Kombinere high gravity brewing med hop tea dilution?

Leser det er en del som lager hop tea som man tilsetter etter stormgjæring er ferdig, evt etter all gjæring er ferdig. Da slipper man jo at gjæringen fortrenger mye av smaken fra alle late hops, men kan samtidig varmebehandle humla for å få late hops profilen.
Jeg er, uten å ha prøvd det selv, litt i tvil om hvor effektiv denne metoden er med de små vannmengdene man lager denne humle-te'n av, men jeg har ikke sett så mye snakk om hvorvidt små mengder vann blir saturert av humloljene/aromaene så jeg vet jo ikke, men forestiller meg det er vanskelig å få IPA mengder med humle til en batch i de mengdene vann de ofte pruker i presskanner. Skal man bruke større mengder vann vil man jo ende opp med å vanne ut øl'et.

Hva hvis man så tar høyde for at man skal vanne ut øl'et, og kjører high gravity brewing. Etter endt gjæring kan man lage humle-te av mye større mengder vann, f.eks 30-50% av endelige batch størrelse. Kanskje man ville brukt små mengder DME og, til en gravity på 1.010 f.eks for å hjelpe på isomerisering av humla så man får med en del bitterhet og, ville trodd en liten mengde DME som fremkaller en liten 2.gjæring vil kunne motvirke eventuell oksidering man kan få av å tilsette større mengder humle-te til ferdig gjæret øl, men samtidig være lite nok sukker til at man ikke mister så mye effekt av humla.
 
Skal du hjelpe på isomeriseringen er det vel snarere et poeng å unngå DME.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Ok, kanskje jeg har misforstått da, jeg trodde det var et poeng med et minimum av sukker for å isomerisere humla
 
Tilbake
Topp