Kraftig påske øl

Kraftig påske øl.
Dette er et nytt brygg jeg sitter å planlegger. Jeg ønsker synspunkter på dette, om det er noe jeg bør forandre osv. Det blir på ca 20-22 liter

3,6 kilo muntons flytende lys ekstrakt
1,5 kilo muntons flytende ekstra lys ekstrakt
200 gram Münchener karmellmalt EBC 120
200 gram Münchener malt EBC 14-16
70 gram saaz bitter 2,2% kok 60 min.
30 gram saaz aroma kok 30 min.
10 gram klar urt kok 15-20 min.
W.y London ale gjær (XL 125 ML.)

Jeg har ikke einerbær og det viser seg vanskelig å få tak i. Derfor tenker jeg å bruke Cascade til tørhumling i stedet. Men så er det mengden da. Eller er det bare å ta en håndfull?
 
Man får kjøpt tørkede einebær i sånne vanlige krydderglass.
Ellers stikker du på apoteket og kjøper einebærolje, den gir en frisk smak.
 
Om du går for olja, så er den veldig sterk, jeg bruker rundt 10 dråper per 20L tomtebrygg.
Men tomtebrygg har kanskje ikke så mange sterke smaksstoffer som skikkelig øl, så du kan kanskje gå opp litt på doseringa.
 
Som Øystein sier fåes enerbær i butikken. Jeg har kjøpt det på glass av merket med blå lokk (altså ikke Black Boy, men de har det kanskje også).

Jeg vet ikke om oljen har en skumnegativ effekt, i og med at 'ekte' olje endrer overflatespenningen til væsken.

Jalle, jeg ser at du også tenkte å bruke vanlig münchener malt. Dette er basismalt, og i motsetning til spesialmalten (Münchener karmellmalt EBC 120) må den delmeskes. Det spørs om det er verdt bryet med 'hele' 200 g. Da tror jeg det er likegreit å la være å bruke det i oppskriften, som forøvrig vil gi nok ekstrakt som det er. Vanlig münchener gir heller ikke en såpass særpreget smak og lukt til ølet en crystalmalt.

Til 20-22 l å være blir dette ganske sterkt øl. Tipper du kommer opp i 1.070 og det er kanskje ikke meningen? Uansett vil jeg anbefale å lage en starter av Wyeasten. Til det kan du kanskje bruke noe av den flytende ekstra lys ekstrakten.
 
Einerbær. Det går lite av einerbær som krydder i Gjøvdal (gjovdal.no-Litt reklame for byga mi ) og Åmli, og jeg gidder hellr ikke å springe rundt hele Arendal for å finne det. Men nå snakket jeg med bestyrer på butikken i dag og hun lovte å bestille det.

Münchener malt (til besvær.) Jaja. Den får bare ligge til jeg begynner med malt brygging. Det er meningen å brygge et ganske sterkt øl denne gangen. men 1.070 er kanskje i det sterkeste? Jeg er skuffet over meg selv. Trodde jeg forsto bedre. Jeg er vist like på jordet fremdeles. Jeg ber om litt hjelp. Jeg kommer til å gå tilbake  til den opprinnelige oppskriften på påskeøl. Men jeg ønsker alikevel en litt mer kraftigere variant. Jeg har: Crystall og Aroma malt og får snart den Münchener karmellmalt.
Grunnen til at jeg bruker lys ekstrakt er at jeg er ikke så veldig glad i de helt mørke øltypene. Det forrige brygget der jeg brukte chokolademalt ble veldig bra, men jeg liker best aromatiske lyse øl typer.
 
Dessverre så råder jeg ikke over programvare for å beregne oppskrifter. Men 'vannet mitt' sier at du gjerne kan kutte tilbake på ekstra lys ekstrakt: bruk 0,5 kg istedenfor 1,5. Da vil du etter min følelse (om den er å stole på da...) havne med en øl på 5,5% og det er jo helt kurant uten å være i det sterkeste laget.

Forøvrig, merket til krydderifabrikken var 'Santa Maria':

enbar.jpg
 
Eduard skrev:
Dessverre så råder jeg ikke over programvare for å beregne oppskrifter.

anbefaler å bruke beercalc, hvist du ikke har noen andre programer.
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi
 
Takk for tipset, Steinar! Jeg prøvde meg litt på påskeøloppskriften til Jalle. Der fikk jeg (med 22 l som mål) OG 1072 på første oppskrift og 1058 som gir ca 5,8% alk. Glad at 'vannet mitt' ikke tok noe særlig feil heller  :brygging: .

