Lage egen "Speidel"?

Hei.
Er det noen som har undersøkt hva det koster å lage egen "Speidel"?
Tenker da et bryggeri med lignende opplegg.
Nå er jeg blodfersk på hjemmebrygging og stiller kanskje et "dumt" spm  :roedme:

Hvis ingen andre har svaret så lurer jeg på hva en Speidel (eller andre lignende bryggeri) inneholder?

Nå tenker sikkert endel av dere "jævla gjerrigknark"  :laugh:
Vel.. ja, det er jeg.. synes det er horribelt å betale så mye for et bryggeri ;)

Jeg kan selvsagt gjøre som mange andre å lage et enklere bryggeri av varmtvannstank og gassbrenner.. og det kommer jeg nokk til å gjøre om dette blir for dyrt..

Hvis jeg har forstått riktig inneholder en Speidel endel pumper og elektronikk som sikkert koster endel, men hvis jeg bare finner ut hva og hvordan den er oppbygd så kan jeg undersøke med venner og kjente (utrolig hvor mye rart man kan finne bare man kjenner rette folket)

Mvh
Martin

Edit: Ser for meg 50l hvis det har noe å si
 
Jeg kan allerede nå tilstå at jeg holder på med akkurat det. Den har vært på beddingen leeenge, faktisk over ett år, men det har alltid dukket opp noen problemer. Det er imidlertid like før, og jeg håper å kunne presentere den her på forumet før jul!

Når det gjelder prisen på slikt, så skjønte jeg tidlig at det ikke trenger å være noe økonomiprosjekt. Hvis jeg hadde visst i starten hva jeg kom til å bruke på denne hobbyen, så hadde jeg bestilt Speidel 50 allerede da, og antagelig kommet bedre ut økonomisk.
Nuvel, shit happens!
 
Tøft!
Ser ut som man burde ta en rask utdanning som rørlegger, sveiser samt en runde innenfor prosesstyring.. :)
 
Takk for tips så langt.
Jeg er svært dårlig i tysk, men det var flotte bilder  :laugh:
håper det kommer mer tips og info etterhvert :D
 
gustavf skrev:
Jeg regner med du har sett på både BCS-460 og Brewtroller for kontrollelektronikk?
Disse er antagelig veldig bra til å koble til alskens bryggeutstyr. Det finnes også noe som f.eks Labjack, som er et interface en kan plugge i USB-porten og programmere i nær sagt hva som helst, f.eks. VisualBasic. Interfacet er kun kontrollelektronikken, en må henge på triac-, thyristor- eller relé-styring av arbeidsstrømmen. Ulempen med disse er at en må ha en dedikert PC til dette. Det optimale er en micro-controller som kan bygges inn i stashet, og der en kan programmere den med egen software. Det er slett ikke så vanskelig som det kan høres ut.
Min er imidlertid hel-manuell, men med alle styringer 'at your fingertips'.
 
Jeg har også tenkt litt på dette, og har gjort litt research (og snakket litt med Eduard :)). Har ikke sett BCS og BrewTroller før, men de ser kule ut. Selv tenkte jeg å kombinere det med et lite hobbyprosjekt innenfor elektronikk også, og har kjøpt meg en arduino til 120 spenn. Den har et ferdig PID-bibliotek så man kan bruke den som en PID-kontroller, og den bør ha mange nok inn- og utganger til å lese temperatur og styre temperatur/varmeelement og en pumpe. I stedet for å lage en sånn enhet med skjerm og knapper som det er på en Speidel, så jeg litt for meg å enten styre hele prosessen fra en PC med USB, eller ihvertfall legge inn bryggeskjema fra en PC, så kan man vurdere om PC-en trenger å være koblet til hele bryggeprosessen for å se status, eller om man skal lage en form for skjerm/tilbakemelding med LED-lamper/pipelyder/whatever. :) Men om man designer og bygger hele apparatet, så er det vel stort sett det samme hvilken av disse man bruker, felles er vel temperaturavlesning og styring med halvlederrelé (solid state relay).

