Kjøle ned rom

Svarte på om det var mulig å kjøle ned et rom med et kjøleskap som står inne i rommet.
Selvfølgelig fungerer kjøleskap som gjæringsskap hvis døra er igjen.
Står skapet inne i et rom med døra åpen så har man vel en "varmeovn" på 2-300w gående.

Ja da er vi enige.
 
Men uansett, har man en bod man føler man må kjøle ned ambient på for å gjære i, så tror jeg faktisk det vil bli billigere, og ikke minst mer gunstig for ølet sin del å bare dytte inn et kjøleskap som man kan finne på finn for noen hundrelapper + en termostat, enn å kjøle ned hele rommet, som vil kreve mye energi, og en dedikert enhet som står for nedkjølingen, som koster mer enn et brukt kjøleskap. Man får jo ikke kjølt ned et rom ved å sette inn bøtter med kaldt vann uten at det er fantastisk mye mer mas enn å bare gå på finn og finne seg et kjøleskap og så bestille seg en termostat heller.
 
Mannen brygger med ekstrakt kit.. om du ikke ser fortjenesten med en kjele og en pose for allgrain, tviler på om ett par grader opp og ned gjør den store forskjellen. Men kjøp kjøleskap og en kjele eventuelt en bryggemnaskin, i den rekkefølgen... da blir det bra. brygger du for å holde kostnadene nede... slutt å brygg, mye billigere å kjøpe pokal og seidel eller hva de heter, Det tar garantert av.. tro meg
 
Fusel og andre usmaker kan man få uansett om man brygger ekstrakt eller all-grain. Dette er snakk om gjæring, ikke vørterproduksjon. Det er jo greit å få vørteren man starter med til å smake så godt som mulig. Er man nybegynner så er det mer å hente på i gjæring enn vørterproduksjon, eller omvendt egentlig. Det er lettere å gjøre noe feil under gjæring, som har mye større utslag, enn det er å lage en vøter som vil bli tilsvarende feil, hvis man gjærer den korrekt, spes hvis man brygger fra ekstrakt, for der er det så og si umulig å gjøre noe veldig feil.
 
Du må vel nesten installere en varmeutveksler da (varmepumpe/airconditioner). Blir en dyr løsning sammenlignet med kjøleskap/inkbird, riktignok.
 
Kjøleskap !!!
Når du ikke bruker det til gjæring, kan du bruke det til lagering / lagring av øl.
Som innsalg til en eventuell partner, er det alltid greit å ha litt ekstra kjølemulighet ved selskap (kaker) og fest (enda mer øl / champagne)
 
Skal man kjøle ned et rom, da nærmer vi oss et kjølerom og det koster. ihvertfall hvis en skal ned på temperaturer til brygging av feks. pils.
Da hjelper dert ikke med et "åpent" kjøleskap i rommet, da snakker vi kjøleunit med varm og kald side. Når temperaturene synker i rommet ned mot kjøleskapstemp. må også rommet bygges riktig ift. kondes mugg og andre ulumskheter som en ellers har grei kontroll på i et kjøleskap.
Gå for et brukt kjøleskap og bruk en STC 1000 eller lignende, da har man god kontroll på gjærings temperatur til en billig penge.
 
Kjøleskap !!!
Når du ikke bruker det til gjæring, kan du bruke det til lagering / lagring av øl.
Som innsalg til en eventuell partner, er det alltid greit å ha litt ekstra kjølemulighet ved selskap (kaker) og fest (enda mer øl / champagne)
Fler enn meg som sliter med å overtale frua til flere kjøleskap? :) Jeg har 2, men vurderer ett til...:) hmm...
 
Huff jeg har 4 kjøleskap og 1 fryser til brygging, da har jeg ikke regnet med 2 i forbindelse med kjøkken/grovkjøkken samt en matfrys... Ligger vel relativt dårlig ann jeg da...
 
Jeg har to og et halvt, to store og ett lite, og det har gått bra.
Så det er mulig skjæringspunktet går akkurat der...
 
Tilbake
Topp