Krabbekoker til brygging

Jeg bruker den,funker for meg. Ser den har blitt dyr, jeg betalte ca. 900 inkludert frakt
 
Funker hvis komfyren har plass. Når jeg brygger inne bruker jeg en løs kokeplate + dyppvarmer som gir meg 5.5 kW
Strøm koster en del mindre enn gass. Mener å huske at jeg brukte 2 kg gass pr. brygg
 
Mulig du risikerer en overdose aluminium siden mesken er sur. At slike alu-gryter også egner seg til pinnekjøtt er bare surr siden salt mat også gjør at aluminium korroderer.
 
Tull, hvis du behandler gryta riktig, dvs. Ikke rengjør den med annet enn varmt vann og eventuelt litt oppvaskpulver er det ikke risiko for dette. Dvs. Hvis du har en kilde på hva overdose alu er så kom med den
 
Fra snl.no: "I fordøyelsessystemet hindrer aluminium opptak av fluorider, fosfater, kalsium og jern. I blodet kan aluminium føre til alvorlige nevrologiske symptomer. EU-regler setter grenseverdi 200 μg/dm3 for aluminium i vann. Bruk av aluminiumkokekar osv. er ansett som helt ufarlig i denne sammenhengen, men koking av konsentrerte frukter, f.eks. rabarbra, bør unngås."

Dvs. vann er ok, men sure ting som f.eks. saftkoking frarådes siden det løser opp det beskyttende oksidlaget. FHI mener det er belegg for å hevde at de som f.eks. bruker deo med aluminium daglig risikerer å få i seg for mye. Siden det er den kumulative konsentrasjonen som er viktig så er det i det minste viktig å være klar over problemstillingen. Mesker du i alu-kjele så vil vørteren din inneholde en viss mengde aluminium. Skadelig? Kanskje ikke, men hvorfor ta sjansen for å spare en liten slump?
 
Sist redigert:
Går dere til et leksikon for å få (helse)råd , hva med næringsmiddeltilsynet ville ikke det vært mere naturlig
http://www.nrk.no/livsstil/glogg-kan-gjore-deg-syk-1.1315253

Hepp,hepp kast alt av kobber i samme slenge, jeg står klar til å ta imot. Når kjelen bare blir gråere for hver brygging tyder det på at oksyd laget bare bygger seg opp ennå sterkere over tid

Stålkjele er klart bedre rent bryggeteknisk bortsett fra det å ta hull i den.
 
Det var kanskje derfor smileyen var lagt på? Men siden de har fått lov til å skrive dette i alle år uten at det er motbevist
........

Men denne diskusjonen blir fort mere religion enn vitenskap, jeg trekker meg ut av den
 
Tilbake
Topp