Kölsch

Hei!!
Har lyst å brygge en kølsch, med flytende gjær. jeg er ny med flytende gjær, men har lyst å starte nå. og kanskje med litt hjelp fra dere :).
Jeg tar utgangspungt i Leif Stanas oppskrift (under) a 50L
Så første spørsmål:
Hvilken humle? Lurte på å bruke Zaas alfa 2.9
Gjær: (nå trenger jeg hjelp) WLP029 - German Ale/Kolsch? hvor mange trenger jeg til 50L. 4? og hvor mye spraymalt må jeg bruke for å lage starter??
Skal legge inn en bestilling hos vin og bar, så innspill ønskes. kanskje en annen oppskrift? :)

Kølner-øl (Kölsch) Vørterstyrke: 12 % Mengde: ca. 50 l. Bittergrad BU: 24
Alkoholstyrke: ca. 4 %
Pilsner/lagermalt 10 kg
Hvetemalt 1,5 kg
Karamellmalt 0,5 kg
Bitterhumle 65 g. Humle 5 % alfa
Smakshumle 25 g. 5 % (kokes i 20 min)
Tysk overgjær 25 g. 5 % (kokes i 10 min)
Trinnmesking:
50 gr.C i 30 min Siling ved 78 gr.C
68 gr:C i 90 min
Primærgjæring ved 18 - 20 gr.C i 4 - 5 dager
Sekundærgjæring ved 14 gr.C i ca. 2 uker
 
Geir åge skrev:
Å hvor mange pakker trenger jeg? hva er forskjellen på Wyeast og Whitelabs?

Det er gjær samlet fra to forskjellige bryggerier. Hvor mye du trenger kan du regne ut i kalkulatoren som jeg har lenket. Der kan du legge inn produksjonsdato for gjær. med og uten starter, og da kan du godt velge "hybrid" i rullemenyen "fermentation style". Jeg foretrekker å gjære kölsch på 17C (temperatur i gjæringskaret). Lykke til!

Kalkulator
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Brukerguide
http://www.mrmalty.com/calc/instructs.html
 
Ville kanskje ikke brukt karamell/crystal-malt i en kølsch. For malt-toner ville jeg heller kjørt litt munich eller Vienna.
Saaz-humle er fra Tsjekkia. Så skal du være 100% typeriktig bruker du en tysk nobel humle som Hallertauer eller Tettnanger.

Hvilket system brygger du på? Med mindre du har Speidel ville jeg ikke stresset med stegmesking osv. Et trinn på 65-66*C i 60-90 min gir også bra resultat.

Oppskriften ovenfor ser ut til å være laget for et system med lav effektivitet. Det kan være lurt å sjekke tallene i beertools eller beersmith. Du ønsker en OG på 1.045-1.050 og en IBU på mellom 20 og 30. Både WLP029 og Wyeast Kølsch er begge gode. Hvis du lager en starter på 5 liter (500g DME) har du trolig nok gjær til 25 liter vørter.
 
Erlendso skrev:
Ville kanskje ikke brukt karamell/crystal-malt i en kølsch. For malt-toner ville jeg heller kjørt litt munich eller Vienna.
Saaz-humle er fra Tsjekkia. Så skal du være 100% typeriktig bruker du en tysk nobel humle som Hallertauer eller Tettnanger.

Hvilket system brygger du på? Med mindre du har Speidel ville jeg ikke stresset med stegmesking osv. Et trinn på 65-66*C i 60-90 min gir også bra resultat.

Oppskriften ovenfor ser ut til å være laget for et system med lav effektivitet. Det kan være lurt å sjekke tallene i beertools eller Beersmith. Du ønsker en OG på 1.045-1.050 og en IBU på mellom 20 og 30. Både WLP029 og Wyeast Kølsch er begge gode. Hvis du lager en starter på 5 liter (500g DME) har du trolig nok gjær til 25 liter vørter.
Brygger med Speidel 50L :)
 
Jeg ville forøvrig gjort som Erlend sa, å bytte ut karamellmalt med Vienna og brukt tysk nobel humle.
 
