Koker jeg feil?

gle1

Norbrygg-medlem
Opplevde en enorm fordampning når jeg kokte igår. Er det feil å fosskoke på full gass hele tiden? Pleier dere å regulere effekten for å forhindre for mye damp? Tror det forsvant nærmere 10 liter fra det opprinnelige kokevolumet på 28 liter. Og da kokte jeg i 70minutt.
 
Høres greit ut det. Du kan enten starte med mer vann, eller toppe av med mer vann mot slutten for å kompensere. En ting å notere seg er at det er en teoretisk variasjon i utnyttelse av humle basert på vørterstyrke og mengde, men jeg ville ikke mistet nattesøvnen av det, disse beregningene har uansett stor usikkerhet knyttet til seg.
 
Du trenger ikke enorm avdamping, over 8% pr time gjør jobben med å kvitte seg med DMS. Det kan imidlertid være kjekt å kunne ha høyere avdamping for å konsentrere vørteren mer. Da kan man skylle med mer vann, oppnå høyere meskeeffektivitet og høyere OG. 10 liter på 70 min høres voldsomt ut. Jeg har en 21kw gassbrenner og klarer 8l pr time, da koker det voldsomt og jeg får også litt formørking av vørteren(Mailard effekt tror jeg det heter), noe som er ønskelig i fx barleywine. Hvilken varmekilde bruker du og hvilken kasserolle?
 
10 liter på 70min altså? Du hadde ikke mindre i kasserollen en du trodde da? Det er sikkert mulig, jeg bare syns det hørtes skikkelig mye ut mtp hvor mye jeg greier når jeg prøver å dampe vekk mye. Arealet av overflaten har seff mest å si, stort areal=større avdamping.
Sjekk at du har målt rett på neste brygg, dersom det stemmer så er det jo bare å skylle med mer vann til du får et preboil volum som er stort nok til at postboil blir som ønsket.
 
10 liter på 70 min med 3 kW høres mye ut, men er sikkert mulig også. Jeg briker 3,5 kW induksjon og mister ca. 3,5-4 liter på en time. Tolker jeg det rett når jeg tenker at du pleier ikke ha så stor avdampning, at dette var et engangstilfelle? Kanskje målefeile ... ?
 
Du trenger ikke å fosskoke i en time. Pleier å prøve å holde meg på ca 15% avdamping. Husk at du kan tilsette vann (kokt og avkjølt) i ettertid for å justere opp til riktig mengde og Og.
 
For meg høres det ulogisk ut å fosskoke i 70 minutter, for deretter å tilsette vann. Det må da være bedre å ha en god, rullende kok, og passe på at avdampningen blir passe. 10 liter er veldig mye mer enn hva jeg er vant med, selv om jeg bruker gass og har mye å gå på effektmessig. Har vel en reduksjon på 3-3,5 liter på 25 liter. Har aldri tenkt over at det er for lite, men ser at det er mulig å guffe på mer når jeg brygger noe som skal ha veldig høy FG, f eks imperial stout. Da er det vel et poeng at brygget skal være ganske konsentrert.
 
10 liter på 70 min med 3 kW høres mye ut, men er sikkert mulig også. Jeg briker 3,5 kW induksjon og mister ca. 3,5-4 liter på en time. Tolker jeg det rett når jeg tenker at du pleier ikke ha så stor avdampning, at dette var et engangstilfelle? Kanskje målefeile ... ?
Dette var mitt 2. brygg, og jeg hadde samme problemet på det første brygget også. Men nå var jeg mer oppmerksom på det. Jeg målte med skalaen jeg har laget på bryggeskjeen, og jeg hadde hele tiden kontroll på hvor mye vann jeg fylte oppi gryta. Ettersom jeg endte opp med 20 liter i gjæringsbøtta har det vært ca 10 liter i svinn(damp). Overflaten på gryta er 38cm, så det er noe mer enn på BeerBrew o.l.

Skal prøve å styre det litt mer manuellt ved neste brygg, ved å regulere effekten selv, ikke la PID´en ta seg av det.
 
Kan du ikke regulere effekten noe? Eller så kan du jo koke med lokket halvveis over. Det gjør jeg.
 
Kan du ikke regulere effekten noe? Eller så kan du jo koke med lokket halvveis over. Det gjør jeg.
Jeg tenkte å få kjøpt en effektregulator slik jeg kan regulere effekten underveis så jeg slipper at varmeelementet står på maks under hele kokingen(slik som det gjør med PID´en). Jeg vil tro det er lettere å regulere det slik, enn med lokket.
 
Elementet ditt består sikkert av to elementer som tilsammen blir 3 kw. Du kan jo da evt sette på en gammeldags reguleringsbryter. På den måten får du tre effekttrinn. Det med lokket litt over er bare for å redusere avdampingen noe.
 
Det blir hevda i Experimental Homebrewing, at for hard kok etter "hot break" øydelegg litt av samanbindinga av protein du får i hot break.
 
Effektregulator er tingen:) Da kan du få optimalt kok med ulik vørtermengde og varierende temperatur. Du vil også klare å justere inn for ganske lik fordamping hver gang.
Du trenger ikke å fosskoke. Ett rullende kok hvor du fordamper ca. 10% i timen er gode greier. Test en kokerunde med vann før neste brygging. Husk også at vannet har ulikt volum ved ulik temperatur og at du må kompensere for dette hvis du måler på varm vørter. Dette utgjør faktisk rundt 4% mellom 20 og 100 grader, så du måler en liter for mye hvis du har 25kg (eller liter kald) ved 100 grader.
Jeg har laget en temperaturkalibrert volummåler får i ha kontroll på dette, i praksis ett kosteskaft med skala for varm og kald vørter.
 
Elementet ditt består sikkert av to elementer som tilsammen blir 3 kw. Du kan jo da evt sette på en gammeldags reguleringsbryter. På den måten får du tre effekttrinn. Det med lokket litt over er bare for å redusere avdampingen noe.
Det er kun to tilkoblingsskruer, så det er ikke mulig å regulere med reguleringsbryter. Det beste er nok en effektregulator som nevnt.
 
Tilbake
Topp