Kobling variabel SSR

Så en kondensator skal ta opp støyen som ellers ville blitt sendt tilbake på nettet?
 
Så en kondensator skal ta opp støyen som ellers ville blitt sendt tilbake på nettet?
Det er visst påbudt for visse ting som skal kobles til strømnettet. Jeg er fremdeles blank når det kommer til strøm og spenning.
 
Sist redigert:
Det er påkrevd at ein produsent av elektronisk utstyr leverar produkt som held visse standarar for bl.a utstrålt støy. Ein heimebryggar er ikkje ein slik produsent så litt skjønn kan jo utøvast. Dimmarane fungerar heilt fint utan snubberkondensator men ein skal vere klar over kva ein driv med og at det kan bli støy på det elektriske anlegget, merkbar eller ikkje.
 
Tror jeg gjør et forsøk med de innkjøpte 275v kondensatorene. Risikoen for støy er ikke så stor da den henger nøye sammen med fremdriften av byggingen av elskap :(
Antar at de er greie nok såfremt de virker og gjør de ikke det så merkes det på hvilket el utstyr?
Vil evt støy gå langt ut på ledningsnettet og ikke bare hjemme hos en selv?
Kan man sjekke at de et ok før oppstart og hvordan gjør man dette?
Kan støyen ødelegge annet elutstyr man har?

-En Forvirret kan spørre mer enn ti vise kan svare. Kondensatorer inngår i gruppen elektriske dippedutter sammen med f eks dioder og transistorer. Hva som er hva er aldri godt å vite. Så det er flere enn Olhund som er blank.
 
Støyen kan være både ledningsbundet og utstrålt via luft (radiobølger). Forstyrrelser kan merkes som f.eks flimring på visse typer lys, støy på radio eller tv osv.

Støyen vil ikke ødelegge annet utstyr. Det er samme fenomen som man er redd for ved bruk av mobiltelefoner i fly.
 
Løfter denne opp igjen.
Skal snart koble slike "potmeterssr-er". En leder fra midten av potmeteret og en fra en av sidene og inn på ssr-en
Korrekt?
Er det likegyldig hvilken side og hvis ikke, hvordan sjekker man har gjort det riktig før 220v kobles til?
Går ut fra at kabel med lite tverrsnitt er ok, type lampettledning etc? (På potmeter og ikke 220v siden på ssr).
-Elektriker skal kontrollere før strøm setter på men det er greit at jeg har gjort det riktig før han kommer.
 
Ene sia er den på 100% når potmeter er skrudd helt til venstre,andre sia da er den 100% når den er skrudd helt til høyre..
lampeledning funker fint det..

s-l1600.jpg
 
Takk.
"Kabelskoene"/klypene som vises på bilde, er det slike man bruker mot potmeteret?
Hadde tenkt å lodde men dette ser mye enklere ut. Har aldri sett noe slikt før. Link?
 
Hei! Fikk ikke helt klarhet i hvor kondensatoren skal inn hen. Skal den inn på begge klemmene på SSR?

upload_2016-3-15_9-46-39.png
Tenkte å la den ene lederen som i dag går inn på varme elementet gå via SSR på samme klemmer som kondensatoren står på. Tenker jeg rett?
 
Du kobler kondensatoren mellom 220v koblingene på SSRen..

Blir på samme måte som du kobler potmeteret på andre siden..
 
Tilbake
Topp