Koke i en 100 liters kjele...

Har kjøpt meg ny kokekjele på ca. 100 liter, og funderer på beste måten å få den opp i koketemperatur... Kjelen er tykkbunnet, og skal fungere med induksjon. Er ikke redd for å mekke litt selv, og har sett lit på denne.

Tanken er å kjøpe to av denne, for totalt 4000 watt. De tåler nok ikke 100 kg særlig godt, men dette kan avlastes på annen måte.

Spørsmålet er om slike platetopper virker når man har dekket mesteparten av overflaten med en Ø 50 cm kjele... Er det noen "sikkerhetsannordning" som slår inn når kjelen går langt utover kokesonen?
 
Ja, gass er desverre utelukket... Liker ikke tanken på å fyre med gass i en kjeller, og så har jeg allerede tatt meg bryet med å legge opp nok strømkurser.
 
Ja, har lenge vurdert elementer inne i kjelen, men rengjøring og risiko for fastbrenning av mesk til elementene gjør at jeg fortsatt ser etter andre løsninger (ja, vet det finnes elementer med lavere overflate temperatur).

"wobbly" er jeg ikke det minste engstelig for - tenker å lage en "stand" som kjelen hviler på, og benytte fjærer for å presse kokeplate opp mot kjelebunnen med passe trykk. Så kjelen vil stå fjellstøtt.
 
Jeg bruker Caso induksjonstopp på 3500W på 50 liter i en kjele på 45 cm.. Her kan man jo fint supplere med en dyppvarmer for raskere/bedre kok..
 
Jeg kjøpte tre 1800w elementer til kokekjelen og to til meskekaret skreddersydd etter kjelene(i utgangspunktet to halvdeler av en vvb) bygget som dobbel spiral på 40cm og med rustrfi kappe fra et kinesisk firma gjennom aliexpress.com. jeg tror jeg fant ut at den har ca 2w/cm2, og med kaldt vann i kjelen blir de ikke varmere enn at en kan holde på de. Regner med at jeg må fjerne litt avleiringer etterhvert, men det går greit å holde de reine. De kostet meg ca1100kr inkl frakt (de glemte å skrive riktig verdi på pakka, så jeg har ikke fått betalt mva enda)
Har bare satt på tre støpsler og har en boks som deler trefasen i tre enfaskontakter så jeg kan velge 1800/3600/5400w. Koker opp 95 liter fra krantemp på ca en time eller noe. Har ikke tatt tiden, men det er raskt nok.
Truls
 
Her er selgeren / typen varmeelementer jeg kjøpte. http://www.aliexpress.com/snapshot/263240084.html
Ideen med at de er runde var at det skulle hjelpe whirlpoolingen. De lagde de akkurat slik jeg ønsket (material og tykkelse på kappe, diameter, effekt, offset, terminering) men det tok noen mailer frem og tilbake før jeg var sikker på at vi var enige, og jeg ba om bilder før de sendte de.
 
Jepps, etter skreddersøm. En ting jeg ikke tenkte på å spesifisere, som jeg heller ikke vet om de har mulighet til, er å sølvlodde gjennomføringene med foodgrade hardlodding. Bare et tips...
Synes ikke 220kr stykket et så galt når det er inklusive frakt fra kina.
 
Her er selgeren / typen varmeelementer jeg kjøpte. http://www.aliexpress.com/snapshot/263240084.html
Ideen med at de er runde var at det skulle hjelpe whirlpoolingen. De lagde de akkurat slik jeg ønsket (material og tykkelse på kappe, diameter, effekt, offset, terminering) men det tok noen mailer frem og tilbake før jeg var sikker på at vi var enige, og jeg ba om bilder før de sendte de.

Har du noen generelle tips hva gjelder utformingen av disse elementene ift. egen erfaring?
Hvilken gjennomføring valgte/anbefaler du?
Hvilken kobling til det elektriske?
Ser du nevner foodgrade hardlodding på gjennomføringene. Ellers noe du ville gjort annerledes?
Last gjerne opp et bilde av elementet :)
 
Har du noen generelle tips hva gjelder utformingen av disse elementene ift. egen erfaring?
Hvilken gjennomføring valgte/anbefaler du?
Hvilken kobling til det elektriske?
Ser du nevner foodgrade hardlodding på gjennomføringene. Ellers noe du ville gjort annerledes?
Last gjerne opp et bilde av elementet :)
Gjennomføringene ellers var greie, men jeg er litt redd for å herje med de. Det er ikke så stor flens til pakningen, så jeg føler jeg må være litt forsiktig når jeg f.eks. vasker. Jeg fikk de levert med ferdige tamper med hightempledninger. Disse har jeg bare koblet provisorisk, men en koblingsboks blir det nok en gang.
det er en annen tråd her med bilde av elementene ferdig montert. Skal prøve å finne den.
 
Har du noen generelle tips hva gjelder utformingen av disse elementene ift. egen erfaring?
Hvilken gjennomføring valgte/anbefaler du?
Hvilken kobling til det elektriske?
Ser du nevner foodgrade hardlodding på gjennomføringene. Ellers noe du ville gjort annerledes?
Last gjerne opp et bilde av elementet :)
Hei
ble det noen bestilling av elementer her.. ?...vi tenker på å bestilt 4 eller 6 stk.
 
Tilbake
Topp