Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Kinn Bøvelen

OG 1.079 FG 1.010

89% Pilsner Malt
11% Sukker

Bitterhumle: East Kent Goldings
Aromahumle (0min): Hallertau Mittelfrüh
(Eks: direkte nedskalering til 50L i gjæringskar = 90g bitterhumle og 45g aromahumle)

Gjæres på 20 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.


Kinn Brottsjø
OG 1.075 FG 1.012

6,78kg Pilsner Malt
6,78kg Pale Malt
1,23kg Invertsukker (tilsett under kok)

60min: 37g Simcoe + 37g Sorachi Ace
2min: 37g Mosaic + 50g Simcoe + 50g Zeus
Tørrhumle: 50g Mosaic + 25g Citra + 25g Simcoe + 25g Zeus

Gjæring på 20 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.
 
Kinn Bøvelen

OG 1.079 FG 1.010

89% Pilsner Malt
11% Sukker

Bitterhumle: East Kent Goldings
Aromahumle (0min): Hallertau Mittelfrüh
(Eks: direkte nedskalering til 50L i gjæringskar = 90g bitterhumle og 45g aromahumle)

Gjæres på 20 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.


Kinn Brottsjø
OG 1.075 FG 1.012

6,78kg Pilsner Malt
6,78kg Pale Malt
1,23kg Invertsukker (tilsett under kok)

60min: 37g Simcoe + 37g Sorachi Ace
2min: 37g Mosaic + 50g Simcoe + 50g Zeus
Tørrhumle: 50g Mosaic + 25g Citra + 25g Simcoe + 25g Zeus

Gjæring på 20 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.

Tørr ikke Kinn gå høyere enn 20 på belgisk :eek:
Trodde de hadde litt bein i nesa på det området der
 
Curmudgeon Old Ale for Homebrewers - Founders Brewing Co.

ALL-GRAIN

Batch size: 5 gallons (19 liters)
Brewhouse efficiency: 72%
OG: 1.092
FG: 1.019
IBUs: 50
ABV: 9.8%

MALT/GRAIN BILL

13 lb (5.9 kg) standard 2-row base malt
2 lb (907 g) Carapils
2 lb (907 g) Munich
8 oz (227 g) Crystal Dark

HOPS AND ADDITIONS SCHEDULE

0.8 oz (23 g) Nugget [14% AA] at 60 minutes
0.5 oz (14 g) Perle [6% AA] at 30 minutes
8 oz (227 g) molasses at 5 minutes
2.5 oz (71 g) American oak chips in secondary

YEAST

American Ale Yeast (e.g., Wyeast 1056 or White Labs WLP060)

DIRECTIONS

Mash the grains at 156°F (69°C) for 60 minutes. Vorlauf until your runnings are clear, then run off into the kettle. Sparge the grains and top up as necessary to obtain 6 gallons (23 l) of wort. Boil for 90 minutes, following the hops and additions schedule. After the boil, chill the wort to slightly below fermentation temperature, about 70°F (21°C). Aerate the wort and pitch the yeast.

Ferment at 70°F (21°C) until the completion of primary fermentation (about 9 days, depending on the temperature). Rack the beer into secondary and add the oak chips. Let the beer age with the wood. Use your palate to decide how long. Oak chips are pretty quick; a week or so can be plenty.
 
 
 
Fra bryggerimester Marius Graff i Graff Brygghus kommer denne:

Dead Cat (Graff Brygghus) hjemmebrygg
Tall: OG: 1.076 FG: 1.015-1.017
Mesketemperatur: 65 Mesketid 30 min Koketid 75 min
Gjæringstemperatur 20-21 grader
Karboneringsgrad: 2,25 vol co2
Gjær: Imperial: A38 eller WLP 066

Grist:
69% Pils
20 % flaket havre
10% sukker
1% acidulated malt
Humle:
Citra Cryo 2,0g/l Whirlpool Ekuanot T90 2,0g/l Whirlpool
Tørrhumling: Citra Cryo 5,5 g/l Citra T90 5,0 g/l Mosaic T90 5,0 g/l
Oppskrift Vannjustering: 0,1 g/l CaSo4 i kok 0,125 g/l CaCl2 i kok
Tørrhumla tilsettes etter at gjæringa er over og noe av gjæra er tappet ut.
Tørrhumlinga varer i 3 dager.
 
Kinn deler vel oppskrifter?
Ja, de er gjerne greie hvis du henvender deg til dem. Men det som ligger på sidene deres, er en slags halvveis-oppskrifter; beskrivelser av ølet med ei litt rund liste over ingrediensene: https://www.kinn.no/nn/product/strong/--ivar-aasen-ol/ Og så kan du ut fra det lage en sånn omtrentlig oppskrift. Det er ofte ikke så vanskelig.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de ikke like gjerne legger ut oppskriftene, slik flere andre bryggerier gjør. Så slipper de å drive og svare på mail fra oss:). De har jo egentlig vært det bryggeriet som har vært mest liberalt med å gi ut oppskrifter, slik jeg har oppfatta det.
 
