KOJI-KIN 10 g for 6 kg of rice = 22 l sake - BryggSelv
men hvis brygger øl med sake-gjær(f.eks WLP705 ) trenger jeg da koji?
altså en slags hybrid
Produces a full-bodied character and subtle fruity esters. For use in rice-based fermentations; typically used in conjunction with koji (to produce fermentable sugar). This strain can also be used successfully in beer fermentations.
Kanskje jeg slår inn en åpen dør nå: Men såvidt jeg forstår er sake-gjæren du viser til bare en type brygge-gjær, bare tilpasset sake. Om du bruker den til øl, trenger du ikke koji. Kojien spiller på en måte samme rolle som malting når du brygger fra bygg. Om du brygger bare fra maltet bygg er det lite grunn til å tilsette koji, siden du bruker enzymene i det spirte bygget til å lage sukker
Charlie Papazian skriver i "The Complete Joy..." at amerikanske kommersielle bryggerier tilsetter koji etter gjæringen for å få enda klarere øl. Men tror ikke det er det white labs mener.
Var litt opphengt i sake Så leste litt fort..
Den omdanner ikke risen selv, så trenger hjelp for å lage sake.
Det stemmer at du ikke kan brygge bare med koji, men det er fordi den ikke inneholder gjærsopp. Alt kornet som brukes kokes eller dampes, også avkjøles. Både det som kojien først dyrkes frem på, også etterpå det som evt. blandes med kojien for malting. Så alt er gelatinisert.Er det ikke slik at man kan malte ris, men ikke brygge med denne denne maltens enzymer siden risens geletaiseringspunkt er såpass høyt at man vil ødelegge enzymene som skal bryte ned stivelse til kortere sukkermolekyler som kan gjæres?