Kraftig nok pumpe til HERMS

Har en HLT med 3/8" 25 fot HERMS-coil i rustfritt stål med indre diamter på 8,52 mm.

Hvilken pumpe blir anbefalt til sirkulasjon av vørter, som er kraftig nok? Etter det jeg har lest, forstår jeg at det ofte står mellom March, Chugger eller Iwaki pumpe. Kom gjerne også med tips til hvor man kan/bør kjøpe pumpe - utlandet eller Norge? Og hvilken gjennomstrømningshastighet bør man minimum/maksimum ha ved resirkulasjon av vørteren, og ved temperaturheving ved utmesk?

Har f.eks. funnet denne Chugger pumpen med senter-inngang og pumpehus i rustfritt stål: http://www.brewershardware.com/Chugger-Stainless-Steel-Center-Inlet-Pump-CHUGGER-CI1.html
Eller er det bedre/tryggere å kjøpe en March pumpe fra bryggselv.no? http://www.bryggselv.no/products/march-pumpe-809-hs
 
Det spørsmålet ang L/min tror jeg du tryggest finner ut av selv. Det er ganske avhengig av oppsett til oppsett. Dim på resten av systemet, hvor mye takler MT-din før det går tett, trekker det gjennom malt ved for mye sug osv..

Jeg har et system som har 11mm som minste diameter (nippelsene). Resten er 1/2".  marchen min må jeg strupe ganske hardt for at det ikke skal bli skittent med en liten batch eller at maltsenga skal gå tett i en medium-stor, bruker falskbunn i en labb-dunk.
 
jeg har en iwaki md15-r som jeg pumper vørter gjennom en 5 meter lang kveil med Biltema 8mm kobberrør (ca 6,5mm innvendig dim) Jeg har strupet den slik at jeg sirkulerer ca 3 liter pr minutt. Kan absolutt anbefale iwaki da den mer eller mindre er helt lydløs. løfter du den opp bra benken kan du nesten ikke høre den, denne er også mer enn kraftig nok til mitt bruk iallefall.
 
kintii skrev:
jeg har en iwaki md15-r som jeg pumper vørter gjennom en 5 meter lang kveil med Biltema 8mm kobberrør (ca 6,5mm innvendig dim) Jeg har strupet den slik at jeg sirkulerer ca 3 liter pr minutt. Kan absolutt anbefale iwaki da den mer eller mindre er helt lydløs. løfter du den opp bra benken kan du nesten ikke høre den, denne er også mer enn kraftig nok til mitt bruk iallefall.

Hvor kjøper man iwaki? Iwaki er mer stille enn March-pumpene?
 
Svendsen86 skrev:
kintii skrev:
jeg har en iwaki md15-r som jeg pumper vørter gjennom en 5 meter lang kveil med Biltema 8mm kobberrør (ca 6,5mm innvendig dim) Jeg har strupet den slik at jeg sirkulerer ca 3 liter pr minutt. Kan absolutt anbefale iwaki da den mer eller mindre er helt lydløs. løfter du den opp bra benken kan du nesten ikke høre den, denne er også mer enn kraftig nok til mitt bruk iallefall.

Hvor kjøper man iwaki? Iwaki er mer stille enn March-pumpene?

Man kjøper pumpen på Ebay eller fra Iwaki Norge.
Iwaki Norge selger etter det jeg forstår kun til bedrifter.
Jeg kjøpte nylig samme pumpe i Norge og betalte 2500.-
 
Takk for svar hittil!

Tror jeg har bestemt meg for en Chugger-pumpe med pumpehus i rustfritt stål og senter-inngang (mye på grunn av pris). Men er det noen som har erfaring med denne pumpen å dele?
 
Vær obs på at pumpene på ebay er 115V. Ikke store greiene, så fullt aktuelt å sette etter en trafo, men verd å være obs på.
Tror det var Bryggselv som skulle få disse inn i 230V utgave (info fra Chugger da jeg kontakta dei)
 
Sist redigert:
Har sjekket med bryggselv for en mnd siden, de får inn chugger;) iwaki Norge er pro hjemmebrygging så alle hjemmebryggere får 20% rabatt enten man er norbrygg medlem eller ikke...
 
Er jo en litt gammel tråd dette, men jeg må bare si jeg er strålende fornøyd med bryggmaker.no sin speidelpumpe. Stille som bare det, fin pris (litt over tusenlappen) og god hastighetskontroll integrert i pumpen. Helt utmerket til mesking. Enten gjennom en hermscoil, rims eller en kervelløsning. Jeg bruker den både til 50l og 36l meskegryte.
 
Vær obs på at pumpene på ebay er 115V. Ikke store greiene, så fullt aktuelt å sette etter en trafo, men verd å være obs på.
Tror det var Bryggselv som skulle få disse inn i 230V utgave (info fra Chugger da jeg kontakta dei)

Chugger- pumper får man også i 230V versjon. http://www.brewershardware.com/Chugger-Brewing-Pumps/
Jeg har en inline- versjon som fungerer godt til RIMS og whirlpool i et 50l terrassebryggeri.
 
Forstår det slik at Chugger og March pumpene bråker endel, riktig? Trenger ei pumpe eller kanskje 2 snart, men vil ikke skremme ølet..
 
Fellesinnkjøp Iwaki, hadde det vært en ide? Kjenner ikke aktuell typebetegnelse eller pris, men det går vel å finne ut av.
 
Synes selv ikke march bråker så veldig mye. Den suser jo litt. Men som med alle pumper og ting som snurrer så lønner det seg å ha et dempende materiale mellom selve pumpa og det den står på. Biltema/co har små gummimatter som passer fint til formålet.
 
Her er svaret. Ikke billig, men kanskje bra:
Vi kant ilby følgende:

80003 MD-15R-230GS in PP ø14mm 230/1/50 2.680,-
Pris er oppgitt uten mva og frakt.
Du innrømmes 20% rabatt. (Vi pleier å gi dette til hjemmebryggere)
Leveringstid: Normalt på lager.
 
Tilbake
Topp