Ja, de er gjerne greie hvis du henvender deg til dem. Men det som ligger på sidene deres, er en slags halvveis-oppskrifter; beskrivelser av ølet med ei litt rund liste over ingrediensene: https://www.kinn.no/nn/product/strong/--ivar-aasen-ol/ Og så kan du ut fra det lage en sånn omtrentlig oppskrift. Det er ofte ikke så vanskelig.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de ikke like gjerne legger ut oppskriftene, slik flere andre bryggerier gjør. Så slipper de å drive og svare på mail fra oss:). De har jo egentlig vært det bryggeriet som har vært mest liberalt med å gi ut oppskrifter, slik jeg har oppfatta det.
Trur Kinn/Espen har gått litt vekk i frå å utgi detaljerte oppskrifter. Spurte for ei stund sidan, og fikk vite ein del. Men ikkje alt. Begrunnelsen var:

"Vi brukar ikkje å legge ut absolutt all detaljinfo om kvart enkelt øl – det vil sei at det ligg ute kva humlesortar, malttypar og gjær som er brukt, men ikkje antall gram aromahumle eller %-andel munich malt for eksempel. Espen meiner at noko av det som var mest lærerikt som heimebryggjar var prøving og feiling, forsøke å tilnærme seg eit kommersielt øl utan å vite alt, framfor å få ei ferdig oppskrift i handa."

Eg ser jo poenget hans også då.
 
Trur Kinn/Espen har gått litt vekk i frå å utgi detaljerte oppskrifter. Spurte for ei stund sidan, og fikk vite ein del. Men ikkje alt. Begrunnelsen var:

"Vi brukar ikkje å legge ut absolutt all detaljinfo om kvart enkelt øl – det vil sei at det ligg ute kva humlesortar, malttypar og gjær som er brukt, men ikkje antall gram aromahumle eller %-andel munich malt for eksempel. Espen meiner at noko av det som var mest lærerikt som heimebryggjar var prøving og feiling, forsøke å tilnærme seg eit kommersielt øl utan å vite alt, framfor å få ei ferdig oppskrift i handa."

Eg ser jo poenget hans også då.
Pedagogiske hensyn, altså - ikke forretningsmessige:p.

Men det er jo mye å lære gjennom å smake på ølet samtidig som du har oppskrifta, også - bare for å snu litt på det. Så jeg har alltid oppskrifta på etikettene mine nettopp av den grunn - og mest for min egen skyld. Jeg har jo ikke oppskriftene mine i hodet:).
 
Pedagogiske hensyn, altså - ikke forretningsmessige:p.

Men det er jo mye å lære gjennom å smake på ølet samtidig som du har oppskrifta, også - bare for å snu litt på det. Så jeg har alltid oppskrifta på etikettene mine nettopp av den grunn - og mest for min egen skyld. Jeg har jo ikke oppskriftene mine i hodet:).
Enig i det også. Men merker eg slit litt om eg skal komponere ei ny oppskrift, fordi at eg har lent meg veldig på ferdige oppskrifter uten å tenke so mykje meir på det. Men det er jo min egen feil :)
 
Trur Kinn/Espen har gått litt vekk i frå å utgi detaljerte oppskrifter. Spurte for ei stund sidan, og fikk vite ein del. Men ikkje alt. Begrunnelsen var:

"Vi brukar ikkje å legge ut absolutt all detaljinfo om kvart enkelt øl – det vil sei at det ligg ute kva humlesortar, malttypar og gjær som er brukt, men ikkje antall gram aromahumle eller %-andel munich malt for eksempel. Espen meiner at noko av det som var mest lærerikt som heimebryggjar var prøving og feiling, forsøke å tilnærme seg eit kommersielt øl utan å vite alt, framfor å få ei ferdig oppskrift i handa."

Eg ser jo poenget hans også då.
Tough love. Steikje!
 
Enig i det også. Men merker eg slit litt om eg skal komponere ei ny oppskrift, fordi at eg har lent meg veldig på ferdige oppskrifter uten å tenke so mykje meir på det. Men det er jo min egen feil :)
Oppskriftene til Kinn er jo ofte ganske enkle; det gjør det litt mindre plagsomt å ikke ha nøyaktig oppskrift. Og jeg har hatt moro med å komponere egne oppskrifter på grunnlag av den info'en som ligger på nettsidene. Jeg brygger et øl jeg kaller Tvitulling som er basert på beskrivelsen av Bygdeoriginal. Ikke helt likt, men det er ikke nødvendigvis poenget. Det fine med det er at du må prøve å se "ideen" bak ølet, og så lage din egen versjon. Tvitullingen min er jeg godt fornøyd med; den har blitt et av standardølene mine. Og så synes jeg den er litt mer "min" når jeg ikke bruker ei nøyaktig oppskrift fra en annen. (Ikke at jeg pleier å ha skrupler med det, heller, altså:).)
 
Noen som har en tilnærmet Lervig lucky jack extra hard oppskrift?
Kunne tenke meg å brygge den, eller om mulig noe tørrere.Frisk,god fylde og humlerik er vel det jeg sitter igjen med etter det bekjentskapet.
 
Noen som har en tilnærmet Lervig lucky jack extra hard oppskrift?
Kunne tenke meg å brygge den, eller om mulig noe tørrere.Frisk,god fylde og humlerik er vel det jeg sitter igjen med etter det bekjentskapet.

Er vel bare å brygge Lucky Jack og spare litt på vannet
 
Tilbake
Topp