Bjarte H skrev:
Jeg ville forøvrig gjort som Erlend sa, å bytte ut karamellmalt med Vienna og brukt tysk nobel humle.
Takker så masse for tips, skal legge inn en bestilling på vinogbar.no  Noe spesiell spraymalt dere bruker til starter?
 
Tillot meg å sette opp et forslag i Beertools  8) (Regner med ca. 80% utbytte i Speidelen og 90 min koking. Bitterhumle kokes kun i 60 min)

--------------------------------------------------------------------------
Geir Aages Luksus Kolsch
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
                   Category: Light Hybrid Beer
                Subcategory: Kölsch
                Recipe Type: All Grain
                 Batch Size: 50 L
              Volume Boiled: 55.5 L
            Mash Efficiency: 80 %
        Total Grain/Extract: 10.50 kg
                 Total Hops: 120.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
             9 kg Pilsner Malt
             1 kg Vienna Malt
           0.5 kg German Wheat Malt Light
             80 g Hallertauer Mittelfrüher (Pellets, 4.50 %AA) boiled 60 minutes.
             40 g Hallertauer Mittelfrüher (Pellets, 4.50 %AA) boiled 5 minutes.
           Yeast: Wyeast 2565 Kolsch

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Mash @ 66*C for 1 hour; Mashout @ 78*C 10 min

EDIT: Gjæres på 16 grader i 2 uker. Karbonering på flasker i 1 uke i romtemp, eller rett på fat og lagring på 2-3 grader i min. 3 uker.

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
 Original Gravity: 1.048
 Terminal Gravity: 1.009
            Color: 3.82 SRM
       Bitterness: 25.2 IBU
Alcohol (%volume): 5.1 %
 
Erlendso skrev:
Tillot meg å sette opp et forslag i Beertools  8) (Regner med ca. 80% utbytte i Speidelen og 90 min koking. Bitterhumle kokes kun i 60 min)

--------------------------------------------------------------------------
Geir Aages Luksus Kolsch
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
                   Category: Light Hybrid Beer
                Subcategory: Kölsch
                Recipe Type: All Grain
                 Batch Size: 50 L
              Volume Boiled: 55.5 L
            Mash Efficiency: 80 %
        Total Grain/Extract: 10.50 kg
                 Total Hops: 120.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
             9 kg Pilsner Malt
             1 kg Vienna Malt
           0.5 kg German Wheat Malt Light
             80 g Hallertauer Mittelfrüher (Pellets, 4.50 %AA) boiled 60 minutes.
             40 g Hallertauer Mittelfrüher (Pellets, 4.50 %AA) boiled 5 minutes.
           Yeast: Wyeast 2565 Kolsch

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Mash @ 66*C for 1 hour; Mashout @ 78*C 10 min

EDIT: Gjæres på 16 grader i 2 uker. Karbonering på flasker i 1 uke i romtemp, eller rett på fat og lagring på 2-3 grader i min. 3 uker.

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
 Original Gravity: 1.048
 Terminal Gravity: 1.009
            Color: 3.82 SRM
       Bitterness: 25.2 IBU
Alcohol (%volume): 5.1 %
Lager denne jeg :) :skitbra: , men finner ikke "German Wheat Malt Light" hos vinogbar. noe annet jeg kan bruke?
 
Da har jeg fått alle varene, er vel bare å hive seg rundt å lage starter for første gang da. 5 liter starter: 500g spraymalt å 2 pakker kolsch gjær. Må vel koke vann og spraymalt, for så å avkjøle den igjen?, så får den stå til i morgen da jeg starter opp speidelen=)  vist man ikke hadde hatt spraymalt, hvordan gjør dere det da. koker ferdig vørtel, ta 5 liter fra den, lage starter for så å la alt stå til dagen etter??
 
Vanlig å bruke gjærnæring både i starteren og i ølet (typisk 15 min. koketid). Jeg bruker 1/2 ts Wyeast gjærnæring per liter i starteren og 1/2 ts Wyeast eller 1 Servomyces-pille fra White Labs i vørteren til ølet (20-25 liter).
 
Tilbake
Topp