Kjøling

Har ikke forsøkt selv, men hva med en liten bit skumgummi kjørt igjennom ved hjelp av trykkluft. I mangel på trykkluft bruk en ut-på-tur CO2 pistol. Bare klem den mot røråpningen og trykk på avtrekkeren så blåser du skumgummibiten gjennom. Også fint til innvendig rengjøring av stigerør i fat. Samme prinsipp som rengjøring av melkeanlegg i fjøs.

Hvordan tør du hevde at faren for forgiftning er forsvinnende liten? irr er svært giftig!
Du skriver at kobber fremdeles brukes mye, hvem bruker kobber i øl brygging?
Vil tro at ganske mange bruker kobber. Nåtildags har vel alle bryggerier rustfritt fra a til å, men du skal ikke så mange tiår tilbake da alle bryggerier hadde komplette bryggerilinjer av kobber. Mesking, koking, gjæring; kobber alt sammen!

Vil tro at ganske mange bruker kobber. Nåtildags har vel alle bryggerier rustfritt fra a til å, men du skal ikke så mange tiår tilbake da alle bryggerier hadde komplette bryggerilinjer av kobber. Mesking, koking, gjæring; kobber alt sammen!

Vel... jeg vet ikke hvor lenge vi har fortinnet kobber men på norsk folkemuseum er kobber fortinnet på 1700 tallet, så vi må ha vist om problemet lenge
Jeg har selv sett 100 år gamle brygge-kjeler av kobber, og de var fortinnet innvendig.

Hvem som bruker kobber til ølbrygging? Veldig mange hjemmebryggere bruker kobberrør til fex herms-løsninger, spiralkjølere og motstrømskjølere

Hvordan jeg tør å påstå at faren for forgiftning er så liten?
Vel - i og med at det faktisk er såpass vanlig blant hjemmebryggere å bruke kobberrør til diverse, som nevnt over, så burde vi i det minste høre om et og annet tilfelle, eller hva?

Hvem som bruker kobber til ølbrygging? Veldig mange hjemmebryggere bruker kobberrør til fex herms-løsninger, spiralkjølere og motstrømskjølere

Hvordan jeg tør å påstå at faren for forgiftning er så liten?
Vel - i og med at det faktisk er såpass vanlig blant hjemmebryggere å bruke kobberrør til diverse, som nevnt over, så burde vi i det minste høre om et og annet tilfelle, eller hva?

Hallo i luken,
Jo da du har HELT rett i at mange hjemmebryggere bruker kobber, men at hjemmebryggere bruker det, uten at de vet hvor farlig det kan være betyr ikke at det er ufarlig.
Vi må skille mellom utstyr av kobber hvor vi ser hvis det dannes irr, og motstrømskjøleren som vi ikke ser om det ligger igjen litt kondens som utvikler seg til irr.
Jeg har med vilje konsentrert meg om irr og faren for akutt forgiftning, men jeg må si at tanken på at kobberet blir skinnende blankt av vørter er ikke god den heller, det at kobberet renses betyr jo at vi får noe i vørteren.

Jeg skjønner ikke hvorfor noen på død og liv skal bruke kobber, jeg tør IKKE gi bort øl til mine venner hvis det er den minste tvil om at jeg brygger med kobber eller annet potensielt skadelig utstyr eller ingredienser, og som du sier: det er jo så mange hjemmebryggere som gjør det, det argumentet gjør at vi aldri kommer videre.
Det rare er, at det overhodet selges motstrømskjølere av kobber i brygge-butikkene, men igjen: det er lov å tenke SJÆL

La oss se på de store, titter du inn vinduet til "mikrobryggeriet" til Aass ser du nydelige kobberkjeler, da er det lett å trekke den konklusjon at de brygger med kobber........., men nei de gjør IKKE det, det er syrefast på innsiden og kobberet er bare til pynt.

Til slutt argumentet om at kobber har en fantastisk varmelednings-evne er riktig, men bryggerier og veldig mange hjemmebryggere bruker syrefast og det går veldig fint, ja jeg må si at det er mye mye bedre, nå stikker ikke varmen av og derfor sparer jeg energi og jeg har bedre kontroll.

Aporopos kobber, kom over dette...

http://nhi.no/livsstil/kosthold/diverse/juleglogg-og-kobberforgiftning-21623.html

Kobberbelegg
En grunn til at det oppstår kobberforgiftning, kan være at du varmer gløggen i kobberkjele, i vannkoker som har varmeelement av kobber, eller at du bruker en vanlig kjele som du ellers kun bruker til vannkoking.

Årsaken er at vanlig drikkevann inneholder ørsmå mengder med kobber. Når du koker vann i en kjele, og vannet blir avkjølt, blir små mengder kobber avleiret i kjelen. Når du siden lager mat og drikke med en PH-verdi på 3 i den samme kjelen, løsner kobberbelegget. Gløgg har en lav PH-verdi og løser dermed opp kobberbelegget. Slik kan du ende opp med å få kobber i gløggen, og du risikerer å servere julegløgg med påfølgende forgiftning.

Lav pH løser opp kobberbelegget så ved f.eks. bruk av Starsan, som jeg mener å huske har en pH på rundt 3, på kobber risikere å få med seg mye kobber videre i prosessen, spess hvis man bruker dette som et no rinse produkt på kobber.

Takk Ole Martin
Vi trenger hjelp av alle som har betenkelighet ved bruk av kobber i ølbrygging, kanskje de som ikke ser problemet våkner når vi viser at vi faktisk er mange som er opptatt av sundt godt ØL uten bruk av kobber, og at det går helt fint å droppe kobber, så hvorfor ikke?

Kanskje noen en dag kan legge kobber utenpå mine kjeler, for jeg er enig i at kobber er veldig pent.

Hvis det er så enkelt å skifte til rustbestandig stål, hvor i landet bestiller man ferdig 1/2" (eller større diameter) tynnvegget dyppkjøler eller rørkveil?

Takk for den Amarillo. Spørsmål er sendt selger.
Jan H Martin, platekjøler er ikke aktuellt. Har heller ikke lyst på motstrømskjøler pga usikkerhet mht rengjøring.

Hallo i luken selv, det er absolutt ikke ukjent i bryggemiljøet at kobber jan være problematisk, bare google det litt så finner du masse både om det og at det allikevel ikke er et problem. Enkelt og greit: hvis det HADDE vært farlige mengder som ble løst opp i ølet, så skulle vi ha hatt konkrete tilfeller av forgiftning i og med at det er så mye brukt. Noe av grunnen er sannsynligvis så enkel som at gjæren bruker kobberet som næring, og dermed blir det liggende igjen i karet etter endt gjæringsprosess

NU, det var en slik jeg bestillte hos B selv da jeg startet opp. Men de var tomme på lager og så ble det en av kobber istedenfor.
JHM, gled deg ikke for tidlig. Når jeg tenker meg om så vil ikke 12mm kjøleren til B selv nå helt ned (i vvb kokekaret) så da må evt inn/utløpsrør forlenges. Og diameteren er for liten til at "blomster"dyppvarmeren går inn i den.
Mao så er jeg vel like langt. Ingen her i landet kan visst selge hverken kjøler eller rørkveil som passer.

Denne debatten dukker opp med jevne mellomrom, selv mener jeg at dersom du behandler kobberet riktig er det trygt å bruke. Irr/verdigris er ubestridt giftig.

Her er en annen tråd om samme emne med en del saklig informasjon, gidder ikke poste synspunktene mine en gang til

NU, det var en slik jeg bestillte hos B selv da jeg startet opp. Men de var tomme på lager og så ble det en av kobber istedenfor.
JHM, gled deg ikke for tidlig. Når jeg tenker meg om så vil ikke 12mm kjøleren til B selv nå helt ned (i vvb kokekaret) så da må evt inn/utløpsrør forlenges. Og diameteren er for liten til at "blomster"dyppvarmeren går inn i den.
Mao så er jeg vel like langt. Ingen her i landet kan visst selge hverken kjøler eller rørkveil som passer.

Hei, joda jeg gleder meg fordi du skrev: "Har heller ikke lyst på motstrømskjøler pga usikkerhet mht rengjøring"

Det er jo motstrømskjøleren jeg mener vi bør kutte ut først.

For å punktere diskusjonen litt :), så leste jeg et sted om at engangs ørepropper er perfekte å rense innsiden på motstrømskjølere, men da med vanntrykk og ikke luft.

Sent from my iPhone using Tapatalk

For å punktere diskusjonen litt :), så leste jeg et sted om at engangs ørepropper er perfekte å rense innsiden på motstrømskjølere, men da med vanntrykk og ikke luft.

Punktere kan de gjøre som har sykkel, men men.... jeg bare lurte på...... om det er en fordel om øreproppene er brukt? kanskje voks også har en god kjemisk påvirkning på øl... nei på irr?
:)
Nå lurer jeg på om jeg fikk en ide om hvor kona har gjort av magnetrører magneten hmmmmm..

Sist redigert:
Puntere kan de gjøre som har sykkel, men men.... jeg bare lurte på...... om det er en fordel om øreproppene er brukt? kanskje voks også har en god kjemisk påvirkning på øl... nei på irr?
:)

Det forteller ikke historien, du må nok kjøre en dobbel-batch og se hva som smaker best ;)

Tilbake
Topp