å finne i Europa. Det er bare et annet navn på glukose, også kjent som dextrose, som de selger i de fleste bryggebutikker. :)

Har aldri skjønt hvorfor noen sverger til den 6 gram per liter "filosofien". Det vil jo bli for mye om man f.eks skal karbonere en porter eller stout, samtidig som man gjerne ønsker mer futt i et hveteøl. Gjæringstemperatur vil også ha noe å si med tanke på hvor mye futt man får, og kan påvirke resultatet den ene eller andre veien selv ved samme antall gram sukker per liter hver gang.

Det koster ikke mer enn 2 kalorier å legge inn de nødvendige dataene i en kalkulator på nett, som det finnes mange av(!), og dermed oppnå en typeriktig karbonering på alle øl. Men for all del, om man liker en sprudlende stout, eller et noe slapp hveteøl, så kjør på.

Grunnen til at det blir sagt 6 gram pr liter så ofte er jo fordi at det funker ganske greit, og har blitt en slags standard. I hvert fall for de fleste nybegynnere. Så etterhvert når en blir flinkere til det meste så er det jo bare å karbonere med mer eller mindre sukker.

Marius K. skrev:
Har aldri skjønt hvorfor noen sverger til den 6 gram per liter "filosofien". Det vil jo bli for mye om man f.eks skal karbonere en porter eller stout, samtidig som man gjerne ønsker mer futt i et hveteøl. Gjæringstemperatur vil også ha noe å si med tanke på hvor mye futt man får, og kan påvirke resultatet den ene eller andre veien selv ved samme antall gram sukker per liter hver gang.

Har noen egentlig sagt noe annet enn dette? 6 gram per liter er et greit utgangspunkt for en rimelig gjennomsnittlig kullsyremengde, mens man gjerne justerer ned for enkelte øltyper og opp for andre. Gjæringstemperatur har noe å si, men med mindre man er langt utenfor normal ale-temperatur – som lager eller saison – har det ikke så mye å si. For eksempel vil 2,4 vol CO2 oppnås med 5,9 g/l ved 18 grader og 6,3 g/l ved 22 grader. Og primer du med 6 i stedet for 6,3 vil du få 5% mindre kullsyre, noe jeg tviler på at du merker noe til.

Registrerer bare at 6 gram går igjen veldig ofte. Det vil sikkert fungere supert i mange tilfeller!  :ilike:

Når jeg har karbonert mine øl har jeg brukt alt fra 4 gram per liter til godt over 7 gram avhengig av øltype. Man vil merke forskjell på 4 vs. 6 og 6 vs. Eks. 7,5. Poenget mitt var bare at det er veldig enkelt å regne ut "riktig" sukkermengde, og at dette kanskje er blandt det minst krevende jeg har gjort som ny brygger :) det er andre aspekter ved bryggingen som har ført til mer hodebry, Hehe.

Enig i at temperatur ikke er det viktigste, sier bare at det kan spille en rolle, og at det er veldig enkelt å korrigere for dette i kalkulatorene på nett.

TorsteinO skrev:
Ja, jeg trodde egentlig også det, skal vel også være det samme som druesukker
er vel ikke helt ute av sammenengen her at druebrennevin skal ha en renere smak enn vanlig HB

Hva er anbefalt mengde sukker per liter øl for karbonering av en pils? Brukte 6g/l på mine to første IPA, deretter 6,2g/l på neste (i håp om å få en bitteliten smule mer kullsyre, med en samtidig frykt for overkarbonering). Ser for meg mellom 6,5 og 7,0 gram sukker per liter for en pilsner, men er usikker...

(PS: Vil tro romtemperatur ligger på omtrent 21-23°C)

HåvardF skrev:
Hva er anbefalt mengde sukker per liter øl for karbonering av en pils? Brukte 6g/l på mine to første IPA, deretter 6,2g/l på neste (i håp om å få en bitteliten smule mer kullsyre, med en samtidig frykt for overkarbonering). Ser for meg mellom 6,5 og 7,0 gram sukker per liter for en pilsner, men er usikker...

(PS: Vil tro romtemperatur ligger på omtrent 21-23°C)

Nå har aldri jeg brygget en lager før, men gitt 2,5 enheter CO₂ og en temperatur i ølet på 11 grader trenger du 5,4 gram per liter.

Jeg brukte rundt 7 gram til min forrige IPA og ble godt fornøyd.

EDIT: husk på at jo lavere temperatur i ølet, jo mindre sukker trenger du per liter.

Jeg tenker å stikke over ølet mitt i nytt spann før tilsetting av sukkerlake og flasking. Bør jeg la karet stå en stund med sukkerlake? Eventuelt, hvor lenge? Eller kan jeg helle i sukkerlaken, røre forsiktig rundt, og helle det på flasker med en gang?

Dette gjøre på forskjellige måter. Jeg har laken i flaskekaret, stikker om, rører litt forsiktig og flasker.
Andre har laken i når det har kommet noen liter i flaskekaret. Noen har laken i etter ferdig omstikking.
Tror det er vanlig å flaske med en gang. Kan ikke se hva som er positivt med å vente. Vil du ha klarere øl så er det vel mer fornuftig å gjøre noe med dette når det står i gjæringskaret.

Takk for svar! Når jeg flsket sist (altså første gang ever for min del) ventet jeg til det var litt øl i flaskekaret før jeg tilsatte sukkerlaken og rørte forsiktig rundt et par runder før jeg flasket. Tilsatte 6gram pr liter, og syntes det kunne vært LITT mer kullsyre i ølet. Ingen forskjell på kullsyrenivået etter 2uker karbonering og etter 4uker lagring etter det. Så tenkte jeg måtte sjekke litt hvordan folk gjør forskjellige ting. Jeg tror jeg velger å gjøre det på samme måte denne gangen også, bortsett fra jeg tenkte å IKKE coldcrashe denne gangen.

Tilbake
Topp