Kobberrør til kjøler?

Erlendso

Dommer
Er det noen som vet hvor man kjøper kobberrør, evt. rustfrie rør til kjøler billigst?  ??? Ser de har 5 metrnger på Clas Ohlson til rundt 4-500 kroner, men man burde vel ha i nærheten av 8 meter for å få nok overflate?

-Erlend
 
Det er en stund siden jeg kjøpte, og kobberprisen har flydd i taket siden den gang, men jeg kjøpte en 25-meters kveil på Biltema til ikke særlig mer enn 500-600,-  Den hadde en plastkappe som det bare var å skjære vekk.
 
Jeg køpte 10 meter bremserør i kopper 3/16" kr 299,- på Biltema. Artikkel 66-485. Dette for å slippe plastikk på utsiden og at den kommer i 10 meters lengde. Måtte bruke 3 slangeklemmer på hageslangen for å få det tett, men den fungerer utmerket. Kjøler mine ca 20l ned til 20 °C på en halvtime.
 
Prisen på kobberør kommer av hvor mye kobber det er i rørene, mao. biligere rør dårligere kvalitet.
Det har vært solgt rør som ikke engang er tette så ta en trykktest.
Kobling mellom slange og rør bør bestå av en slangekoblling, rillet rørstuss, setter du fult vanntrykk på et tynt rør, som det da vil bli mye mottrykk i, vil en ordinær slangeklemme lage en for stor flate i forhold til trykket og vanntrykket vil lette litt på klemme og den vil lekke, det er derfor tynn streng (hesjestreng) noen ganger er bedre enn slangeklemme.
En kjøler i vørten bør v@re tett.
Setter du i tillegg vørter i sirkulasjon (det er en del på forumet her som gjør det) så tar det ikke mange minutter selv med 100 liter.
Selv bruker jeg 2x5 meter 12 mm rør pent oppkveilet, så pent at uten sirkulasjon tar det en halv evighet å kjøle ned vørten.
 
Jeg tipper nok at bremserør vil holde en viss kvalitet i og med at den bør tåle litt trykk. Men nå er 3/16" bare 4,8 mm, og en hageslange har nok større indrediameter. Kanskje du kan lodde muffer i begge endene?

Jeg tenkte på noe sånt:
309045_X_2007-07-04_085425_679.jpg


Det kan også hende at det finnes sånne såkalte John Guest-koblinger som passer på disse rørene. De er veldig greie å bruke, skjønt jeg ikke er sikker på om de tåler varmen til kjølevannet i andre enden:

fittings.imppushfitconns.group.jpg
 
Det kan også hende at det finnes sånne såkalte John Guest-koblinger som passer på disse rørene. De er veldig greie å bruke, skjønt jeg ikke er sikker på om de tåler varmen til kjølevannet i andre enden:

Ser ikke slik ut
http://www.johnguest.com/linkpages/TechSpec4.html
Det ser snaut ut for 3/16 koblinger (de passer 3/16 rør) hos
http://stores.ebay.co.uk/The-Harmony-Hut etter at jeg tømte dem :mad:
Har du mulighet for å legge koblingene utenfor kjelen slipper du å få forurenset vann i vørten.
Jeg har prøvd å koble slanger på glatte rør så jeg vet problemet, også i helt andre sammenheng hvor problematisk det blir med riktig utstyr, men med for brede slangeklemmer, derfor ber jeg dere teste først, og da må det testes med varmt vann etc.
 
Pussig nok hadde Biltema både 12 mm kobberrør (NOK 245,-/ 5m) og 15 mm (NOK350.-/5m)

Ville egentlig ha 12 mm, men den shabby Biltema-butikken her i Bergen har halvparten av butikkhyllene tomme. Så jeg måtte ta 15 mm. Men fikk ordnet en grei kjøler tror jeg.

-Erlend
 
Selv brukte jeg bare slangekleme for å feste hageslangen til kobberrøret, men dette begynte å lekke etter et par bruk.
Dette løste jeg ved å feste en liten bit med gaffa på røret, før jeg tredde hageslangen utenpå dette, å festet med slangekleme.
 
YouTube har en del film om ølbrygging, og her http://www.youtube.com/watch?v=G8EolKTDZUQ ses f.eks hvordan man kan lage en kjøler.

HAdde nok vært en bedre ide å ha mere åpning mellom ringene i kveilen, så man ikke ender med en tett sylinder som hindrer væskestrøm?

Jeg tenkte kanskje jeg ville prøve å  lage en noe mere kompakt modell med kobberrør, dvs en liten og en stor spiral utenpå hverandre.. Har noen erfaring med dette? Noen tips?

Den mye omtalte vortex-spiralkjøleren ser jeg ikke helt nytten av for min del, men den delen kan jeg jo sette på senere hvis det ønskes. HAr ingen pumper enda.
 
Jeg bruker det, en spiral med ca 3 tørn inni en til laget av to ganger 5 meter 12 mm. den blir da lavere og ligger høyt i vørtkjelen, det er jo der det er varmest. Jeg har heller ikke satt på en pumpe enda men har et røreverk jeg bruker skrumaskinen på, uten vil det nok ta en time eller mer å kjøle ned 100 liter, nå tar det minutter, kanskje 10.
 
Vært på loppemarkedet på Ekeberg i dag og fikk 20 meter 10 mm kobberrør til 100 kr!  ;D Vesentlig billigere enn rent kobber..
 
Hei

Planlegger å anskaffe en vørtergryte på ca 30-35 liter. Er det da nok med denne 12mm kobberrør, 5 meter som er å få kjøpt på biltema? Eller trenger jeg flere meter?
Er det foresten noen som har en vørterryte til salgs? Gjerne med tappekran?  :biersmile:
 
kkristiansen skrev:
Hei

Planlegger å anskaffe en vørtergryte på ca 30-35 liter. Er det da nok med denne 12mm kobberrør, 5 meter som er å få kjøpt på Biltema? Eller trenger jeg flere meter?
Er det forresten noen som har en vørterryte til salgs? Gjerne med tappekran?  :biersmile:

Nå bruker jeg 2x5 meter med kjøletid på ca 15 minutter på 100 liter så det skulle holde med 5 meter, du skal jo ha plass til kjøleren.
Jeg har i tillegg omrøring, antar det korter ned tiden til ca 1/7 del at tiden uten.
 
ok, takk for svar. Da blir d tur til Biltema etter jobb  :ilike:

Hva menes egentlig med omrøring? Kan man røre manuelt, eller trenger man en "dings" ?
 
ok, takk for svar. Da blir d tur til Biltema etter jobb  :ilike:

Hva menes egentlig med omrøring? Kan man røre manuelt, eller trenger man en "dings" ?
 
Jeh har et kobberør som fungerer som "aksel", så har jeg loddet på "vinger" slik at disse kommer i nerheten av kjøleren, så setter jeg på en skruemaskin /batteridrill" som jeg kjører mens kjølingen står på, dermed sirkulerer den varme vørten rundt kjølerørene.
Noen bruker pumpen til å resirkolere den varme vørten.
Før jeg laget omrøreren tok det over en time å kjøle ned vørten.

Jeg synes du skal "surfe" litt på kjøling, dimensjoner etc. før du investerer i dyre kobberrør.
 
Tilbake
Topp