Kölsch

Det kan vel stemme. Husk at du kan lage disse pakkene selv ved å lage en starter, for så å lage en starter til av gjæren i den første. Dette kalles å steppe opp en starter, noe vi gjør hele tiden.

Det lønner seg å begynne i det små, beregn ca. 50-80 milioner celler per ml starter-vørter (ut fra produksjonsdato på pakken(e)). En pakke med teoretisk 50% gjenlevende celler inneholder da 50 miliarder celler, og kan da egne seg til en starter på 1 liter eller litt mindre. Du vil oppnå 2-4 ganger mere gjær da, avhengig av beluftningsmetode og næringstilgang.

Ligger en del fordypningsstoff i medlemsseksjonen.
 
Erlendso skrev:
Tillot meg å sette opp et forslag i Beertools  8) (Regner med ca. 80% utbytte i Speidelen og 90 min koking. Bitterhumle kokes kun i 60 min)

--------------------------------------------------------------------------
Geir Aages Luksus Kolsch
--------------------------------------------------------------------------

General
--------------------------------------------------------------------------
                   Category: Light Hybrid Beer
                Subcategory: Kölsch
                Recipe Type: All Grain
                 Batch Size: 50 L
              Volume Boiled: 55.5 L
            Mash Efficiency: 80 %
        Total Grain/Extract: 10.50 kg
                 Total Hops: 120.0 g

Ingredients
--------------------------------------------------------------------------
             9 kg Pilsner Malt
             1 kg Vienna Malt
           0.5 kg German Wheat Malt Light
             80 g Hallertauer Mittelfrüher (Pellets, 4.50 %AA) boiled 60 minutes.
             40 g Hallertauer Mittelfrüher (Pellets, 4.50 %AA) boiled 5 minutes.
           Yeast: Wyeast 2565 Kolsch

Notes
--------------------------------------------------------------------------
Mash @ 66*C for 1 hour; Mashout @ 78*C 10 min

EDIT: Gjæres på 16 grader i 2 uker. Karbonering på flasker i 1 uke i romtemp, eller rett på fat og lagring på 2-3 grader i min. 3 uker.

Vital Statistics
--------------------------------------------------------------------------
 Original Gravity: 1.048
 Terminal Gravity: 1.009
            Color: 3.82 SRM
       Bitterness: 25.2 IBU
Alcohol (%volume): 5.1 %
100L Lukus kolsch gjærer som bare det :) nam nam :namnam:
 
Tenkte å lage samme selv, også her Speidel.  Gikk du for mesketemp 66? Vurdere selv 67 da jeg med speidelen har fått noen øl som har gjæret altfor langt ned...

Har lest mye forskjellig om gjæring og flaskemodning av kölch:
- Er 2 uker ved 16'C nok? Har sett flere bruke 3uker.
- Ser flere setter ølet rett på 2-3'C etter tapping. Men ser over her at den først skal en uke på romtemp. Noen synspunkter på hva som er best her (snakker for ordensskyld om naturlig karbonering).
 
Jonask skrev:
Tenkte å lage samme selv, også her Speidel.  Gikk du for mesketemp 66? Vurdere selv 67 da jeg med speidelen har fått noen øl som har gjæret altfor langt ned...

Har lest mye forskjellig om gjæring og flaskemodning av Kölsch:
- Er 2 uker ved 16'C nok? Har sett flere bruke 3uker.
- Ser flere setter ølet rett på 2-3'C etter tapping. Men ser over her at den først skal en uke på romtemp. Noen synspunkter på hva som er best her (snakker for ordensskyld om naturlig karbonering).

3 Uker på 16 grader gjør ingenting negativt. Min har blitt ferdig på 2 uker. Du ser det godt ved at all gjæren har sunket til bunns.

Det er ikke så stor forskjell på om du har kølschen på flasker eller fat, men flasker tar lengre tid for å modnes i og med at de må stå en ekstra uke til karbonering. Ellers er ikke kølsch-gjær så veldig flokkulent, så det tar litt tid (og isenglass) for å få en krystallklar kølsch på fat. På flasker blir den stort sett klar på 2-4 uker, iom at gjæren synker til bunns og man gjerne skjenker fra flasken som en ekte "hjemmebrygger".  
 
