• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

koniske gjærtanker 30 liter, 60 liter og 100 liter

Ja det var deg jeg tenkte på men legg merke til at jeg syns det er fryktelig morsomt og ikke fryktelig alvorlig. Fra et kommunikasjonsperspektiv så hadde det sikkert gjort seg om noen andre fra styret gikk ut og forsvarte avgjørelsen i denne saken. Vanskelig å dy seg :) but No hate

Når det er sagt så vil jeg plante mine ben pent og solid i leiren som mener at Rutof fortjerner all den kudosen som er å oppdrive for sin innsats med disse gjæringstankene. Har ikke bestilt selv, men jeg vil gjerne at han fortsatt er her dersom misunnelsen over BDKnutsen  :cheeky: sin 60liter skulle vise seg å være for å være too much i fremtiden :)
 
Gahr skrev:
Men hvorfor kan ikke da tråden om fellesinnkjøpet av gjæringstankene få fortsette, når Rutof IKKE har kommersielle interesser i dette? Tiltaket er jo glimrende.

Beste innlegg på lenge!
 
Forøvrig så fikk ikke jeg noen advarsel eller noe som helst når jeg hamstret gjær og humle i ferie og solgte det videre billig her. Jeg tjente vel knapt til å dekke mitt eget innkjøp men jeg tjente da uansett en liten humlegjærslant på det.

Why hang Rutof out to dry and not me om tør jeg spørre?  :jaha:
I Rutofs a crimminal, I´m a crimminal!  ;D
 
Eg stoler på styre / moderator. Håpper vi alle kan.
Felles innkjøp må vi få til videre :D

Sent from my HTC One V using Tapatalk 2
 
La styret og moderatorer ta sine avgjørelser og vis dem respekt for at de gjør en innsats.
Er man sterkt uenig i disse avgjørelsene får man heller ta det opp med styret/moderator i privat melding.
Å sutre som unger åpent i forumet bidrar ikke til noe.
Spesielt ikke når det utvikler seg til å bli personfokusert!
 
sand skrev:
La styret og moderatorer ta sine avgjørelser og vis dem respekt for at de gjør en innsats.

Veit ikke om respekt er tingen når "innsatsen" de gjør skader miljøet mer enn å hjelpe.
Men men, vi har jo alle et valg om vi ønsker å fornye medlemskapet eller ikke, når den tid kommer.
 
Slik jeg ser det, ville det være ett stort tap om alle som har ett snev av kommersiell interesse for ølbrygging forsvant ut døren, eller konstant ble utsatt for moderators vrede hver gang de ytret seg i retning av kommersielle interesser.

Som nevnt av andre, gjennom Norbrygg sin historie har mang en kar gått "pro", de fleste av oss hjemmebryggere er stolt på deres vegne.

Bør man sitte i styre dersom man har kommersielle interesser ?.....ja hvorfor ikke, så lenge man er åpen om sine kommersielle interesser ? .....Kan være at enkelte saker kan bli litt kinkig, men da er det opp til det valgte styret å se at ett gitt medlem av styret kan være inhabil.
Dette skjer jo også i det politiske liv, nøkkelen er åpenhet slik at alle vet om medlemmets interesser.

Jeg mener Norbrygg bør ha en gitt standard, men samtidig må vi erkjenne at dette, for de fleste av oss, er en hobby og at personer med kommersiell interesse har lite å hente uten å gi noe tilbake.

Rutof og tråden han startet om koniskegjæringstanker er derimot ett kroneksempel på hva dette forumet står for:
Hjelpe sine medbryggere så godt man kan, på de områder man har noe å bidra med.
Vi må unngå at vi setter oss i en situasjon hvor ingen tør ta initiativ i frykt for represalier, så får heller hver enkelt vurdere om tilbudet er noe en selv ønsker å delta i.

PS! Om noen lurer, jeg har ingen kommersielle interesser i ølbrygging.
 
:bank2:

Chill bros!

