Lagergjær og trykktoleranse (smak)

AndyHagen

Norbrygg-medlem
Hei,
Har en tsjekkisk pils på fermentering. Måtte flytte på kjøleskapet, samtidig med at temperatur skulle økes fra 10C til 17C. Jeg har blowoff via ventil øverst på speidel plastgjærkar (samme ventil oppe og nede), og denne lukket jeg når karet skulle flyttes.
Og gjett hva, da?
Glemte å åpne igjen. Så nå har karet stått et par dager på stadig økende temperatur og trykk. Karet rakk ikke eksplodere, men bunnen var ikke spesielt flat, for å si det sånn. Jeg åpnet ventilen, og det boblet intenst og lenge. Lot trykket lekke ut sakte, men jeg så det ble frigjort store bobler fra bunnen inne i karet.

Soooo. Jeg vet jo at det ikke er uvanlig å fermentere under trykk, og at dette kan gi lavere esterproduksjon(husker jeg riktig?). Men her snakker vi om ganske stort trykk under sen fase av fermentering (har ikke SG, men aktivitet var svært lav).
Jeg vet at gjæren tåler en god del trykk før den dør, så jeg er mer redd for eventuelle stressreaksjoner=smak.

Noen som har erfaring med hvorvidt en slik hendelse vil påvirke smak nevneverdig?

A
 
Hei tipper at dette ikke påvirker ølet ditt. Nå er det vel trolig ikke mange som har erfaring med dette. Men tenk på ettergjæring på flaske. De siste jeg flasker har rimelig mye gjær i seg og kan stå i ett år eller mer på et trykk på 2-2,6 bar uten at vi får noen usmaker av den grunn. Jeg legger da til grunn som du skriver at dette skjedde sent i utgjæringen. Ellers var det (og er det i noen grad) vanlig i Tyskland og la enkelte lagersorter gjære ut den siste 1/3 delen på 1,2-1,4 bar.

mvh
Bårdd
 
Hei,
Tenkte også på trykksettingen etter flasking, men i dette tilfellet snakker vi om en betydelig større andel organismer/liter. Hvis vi tenker autolyse eller annet bidrag til usmak.
Men ja det kan ha vært viktig at det var sent i forløpet.
Takk for innspill, jeg regner med at dette går bra, og at en uke på 17C nå kanskje også renser opp i det som måtte ha vært dannet av usmak. Interessant det med trykkgjæringen i Tyskland. Er dette for å karbonere i samme slengen?
Skal melde tilbake om resultat.

A
 
Tilbake
Topp