Kuleventil til Speidel - pakninger?

lachris

Norbrygg-medlem
Speidel Braumeister 50l kranen vår har begynt å lekke og vi har kjøpt oss en 1/2" kuleventil som vi skal montere på med en overgang fra 1/2" til 3/4" inn mot Speidelen og en slangetilkobling i den andre enden. Dette her:
20190109_202701.jpg
Alt passer greit, men det lekker om jeg bare skrur det sammen, så jeg trenger vel noen pakninger. Både mellom de tre delene og mellom overgangen og Speidelen.

Spørsmålet mitt er: Hva slags pakninger skal jeg bruke? De to inn mot Speidelen må vel tåle ganske høy temperatur? Og hvordan skal jeg plassere dem? Inni hullene slik at delene som skrus inn presser mot pakningene, eller tredd utenpå gjengene?
 
Vanlig gjengetape, også kalt teflontape. Eller gjengetråd.

Rørlegger/Clas Ohlson/Biltema/Jula etc.
 
OK, gjengetape har jeg liggende, men: Vi tenker å skru dette fra hverandre hver gang vi har brygget for å rengjøre. Da er det vel litt pes å måtte drive med sånt hver gang?
 
OK, gjengetape har jeg liggende, men: Vi tenker å skru dette fra hverandre hver gang vi har brygget for å rengjøre. Da er det vel litt pes å måtte drive med sånt hver gang?
Jo, litt pes er det. Og dere trenger ikke å gjøre det HVER gang, men etter X antall brygg er det smart.
Gjengetape er egentlig ganske kjapt å surre på...

Kan bli veldig utrivelig inne slike kraner: Kulekraner og rengjøring
 
Har sett det så derfor kjøpte jeg en tredelt og tenkte å rengjøre hver gang.

Har nå satt sammen sakene med gjengetape og det er tett og fint. Får se hvordan det blir ved rengjøring.

Takk for god hjelp:)
 
Den orginale var tettet med pakning. Det virket som den ikke stengte helt. Det lakk fra utgangen av kranen.
 
Men denne står jo på kjelen og utsettes for 100 grader hver gang det kokes. Blir ikke mye bakterier igjen da.
 
Men denne står jo på kjelen og utsettes for 100 grader hver gang det kokes. Blir ikke mye bakterier igjen da.

Jeg hadde vedvarende infeksjon frem til jeg byttet slanger og renset kuleventiler i et resirkulerende med kokende vørter oppsett.
 
Tilbake
Topp