Få innpå no go norsk sikringskost samt ett glass eller to med heimebrygg!

Vi må da være glad for at det er aktive medlemmer på forumet, både moderatorer/felleskjøpere/bryggere!

Good time roll! Hvis man vil promotere bok, so be it, det er tilogmed diskutert med styret! Vil man kjøpe litt stæsh og la andre få tilbud om det samme, good times! Vi har tross alt bare ett fåtall tilbydere av bryggestæsh, og de får styre marginene sine som de vil.... Så at det blir litt konkurranse fra slikt som dette vil bare sjerpe tilbudene fra de "proffe". Også oss bryggere da! Cheer up! Unødvendig og slenge med leppa, hvis det ikke er for å fange noen dråper øl som kanskje står som en fontene ut av fatet fordi det har satt seg fast humle i ventilen! Husk at vi er ett lite miljø, vi driver med en beinseriøs hobby, en hobby som ofte fører til dumme ideer og fyllaklemmer fordi vi blir så jæskla gla for at vi har drukket go øl!
 
bjønn skrev:
Jeg har et noe generelt spørsmål om koniske gjæringstanker, og det hører kanskje ikke hjemme i denne tråden, men men ……  .    Er det slik at det ikke legger seg igjen noe bunnfall på konusen, eller at det er så ubetydelig, at man slipper omtapping av ølet i alle faser, fra primærgjæring  t.o.m. lagring/forbruk. For meg vil det være en periode et 1/2 år ?. I tilfelle svaret er ja, blir det meget fristende for meg også.
Nå håper jeg at det er mange som ønsker avveksling fra den oppheta debatten i denne tråden, og tar bryet med å svare på spørsmålet over. Jeg er sikker på at alle de som er aktive her, kan veldig mye om hvordan en konisk gjæringstank fungerer i bruk.
 
Nå har jeg lest innlegget som MagneFV linket til her over, og må si at jeg rister på hodet og kommer ikke opp med noe annet ord enn hykleri. Og det er trist. Jeg liker ikke å slenge dritt eller bli uvenner med folk, men dette blir for dumt. Lederen for Norbrygg kan informere om en kommersiell aktørs tilbud om sambestillintg, men slår hardt ned på andres forsøk på det samme? Dette er ikke en demokratisk organisasjon verdig.
 
Bjønn, jeg skulle gjerne hjulpet deg, men jeg forstår faktisk ikke helt hva du mener :) Ja, gjæren legger seg i bunnen av konen, og man tapper av ølet fra en roterende arm på siden av konen, som da har innsug over gjærkaka. Var det det du mente, eller var det noe annet?
 
bjønn skrev:
bjønn skrev:
Jeg har et noe generelt spørsmål om koniske gjæringstanker, og det hører kanskje ikke hjemme i denne tråden, men men ……  .    Er det slik at det ikke legger seg igjen noe bunnfall på konusen, eller at det er så ubetydelig, at man slipper omtapping av ølet i alle faser, fra primærgjæring  t.o.m. lagring/forbruk. For meg vil det være en periode et 1/2 år ?. I tilfelle svaret er ja, blir det meget fristende for meg også.
Nå håper jeg at det er mange som ønsker avveksling fra den oppheta debatten i denne tråden, og tar bryet med å svare på spørsmålet over. Jeg er sikker på at alle de som er aktive her, kan veldig mye om hvordan en konisk gjæringstank fungerer i bruk.

