Klarning - hvor lang tid bør man forvente til klart brygg

Tor Vidar

Norbrygg-medlem
Jeg brygger med malt fra grunnen av og etter ca. 14 dager fatlagres brygget. Fra bryggedag til ølet er helt klart går det ca. 8-12uker, er det normalt/uormalt? Gjelder for både min ale og lager (bruker fermentis 04 og 23).
Når sant skal sies så drikker jeg også uklart øl og det smaker det samme. Har tidligere annonsert at jeg har kjøletåke i "lagering" periode (0 °C), men etter at jeg tar tanker til 5 °C  lagring "letter" tåka etterhvert, men trenger altså ytterligere noen uker for å forsvinne helt.

Synes for øvrig at det er "dritkult" å servere klart ufiltrert øl, de´æ fanden mej bare stærkt...
 
Tor Vidar skrev:
Fra bryggedag til ølet er helt klart går det ca. 8-12uker, er det normalt/uormalt? Gjelder for både min ale og lager (bruker fermentis 04 og 23).

8-12 uker passer med mine erfaringer. Noe øl blir "aldri" klart. Dvs, jeg har tømt fatet før det er blitt klart. Noen flasker av samme uklare øl er blitt stående i kjøleskapet og etter 5-6 mnd er det også klart. Tror nok gjærtypen har en del å si, i tillegg til god hot/cold break.
 
Uheldig mesking med ikke fullstendig stivelsekonvertering kan også føre til varig tåkete øl. Isåfall kan man prøve å endre meskingen litt, kanskje bruke lengre tid på dette.
 
Har et stegmeskeprogram jeg etterhvert har brukt mye og som jeg tror er bra, men man bør alltid prøve noe nytt.
52°C i 20min - 60-62°C i 30min. - 66-67°C i 60min. og tilslutt 78°C i 5-10min.
Hele "sekvensen" tar 3,5 timer eller sånn deromkring og RIMS ifra holdetid på 52 °C er slutt.  Ifølge Beercalc ligger effektivitet på vørteren min helt oppe i 90-94%. Noen som har kommentarer til meskeplanen min og hvor evt. korrigeringer må gjøres for å stimulere rask klarning?
Kan tilføye at vørter er krystallklar ved overføring til fermenteringskar og ikke noe trub kommer med :neinei:.
 
Det er et solid tysk meskeskjema du har der. Jeg tror du godt kan hoppe over 52 °C-steget. Dette steget er stortsett gjort i malteriet. De andre stegene er bra og gir god kontroll over meskingen. Se også denne artikkelen.
 
Hvordan karbonerer du ølet? Hvis du tilsetter kullsyre kunstig, burde ølet bli klart rimelig fort, men om du karbonerer ved p tilsette sukker, er det en annen sak. Med sukker vil det dannes mer bunnfall i fatet enn hvis du tilsetter CO2 kunstig. Da vil det ofte suges opp en liten mengde gjær hver gang du tapper et glass. Etter en stund har du tappet ut det meste av gjæren som er løs, og du får klart øl. Trykket du bruker under tapping vil ha noe å si for hvor mye du får med deg. Jeg opplever sjelden/aldri kjøletåke, men "gjærtåke" er ikke uvanlig. (For ordens skyld kan jeg nevne at jeg stort sett alltid bruker enstegs infusjonsmesk). Hvis ølet på flasker derimot aldri blir klart det heller, kan det godt være kjøletåke som er problemet.
 
Ja, har tenkt å hoppe over 52°C fremover.
Med Castle Malting og Weyerman som jeg bruker er det unødvendig, men pga. av at en god venn jobber som tekniker i brygghuset på CB anbefalte meg det (da de gjør det) gjorde jeg det.
Gahr skrev:
Hvordan karbonerer du ølet? Hvis du tilsetter kullsyre kunstig, burde ølet bli klart rimelig fort, men om du karbonerer ved p tilsette sukker, er det en annen sak.
Karbonerer kunstig og har aldri prøvd med naturlig karbonering.
 
Tilbake
Topp