Og når det gjelder humlingen så blir det vel litt for kraftig med 200 g til 22 liter, vil jeg tro. Dette gir (med 60 min koking) en IBU på 64, veldig bittert altså. Hvis du vil havne i et noe mer ganevennlig så tror jeg det er greit å gå ned til ca 70 g som gir 25 IBU. Litt mer vil også være greit.

Til tørrhumling kommer det litt an på hvor mye aroma du vil få. Dette kommer nok ikke så nøye, prøv deg med en håndfull, om ikke to.
 
Ops, du har rett, jeg leste feil. Men da sitter du trygt med dine 70 gram bitterhumle! :)
 
Jeg har tenkt å forandre oppskriften.
3,6 kilo Muntons flytende lys ekstrakt

300 gram Münchener karmellmalt EBC 120
600 gram Münchener malt EBC 14-16
70 gram Saaz bitter 2,2% kok 60 min.
30 gram Saaz aroma kok 30 min.
10 gram Klar Urt kok 15-20 min.
W.y London ale gjær (XL 125 ML.)
 
Selv om det ikke er påske ennå så måtte jeg smake på påske ølet mitt. Og endelig har jeg fått det til. Mye skum, meget god smak, passe bitterhet. Nå er det temmelig nytt ennå så det er ikke helt krystallklart og litt søtt ennå. Men jeg er kjempe fornøyd med det. de andre bryggene har jeg ikke vært hundre prosent fornøyd med. Så dette ølet er det beste jeg har brygget hittil.
 
Det var på flasker. Jeg vil takke deg for råd Eduard, Du sa at ølet måtte tappes på flasker eller fat rett etter at det var stukket om. Det er helt sikkert det som gjorde utslaget. Neste smak blir på palmesøndag, så blir det moro å sjå om det er blitt enda bedre.
 
Store planer? Nei.
Men det lukter godt i leiligheten og det putrer i vørterkjelen.  ;D

Men om dette brygget holder helt til påske tviler jeg på. :'(

Skal tilbringe en uke på østlandet i forbindelse med NM, så da må det brygges. Skal besøke gamle arbeidskamerater på Hønefoss,
og kan ikke komme tomhendt.  :godtoel:
 
Påskeøllet (God Paasche) ble da brygget alt i november?  En Mârzen type, 1055 - 1014, 25 EBC og 32 IBU:

50,00 % Munchen Malt (15,0 EBC)
46,15 % Pils Malt (3,0 EBC)
3,85 % Caraaroma (350,0 EBC)
8,9 IBU Northern Brewer [8,50 %] (60 min)
12,8 IBU Magnum Pellets [12,20 %] (60 min)
3,6 IBU Hallertauer Mittelfrueh pellets [4,40 %] (30 min)
5,2 IBU Hallertauer Tradition Pellets [6,50 %] (30 min)
1,7 IBU Tettnanger Blomst [2,30 %] (5 min)
4,00 tsp Salt (Mash 60,0 min)
Danish Lager (Wyeast Labs #2042)

Hadde nok nøyd meg med enten Magnum eller NB som bitterhumle, og en av Hallertauerne til smak - men når en må støvsuge humlelageret så må en støvsuge humlelageret...  Denne ble tappet 18 januar, og står nå i en kald kjeller og godgjør seg. Regner med at den siste flasken overlever frem til langfredag!!??  Synd vi ikke har den danske tradisjonen med Påskebryg.  Norske bryggerier kunne hatt godt av å anstrenge seg aldri så lite mer enn en gang i året.

Nå planlegges det sommerøl! Ok, det skal ikke brygges før i mars.... men planleggingen er da halve moroa....  Det neste som skal brygges er mere pils mens det ennå er kaldt, og så en god kladuns med Bitter (ESB).

PS - I fjor brygget vi juleøl i Juli.  Det meste ble vel kanskje drukket opp før advent.  Så nå må vi vurdere om vi skal utsette juleølbryggingen , eller skal vi heller brygge to ganger?
 
Tilbake
Topp