Heisann, skal brygge en Kölsch ekstrakt i dag.
Lurer på om noen har noen tips jeg burde høre?
Hær er oppskriften:

3kg Ekstra lys flytende Malt

30g Hersbrucker    60min
30g Tettnager      60min
15g Hersbrucker    15min
15g Saaz              15min

(irish moss 15 min)

2565 Kölsch Yeast

Fermentering på 18 grader.

Noen innspill?
 
Hvor stor batch? Ville prøvd å holdt OG mellom 1.043 og 1.048. Over 1.050 og den kan bli litt søtlig og sterk.

18 grader er litt varmt; 15-16 grader er bedre for Kølsch.

Personlig ville jeg også droppet Saaz, da den tradisjonelt sett ikke blir særlig brukt i kølsch. Men det siste er ren flisespikkeri.  
 
Tror det blir bra!
Nok gjær er også kritisk for en god kølsch. Jeg har underpitchet en rekke ganger, og da smaker det litt "tutti-fruity".
 
toters86 skrev:
Har 3 stk smack packs, som er ganske ferske.   D burde da holde?

Hvis disse gjærpakkene har produksjonsdato etter eller rundt 20.12.2011 holder det akkurat med 3 stk. (2.8 pakker iht. Mr. Malty)

Alternativt kan du lage en starter på 3.5 liter og kun bruke 1 pakke.
 
Har i grunn aldri laget starter, men vet at d er noe jeg må lære meg.
Men MÅ jeg ha en slik magnetrører for å lage en bra starter?
 
Her kommer jeg med spørsmål om Kölsch igjen.
Den har nå snart stått og fermentert på 15-18 grader i 2 uker.
Har målt gravityen OG var 1.045 og i dag når jeg målte den var den 1.013
La merke til at det var mye skum på toppen og mye sedimenter som lå og fløyt i toppen.
Mine spørsmål er som følgende:

Når bør jeg flaske denne?
Skal den lagres kaldt på flasker?
Er det noe mere jeg må huske på?
Ps: den luktet allerede fortreffelig!!
 
Du har hatt en utgjæring på ca. 72%, og det er ganske bra. Du kan regne den som ferdig og klar til å flaskes. Skumhinna som ligger på toppen skal du ikke bry deg om, dette er vanlig ved bruk av enkelte gjærtyper og betyr ikke at gjæringa holder på fortsatt. Det er bare å flaske i vei. Ca. 7 gram sukker pr. liter på flaskene (kokt sukkerlake) og en ukes tid i romtemperatur, så kan du ta første test. Er kullsyrenivået bra, setter du ølet så kjølig som mulig i 4 ukers tid. Til en annen gang kan du trygt heve OG til rundt 1,050, men godt øl blir det nok denne gangen også :)
 
Litt avhengig av vilken gjær du har brukt, kan 15 grader være litt kaldt.
Om dette er tilfellet kan gjæren ha sovna.
For å være sikker på å unngå flaskebomber, kan du ta ut en prøve av ølet og sette det varmt et par dager.
Om det har samme FG etter en dag eller to er det bare å flaske i vei.
På den annen side er det jo riktig som Per Øyvind sier, at 72% utgjæring ikke er så verst.
 
Når det kommer til karboneringssukker, ville jeg holdt meg til 6 gram per liter i en kölsch.
Bare for å kverulere på alt mulig liksom. ;)
 
Jeg har brygget to kölsch i desember.
Den ene er brygget med starter av wyeast sitt kölschgjær.
Den andre er brygget på gjærkulturen fra førstnevnte. (En solid dose gjær).

Begge hadde denne "skumtoppen" som ser ut som en aktiv gjæring. Men det var ikke noe aktivitet i gjærlåsen de siste dagene før tapping på fat.
De endte begge på 1,012 hos meg.
Nå står begge fatene til modning ute i garasjen, hvor moder natur styrer temperaturen nærmest null som mulig. (Ligger på 5-6 til 1 grader, svinger veldig her i stavanger)
 
Takk for gode svar.
Da lar jeg den bare stå til helgen å så tapper jeg den på flaske å lar den stå å modne i kjøleskapet.
Så er den klar til å smakes på samtidig som min Imperial Brown Ale :D
Happy Days! :D
 
Jeg lot min stå 2 uker på 5 grader etter endt gjæring for å bli kvitt svovel lukt å gjærsmak. Kos meg gjæret den fra 1.050 til 1.010 med whitelabs kolch gjær.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp