Kjapt spørsmål om gjærstarter

Skal brygge ein oatmeal stout snart, og skal lage starter med Wyeast 1084. I mangel på spraymalt tappa eg i overkant av ein liter vørter under brygging i går som er ca 1.055. Kan eg bruke denne som den er, eller bør eg vatne den ut til 1.040?

Sølve
 
SølveB skrev:
Skal brygge ein oatmeal stout snart, og skal lage starter med Wyeast 1084. I mangel på spraymalt tappa eg i overkant av ein liter vørter under brygging i går som er ca 1.055. Kan eg bruke denne som den er, eller bør eg vatne den ut til 1.040?
Sølve

Vann ut, du. 4 dl vann gir deg 1.040 hvis du har 1,1 liter vørter på 1.055. Det er sikkert ikke noen krise om du ikke gjør det, men når du uansett har en så premium vørter til starteren din, så kan du vel like greit gjøre det perfekt.
 
Er det risiko for at gjæren kan bli litt sliten av for sterk vørter i starteren, eller er det andre grunner til at 1.040 er vanlig?
 
SølveB skrev:
Er det risiko for at gjæren kan bli litt sliten av for sterk vørter i starteren, eller er det andre grunner til at 1.040 er vanlig?

Det er vel først og fremst det, ja. At 1.040 gir den perfekte balansen mellom masse gjærmat og ikke for høy alkoholstyrke, som jo er giftig for gjæren over tid. Da får du flest mulig nye celler samtidig som færrest mulig dør av alkoholen.
 
Tilbake
Topp