Hvem som bruker kobber til ølbrygging? Veldig mange hjemmebryggere bruker kobberrør til fex herms-løsninger, spiralkjølere og motstrømskjølere
Hvordan jeg tør å påstå at faren for forgiftning er så liten?
Vel - i og med at det faktisk er såpass vanlig blant hjemmebryggere å bruke kobberrør til diverse, som nevnt over, så burde vi i det minste høre om et og annet tilfelle, eller hva?
Hallo i luken,
Jo da du har HELT rett i at mange hjemmebryggere bruker kobber, men at hjemmebryggere bruker det, uten at de vet hvor farlig det kan være betyr ikke at det er ufarlig.
Vi må skille mellom utstyr av kobber hvor vi ser hvis det dannes irr, og motstrømskjøleren som vi ikke ser om det ligger igjen litt kondens som utvikler seg til irr.
Jeg har med vilje konsentrert meg om irr og faren for akutt forgiftning, men jeg må si at tanken på at kobberet blir skinnende blankt av vørter er ikke god den heller, det at kobberet renses betyr jo at vi får noe i vørteren.
Jeg skjønner ikke hvorfor noen på død og liv skal bruke kobber, jeg tør IKKE gi bort øl til mine venner hvis det er den minste tvil om at jeg brygger med kobber eller annet potensielt skadelig utstyr eller ingredienser, og som du sier: det er jo så mange hjemmebryggere som gjør det, det argumentet gjør at vi aldri kommer videre.
Det rare er, at det overhodet selges motstrømskjølere av kobber i brygge-butikkene, men igjen: det er lov å tenke SJÆL
La oss se på de store, titter du inn vinduet til "mikrobryggeriet" til Aass ser du nydelige kobberkjeler, da er det lett å trekke den konklusjon at de brygger med kobber........., men nei de gjør IKKE det, det er syrefast på innsiden og kobberet er bare til pynt.
Til slutt argumentet om at kobber har en fantastisk varmelednings-evne er riktig, men bryggerier og veldig mange hjemmebryggere bruker syrefast og det går veldig fint, ja jeg må si at det er mye mye bedre, nå stikker ikke varmen av og derfor sparer jeg energi og jeg har bedre kontroll.