:)
Jeg har brukt konisk en stund, og med tanke på langtids lagring vill det ligge igjen en god del bunnfall i konusen. Så det er den nok ikke egnet til.
Man får fjernet mesteparten, og får enkel gjærhøsting, samt at omstikking blir unødig (ihvertfall ved tapping til fat)
Rengjøring og desinfisering er også betydelig enklere, og ventiler og slikt er en fryd sammenlignet med plastbøtter el.l.
Alt i alt er de geniale i bruk, men egner seg nok desverre ikke som lagring/serveringstank. :)
 
joques skrev:
Nå har jeg lest innlegget som MagneFV linket til her over, og må si at jeg rister på hodet og kommer ikke opp med noe annet ord enn hykleri. Og det er trist. Jeg liker ikke å slenge dritt eller bli uvenner med folk, men dette blir for dumt. Lederen for Norbrygg kan informere om en kommersiell aktørs tilbud om sambestillintg, men slår hardt ned på andres forsøk på det samme? Dette er ikke en demokratisk organisasjon verdig.

Til alt overmål var ikke dette noen fellesbestilling, men snarere forhåndskjøp. Fra en av de største aktørene i hjemmebryggermarkedet.
 
Grunnen til mitt engasjement i denne kjedelige saken er at jeg synes det blir feil når noen som velger å gjøre en innsats for andre får tyn.

Derfor synes jeg også styret og leder som gjør en frivillig innsats for oss andre fortjener litt romslighet selv om en uenig i den beslutningen som foreløpig står.

Sitter med en følelse av at det er en del vikariende motiver i noe av kritikken som er fremkommet og noen av innleggene har en tone jeg ikke har opplevd på dette forumet før.

Siden beslutningen som har skapt så mye storm er fattet i styret blir det vel opp til styret å samles igjen og evt revurdere, ikke kun Gustav?
 
For å dvele litt ved saken styret her har satt i gang:

Fremmer en regelendring......

Dersom man startet en tråd med fellesinnkjøp plikter man å deklarere sine eventuelle kommersielle interesser i tråden.
Dersom man IKKE har kommersielle interesser må dette også fremkomme av tråden.

For kommersielt salg, i form av næringsdrift, bør retningslinjene være slik de er i dag.
Kanskje slipper vi uoversiktlige hendelser i fremtiden......

Vil minne om at selvangivelsen også bygger på samme prinsipp, man oppgir selv, så må man stå til rette om man har oppgitt feil.
 
magne1972 skrev:
bjønn skrev:
bjønn skrev:
Jeg har et noe generelt spørsmål om koniske gjæringstanker, og det hører kanskje ikke hjemme i denne tråden, men men ……  .    Er det slik at det ikke legger seg igjen noe bunnfall på konusen, eller at det er så ubetydelig, at man slipper omtapping av ølet i alle faser, fra primærgjæring  t.o.m. lagring/forbruk. For meg vil det være en periode et 1/2 år ?. I tilfelle svaret er ja, blir det meget fristende for meg også.
Nå håper jeg at det er mange som ønsker avveksling fra den oppheta debatten i denne tråden, og tar bryet med å svare på spørsmålet over. Jeg er sikker på at alle de som er aktive her, kan veldig mye om hvordan en konisk gjæringstank fungerer i bruk.

:)
Jeg har brukt konisk en stund, og med tanke på langtids lagring vill det ligge igjen en god del bunnfall i konusen. Så det er den nok ikke egnet til.
Man får fjernet mesteparten, og får enkel gjærhøsting, samt at omstikking blir unødig (ihvertfall ved tapping til fat)
Rengjøring og desinfisering er også betydelig enklere, og ventiler og slikt er en fryd sammenlignet med plastbøtter el.l.
Alt i alt er de geniale i bruk, men egner seg nok dessverre ikke som lagring/serveringstank. :)
Takk for svar magne1972. Ellers er erfaringen min at man må være nøye med utformingen av spørsmålet for ikke å gjøre det vanskelig for den som vet og kan svare. Men du har truffet godt.
 
En ting er nå ganske merkelig i denne tråden.

Hvor er moderator? Maken til personangrep skal man lete lenge etter.

En diskusjon av sakens kjerne kan man ta, styrets felles beslutning om å ta tak i denne tråden, men å la det utarte til et personangrep på styrets leder det er å gå langt over streken.

Etterspør en skjerping!
 
Tilbake
Topp