Kjøleskap til gjæring

Jeg er helt fersk brygger, og har akkurat modifisert et kjøleskap til gjæring. Jeg har som mange andre lagt inn en frostvakt, og koblet på en STC1000. Jeg ser også at de fleste legger temperaturføleren inn til veggen på gjæringskaret, og isolerer føleren utenpå. Det jeg lurer på er om noen noen gang har lagt en temperaturlogger i gjæringskaret og målt hysteresen?
 
Føleren på en akvarietermostat tåler nok ølet.
Utfordringen blir å få det tett og å få det rent i ettertid. Tenker da på den medfølgende føleren som ikke er slett.
 
Jeg tenkte mer på om noen har hatt en temperaturlogger i gjæringskaret (gjerne med vann) for å teste hvordan temperaturen svinger med denne måten å gjøre det på. Og ev om noen ut fra dette har optimalisert programmeringen av STC'en for å få minst mulig svingninger?
 
Temperaturen vil nok svinge litt. Men dette er helt greit. Den virker som en termostat som kun slår seg av eller på på den varme eller kalde siden.

En PID-regulator har "intelligent" software som pulserer pådrag på f.eks. et varmelement. Så den kan blir mye, mye mere presis. Men man kan ikke pulsere av og på kjøleren på kjøleskapet for ofte. Da vil kompressoren ryke fort. STC1000 er mere enn nok presist for oppgaven.

Og ja, det er garantert folk her inne som har målt gjærinstemperaturen og logget den.
 
Det stemmer, det er flere som har, eller holder på å lage løsninger for logging og styring av gjæringstemperatur.
 
Sjekk ut www.brewpi.com
Bruker 2 tempsensorer og pid for å styre cool og warm


Jeg har bestilt deler som jeg venter på nå. Poster erfaring når det er klart hos meg.
Det kommer også en mulighet å logge SG senere.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp