Kjempefersking med et par spørsmål

Hei alle ølelskere!
Får min nye investering BB30 i posten på fredag. tenkte å fyr opp første meskinga i helga.
Har vel det meste nesten klart rente bryggeteknisk tror jeg. Men lurer på om gjærdunken
må stå mørkt de første 14 dagene den skal ha 20 gr? Har en kjellerstue med varmepumpe som holder
romtempen på ca 20 gr. Alternativ 2. Jeg har et gammelt kjøleskap og tenkte å kjøpe en frostvakt 400 fra biltema, men har ikke en ut-200 i sammen med den. Går det greit uten ut-200? blir nå i hvert fall mørkt i kjøleskapet hvis det er viktig. Skal visstnok gå an å regulere temp med frostvakt 400 ganske nøyaktig. noen som har erfaringer med dette?
Alle innspill mottas med takk. Utrolig spenstig forum dette må jeg få si. gleder meg til jeg får litt
erfaring og skal begynne å teste ut egenkomponerte ølsorter!! Her er det i hvert fall masse input
å finne.

Prøv kjellerstua til du får deg ut200 eller stc-1000+ bare følg med på tempen i karet. Den kan fort bli flere grader høyere enn omgivelse under stormgjæring. Vær forberedt på å sette varmepumpa på 17.

Gjæren forårsaker temperatur økning de første 3-5 dagene av gjæringen under det som kalles stormgjæring, lar du dunken stå i ett rom med 20grader vil det overskytes litt, avhenger på type gjær. men godt kan det bli likevel.

Jeg drev og flytta forsiktig på gjærdunken til å begynne med ifh temp. kjøp deg en temperaturmåler med sonde som du isolerer på utsiden av dunken med f.eks bobleplast / isopor / sittunderlag ca midt på væskenivå, hir deg god peil på temp inni :)

Du får nok regulert temp med frostakten, men det du egentlig vil ha er en termostat som reagerer på temperaturen i ølet og justerer frostvakten deretter. Ambient temperatur er egentlig litt irrelevant de første få dagene under gjæring, som også er de viktigste. Det viktigste er noe som kjøler som holder temperaturstigningen under stormgjæring i sjakk,

En 400w frostvakt kan fort bli litt mye i et kjøleskap, du kan risikere en del overshoot, prøv å finne noe mindre, feks varmekabel fra korea + Stc 1000 til neste brygg

Jeg bruker kupevarmer fra biltema som varmekilde, har prøvd frodtvakt men den gir for mye etterslep og er vanskelig å justere.

taker for greie svar, slenger på et spørsmål til I samme slengen. Kan man løfte en bb30 med
håndtaken når den er full? Må muligens flytte den vekk fra under kjøkkenvifta når jeg skal løfte
opp meskekaret etter meskinga.

Jeg ville ikke stolt på å løfte den kun i håndtakene. Vi gjorde dette tidligere (med en v.2), og det endte med (heldigvis under vasking) at toppringen løsnet fra selve godset. Fikk klemt den på igjen og fungerer som den skal, men det er tydelige tegn på at "noe har skjedd" der. Etter det var det slutt på å løfte denne med mindre den var tom. Det hender jeg må flytte på den med innhold, da løfter/skyver jeg i basen i stedet. Det går fint.

Tilbake
Topp