Koplingsskjema BB30

malm skrev:
Fantastisk tråd, så stor takk for deling av erfaringer og smarte løsninger! Her skal det bestilles og b(r)ygges!

Har bare 4 brygg med min BB så langt, men har vel merka meg at jeg sliter med fastbrent drit i bunnen dersom jeg er litt for ivrig med å bruke begge elementene for mye. Sist brukte jeg de bare under oppvarming av vann, og til selve oppkoket og da gikk det bra. Men med denne boksen har dere vel begge elementene på hele tiden...? Noen problemer med fastbrenthet? Og ER det faktisk en sammenheng her (mener å ha lest det ett sted her inne), eller er det bare tilfeldigheter som avgjør dette, dvs at jeg har hatt dårligere sirkulsjon de to gangene jeg har hatt fastbrent drit...?

Takker!


Mvh Martin

Jeg har koplet slik at når jeg skrur på den ene bryteren, så får PID og 1000w strøm. Dersom jeg skal guffe på, så skrur jeg på andre bryteren og 1500w får strøm. Vurderer å bytte om, da det er litt svak kok på 1000w, og alt for mye med 2500w.

Har opplevd fastbrent en gang, men da hadde jeg stuck mash.
 
Fredda skrev:
Jeg har prøvd å tenke på en ny løsning, og har begynt å leke litt med denne bryteren igjen.
http://www.clasohlson.com/no/Strømbryter/Pr223119000 I første runde tenkte jeg at det ikke ville fungere da denne kun har en leder, men man trenger jo bare bryter på en av lederne for å bryte strømmen?
Er det noe som skulle tilsi at dette er ugunstig eller dårlig sikkerhet?

Kommet noe lengre med dette? Skulle hatt dette ferdig til neste (brygge)helg
 
andersreve skrev:
Jeg har koplet slik at når jeg skrur på den ene bryteren, så får PID og 1000w strøm. Dersom jeg skal guffe på, så skrur jeg på andre bryteren og 1500w får strøm. Vurderer å bytte om, da det er litt svak kok på 1000w, og alt for mye med 2500w.

Har opplevd fastbrent en gang, men da hadde jeg stuck mash.

Takker!

Styrker vel min teori om at det har mere med dårlig sirkulasjon å gjøre enn om begge elementene er på samtidig.

Mvh Martin
 
Dessverre har jeg liggi rett ut siden Onsdag med kraftig halsbetennelse, og i dag våknet jeg jaggu med øyekatarr også. Trodde det bare var unger som fikk det :S
Så jeg har selv måtte utsette helgens bygge og bryggeplaner, så har ikke fått sett noe på det enda. Tror bryteren vil fungere helt fint selv om den kun går på en pol, men har ikke fått sjekket opp dette med noen med mer elektrokunnskap. Vil du være helt på den sikre siden kan du ringe Elfa og sjekke med dem, de har også brytere med to poler.
 
malm skrev:
andersreve skrev:
Jeg har koplet slik at når jeg skrur på den ene bryteren, så får PID og 1000w strøm. Dersom jeg skal guffe på, så skrur jeg på andre bryteren og 1500w får strøm. Vurderer å bytte om, da det er litt svak kok på 1000w, og alt for mye med 2500w.

Har opplevd fastbrent en gang, men da hadde jeg stuck mash.

Takker!

Styrker vel min teori om at det har mere med dårlig sirkulasjon å gjøre enn om begge elementene er på samtidig.

Mvh Martin

Hvis du bygger samme type boks som marhorn har lagt ut så vil du ikke gjøre noen endringer på din BB30. Så du kan fortsatt velge om du vil bruke et eller begge elementene med bryterne på din bb30.
 
Ok. Jeg bestilte en ny strømbryter fra elfa for å komme i gang og være på den sikre siden samtidig.

marhorn: Har du et komplett koblingsskjema?
 
Fredda skrev:
Hvis du bygger samme type boks som marhorn har lagt ut så vil du ikke gjøre noen endringer på din BB30. Så du kan fortsatt velge om du vil bruke et eller begge elementene med bryterne på din bb30.

Jepp. Kom på det etterhvert, men takk for bekreftelse :)

Mvh Martin
 
Slik ble mitt oppsett, og temperaturen på vørteren holdt seg fin og stabil gjennom hele meskeperioden.

Gleder meg til skikkelig boks kommer i posten slik at jeg også kan få meg en slik fancy kontrollboks.
 

Vedlegg

  • BB30_Oversikt.png
    BB30_Oversikt.png
    38 KB · Sett: 1.052
Ved å splitte vørterstrømmen oppnår jeg følgende:
  • Jevnere temperatur rundt maltrøret
  • Pumpa kan gå med full effekt, og lav belastning, under hele meskeperioden
  • Vannet rundt røret kommer i kontakt med malten
  • Høyere gjennomstrømninghastighet gir raskere respons fra varmeelementet

Det viktigste for meg var å få tatt i bruk vannet rundt maltrøret som meskevann.
Jeg målte SG på vannet utenfor røret, og det var veldig lite sukker i forhold til den vørteren som var i resten av systemet. Normalt er det ingen måte for dette vannet å komme i kontakt med malten, for sirkulasjonen foregår jo bare fra bunnen av maltrøret og ut  av krana på siden av BB30.
 