Så tanken videre var å lage en prototype av plast (flere her, inkl Eduard, har erfaring med bryggeutstyr i plast), så kan man mekke til man er fornøyd uten at en feil er like kostbar, og gå over til metall når man har funnet ut av alt (om man ikke er like glad med plast). Jeg ser for meg noe slikt som en røff slagplan videre:

  • Planlegge hvordan den skal funke (helt likt som en Speidel, eller noe modifisert), og skaffe hoveddelene
  • Finne en egnet pumpe
  • Finne egnet varmeelement
  • Finne passende termometer og rele
  • Bygge/programmere elektronikken (enten BCS/BrewTroller/arduino/etc...)
  • Skru det sammen

...og teste, selvsagt :)

Hva tenker andre om å lage en prototype i plast?
 
Eduard skrev:
For de som er interessert i dette (jeg kjenner også noen som har planer om dette) så er kanskje disse linkene av interesse:

http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=4639 http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=7485
http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=7464


Den øverste og den i midten har kostet litt mer enn "normalt" er elektronikk og automasjonsprodukter i skapet for sikkert 15-20 000,-
;D
 
Regin Smiður skrev:
Eduard skrev:
For de som er interessert i dette (jeg kjenner også noen som har planer om dette) så er kanskje disse linkene av interesse:

http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=4639 http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=7485
http://hobbybrauer.de/modules.php?name=eBoard&file=viewthread&tid=7464


Den øverste og den i midten har kostet litt mer enn "normalt" er elektronikk og automasjonsprodukter i skapet for sikkert 15-20 000,-
;D

Jeg har ikke sjekket den i midten, men han som har bygd den i den første tråden sier:

Für Einkocher, Pumpe, Kochtopf, Dreiwegeventil, Rohre, Fittings, Edelstahl-Material, Elektrik und Elektronik habe ich größenordnungsmäßig 400 Euro ausgegeben, diverse Kleinteile stammen aus meinen Restbeständen. Das Meiste habe ich über’s Internet gekauft, denn mit dem örtlichen Einzelhandel bin ich bei den genannten Komponenten ziemlich auf die Nase gefallen. Die Control-Unit mit dem Application Board kostet zusätzlich ca. 200 Euro, das kann man aber auch billiger lösen.

Altså 600 euro som er ca 5000 kr. Men så er det sikkert mye billigere i Tyskland å få tak i de enkeltdelene han har brukt enn hva man må ut med her, mens prisen på selve Speidel Braumeister i Tyskland og Norge ligger på et mye mer sammenlignbar nivå (målt i absolutt pris). Jeg synes ihvertfall at dette Viertel-Quadratmeterbryggeri er en veldig elegant løsning som gjør et proft inntrykk. Jeg er spent på hva norske hjemmeb(r)yggere vil vise av resultater her i tråden.  :yes:
 
Her suser det inn forslag :D
Ser nå at det blir ganske omfattende og jeg må nokk lage meg et enklere bryggeri før jeg begynner med "speidel"
Da kan jeg jo kjøpe inn litt etter litt og bygge etterhvert som jeg finner noe billig og eller har råd.

Ser det finnes mange måter mtp temp styring og der får man nokk sikkert brukt pengene hvis man har noe gammelt liggende  :laugh:
 
neslekkim skrev:
Er jo utrolig mye kult å plukke opp i dette prosjektet også: http://www.theelectricbrewery.com/

Det der ser også veldig proft ut, ja!

Nå skal jeg ikke komme til å bygge noe nytt med det første, men jeg synes at når man bygger et bryggeri, så er det veldig viktig å se for seg hva man egentlig vil ha. Er det automatikk man ønsker, er det et kompakt bryggeri man ønsker som man lett kan ta fram eller rydde vekk, er det et fast bryggeri man ønsker, hva slags batch størrelse er man ute etter, hvor mye penger vil man bruke, osv osv.

Slik det er nå så er jeg glad for at min Speidel er automatisk, men egentlig synes jeg at brukervennlighet i form av lett plassering og rydding, med lite rot i boder mm er enda viktigere. Hos Espen, som huser bryggeriet til Den Gyldne Draabe, er en del av kjelleren tilrettelagt til bryggeriet, og der er det helt i orden at bryggeriet er en god del større og ikke trengs å tas frem og ryddes vekk etter endt brygging. Da er det andre ting som er viktig, f eks, hvordan kan man vaske bryggeriet (evt med CIP-cleaning), tåler ventilasjonssystemet såpass stor avdampning, går det greit å spyle bryggeriet på utsiden, er det ingen feller for bakterier noe sted i bryggeriet, og er pumpene satt opp slik at man slipper å drasse med vørterdunker som veier 50-100 liter? Mange ønsker, mange muligheter! :)
 
Ilatad skrev:
Her suser det inn forslag :D
Ser nå at det blir ganske omfattende og jeg må nokk lage meg et enklere bryggeri før jeg begynner med "Speidel"
Da kan jeg jo kjøpe inn litt etter litt og bygge etterhvert som jeg finner noe billig og eller har råd.

Det følte jeg ble "problemet" mitt. Først bygger man selv og bruker mer penger enn det man hadde regnet med. Så blir man ikke helt fornøyd - og kjøper et nytt. Da har man snart bruk mye mer penger enn man egentlig hadde trengt å bruke  ;D
Men, det er utrolig moro å bygge eget bryggeri selv (egentlig verdt pengene....) Og det er veldig behagelig å ha en ordentlig Speidel  :yes:
 
Ilatad skrev:
Her suser det inn forslag :D
Ser nå at det blir ganske omfattende og jeg må nokk lage meg et enklere bryggeri før jeg begynner med "Speidel"
Da kan jeg jo kjøpe inn litt etter litt og bygge etterhvert som jeg finner noe billig og eller har råd.

Ser det finnes mange måter mtp temp styring og der får man nokk sikkert brukt pengene hvis man har noe gammelt liggende  :laugh:

Du får kjøpt enkle PID-kontrollere for temperatur på e-bay til ca $30 med K-type termoelement :)
 
Min plan er som følger
Skaffe en hyttekjele    500,-  ukjendt
Maltrør                      300,-  ukjend
prosessorer/tempføler  100.-  fakta
Pumpe                        200,-  fakta

det blir 1000,-
dette kan kanskje dobles men det er fult mulig å holde seg innenfor 2000,-

Da skal jeg etter planen ha et bryggeri ala Speidel som kan brygge ca. 20 liter, vil ikke ha mer enn det da jeg har ett større, 100 liter +. og jeg tror jen kan få lov å bruke det hjemme på kjøkkenet når fruen er på jobb.

Dette vil jeg styre med en avdanket laptop, jeg vil ha et stort display av div. grunner.

I programmet (PC) legger jeg inn bryggestart, da er vannet varmet opp til rett temperatur i forhold til malttemperatur, vekt og vann mengde slik jeg har det på det store.

Jeg har tro på at det blir billigere enn Speidel og bedre :)  men, jeg trnger det ikke så det er litt frem i rid, sikkert ett år.
 
Pumpen jeg tenkte er denne
http://cgi.ebay.com/24-Volt-DC-Hot-...=63&clkid=5128162624647889990#ht_4650wt_1141
fostår det slik at den er OK.
bruker idag march pumpe, men da i større bryggeri.

følere, Dallas 18s20 fra Ebay, bruker masse av dem nå
prosessor, sikkert nok med Atmel Atiny 2313, en til PID etterligning og en til komunikasjon mellom PC og bryggeri, men det må sikkert en max232 mellom dem.
Bruker idag bare Mega 16, men har da ikke noe PIDing
Litt stripboar+++++

All elektronikk er nok billigst på ebay

Så bruker jeg Bascom Basic til å programere prosessorene sammen med Studio4,
RealBasic på Pc (Mac) og VB
De går ikke for i denne verden så det holder med basic.
 
neslekkim skrev:
Er jo utrolig mye kult å plukke opp i dette prosjektet også: http://www.theelectricbrewery.com/

der var det MYE kult!
skulle nok aldri ha begynt å se på den sida,
nå kommer jeg ikke til å få sove i natt.
kommer til i å bli endel timer på den sida og på biltema.no/ebay fremover tror jeg.
sjøl om jeg klarer meg mer enn bra nok med det oppsettet jeg har nå.
 
Tilbake
Topp