Kegmenter eller Brewtech

Jeg ønsker å begynne å gjære i ståltank. Enklere å renholde og jeg er litt skeptisk til plastbøttene. Så spørsmålet er; Kegmenter eller SS Brewtech Brewbucket? Hadde i utgangspunktet ikke tenkt å trykksette gjæringstanken.

Noen erfaringer? Kommentarer? Hva er viktig å tenke på?

Thanks.
 
Skeptisk med tanke på hva? At du ikke kan være like hardhendt ved renhold, eller er det annet som gjør at du er skeptisk?

Ingen av mine enkle plast-løsninger har vært spesielt vanskelig å rengjøre (bøtte, 30l Speidel), Fermentasaurusen er litt verre pga liten åpning, men Fermzilla er enkel igjen. Bortsett fra renhold så er det lite som skiller de enkleste plastbøttene fra de enkleste metalltankene.

Med Kegmenter så får du mulighet for trykksett, men den er vel ikke konisk og renhold er litt verre (du ser jo ikke om den er skitten, i hvert fall ikke i topp). Du vil vel i praksis trenge trykksettet for å få noe fornuftig tapping fra den, men da får du jo også helt lukket overføring.

Brewbucket er konisk, lettere å rengjøre da det er et lokk du kan ta av. Lukket overføring krever litt mer modifisering (f.eks borre hull i lokket til TC-kobling), men det er mulig å tappe fra den uten hevert etc.

I stor grad kan du gjære på fat (bare å hive en spunding valve på Cornelius f.eks) og få samme egenskaper der, Kegmenter er jo faktisk bare et fat.

Skulle jeg brukt såpass med penger selv så ville jeg hatt både konisk og mulighet for trykk, men hadde kjøpt en Fermzilla All Rounder eller Snubnose fremfor disse.
 
Takk for svar. Skepsisen ligger i mulighet for riper og skader i plasten som potensielt kan ødelegge. Jeg vil ha det enklest mulig. Derfor jeg tenkte ståltank. Skal sjekke ut alternativene du nevner. Thanks.
 
Takk for svar. Skepsisen ligger i mulighet for riper og skader i plasten som potensielt kan ødelegge. Jeg vil ha det enklest mulig. Derfor jeg tenkte ståltank. Skal sjekke ut alternativene du nevner. Thanks.

Hvis du ikke vil kunne trykksette gjæringskaret ditt, hvorfor bruke masse penger? OK, plastbøtter ripes lett - men det er jo noe du har styringa på. Så lenge det eneste du har oppi dem bortsett fra øl, er hendene dine og en mjuk svamp, skjer det ikke noe.
 
Tilbake
Topp