Originalt har BB30v2 en-pols bryter. Så det er ingen problem å bruke det. Jeg vet ikke hvilke omstendigheter som krever brudd i begge poler, men BB30 gjør det ikke.
 
Øyvind_Risan skrev:
Ved å splitte vørterstrømmen oppnår jeg følgende:
  • Jevnere temperatur rundt maltrøret
  • Pumpa kan gå med full effekt, og lav belastning, under hele meskeperioden
  • Vannet rundt røret kommer i kontakt med malten
  • Høyere gjennomstrømninghastighet gir raskere respons fra varmeelementet

Det viktigste for meg var å få tatt i bruk vannet rundt maltrøret som meskevann.
Jeg målte SG på vannet utenfor røret, og det var veldig lite sukker i forhold til den vørteren som var i resten av systemet. Normalt er det ingen måte for dette vannet å komme i kontakt med malten, for sirkulasjonen foregår jo bare fra bunnen av maltrøret og ut  av krana på siden av BB30.

Gode poenger! Struper jo selv ned pumpa for å unngå overforsvømmelse i maltrøret, men dette var jo en mye smartere løsning. Målte dessuten selv pre-boil-OG til 1.040 på forrige bryg, mens OG lå på 1.070, så tenkte bare at det var noe rart med den første målingen. Men dette forklarer jo det hele :)

Hvaslags kuleventiler bruker du da på (silikon?)slangene? Eller har du mekka PVC-oppsett?

Mvh Martin
 
Nå begrenser jeg bare flow ned i maltrøret, alt annet går på utsiden av karret. Hvis det er litt mye partikler i mesken pga røring, stenger jeg bare "utsidekranen" og sender all vørteren ned i maltrøret for å sile ut partiklene.

Jeg har brukt standard små kuleventiler fra Biltema/CO (fra T-ledd er det 12mm kobberrør)

Jeg bruker standard BB30-pumpe-silikonslange fra pumpa og opp til T-leddet. For å lett kunne koble fra pumpa og T-ledd har jeg brukt en hurtigkobling for trykkluft, det fungerte aldeles nydelig. Lett å montere/demontere.
Fikk ett problem da jeg skulle vaske BB30. Skulle bruke pumpa for å tømme vaskevannet ut i vasken. Trykkluftventilen min var ikke forberedt på den store mengden trub så der gikk det helt tett. Jeg må se meg om etter en mer robust løsning framover.

Når jeg får bygd "fancy kontrollboks" blir det også hurtigkobling på PT100 proben, slik at jeg slipper å ha så mange sammenkoblede enheter når BB30 ikke er i bruk.
 
Øyvind_Risan skrev:
Jeg har brukt standard små kuleventiler fra Biltema/CO (fra T-ledd er det 12mm kobberrør)

Jeg bruker standard BB30-pumpe-silikonslange fra pumpa og opp til T-leddet. For å lett kunne koble fra pumpa og T-ledd har jeg brukt en hurtigkobling for trykkluft, det fungerte aldeles nydelig. Lett å montere/demontere.

Noen sjanse for at du kunne lasta opp et bilde av galskapen fra og med T-leddet?

Og hva tror dere om å bruke PVC rør istede for kobber? Tåler vel 100C det også...?


Mvh Martin
 
Jeg skal sette meg ned og lage en skikkelig post med bilder og tegninger.

Kan ikke love at det kommer helt umidelbart (men ett enkelt bilde av selve kobber dingsen burde være overkommelig selv for en småbarnspappa med lang to-brew liste og enda lenger to-do liste)
 
Øyvind_Risan skrev:
Jeg skal sette meg ned og lage en skikkelig post med bilder og tegninger.

Even better! :)

Øyvind_Risan skrev:
Kan ikke love at det kommer helt umidelbart (men ett enkelt bilde av selve kobber dingsen burde være overkommelig selv for en småbarnspappa med lang to-brew liste og enda lenger to-do liste)

Join the club! :D  Derfor det etterlyses bilder, så man slipper research selv ;)

Mvh Martin
 
Her er kobberklumpen min. Den har definitivt gjort min bruk av BB30 enklere.

uge5udap.jpg


Den er tung, og stabil, nok til å kunne ligge over maltrøret og kontinuerlig fordele vørtern dit jeg vil ha den.
 
Da ble min boks ferdig til slutt :) Den ble bygget og testet på fredag, og på søndag prøvde jeg den under en brygge runde. Det gjorde bryggingen enda enklere, nå mangler jeg bare pumpe :D

IMAG0594.jpg

Siden jeg ikke hadde noen bryter tilgjengelig når jeg bygde den så bestemte jeg meg for å bygge den uten. Fant også ut at det ikke er nødvendig, siden jeg har modifisert min BB30 kan jeg fortsatt bruke bryterne som er på den for å skru av og på elementene.
 
Meget pent. Sliter selv med tilkobling av tempføler til min Sestos, men det diskuteres i en annen tråd :)
 
Tilbake
Topp