Lagerøl i rettning Bernard

Jeg er enig i at PET flasker er en dårlig erstatning for glassflasker. Jeg kjøpte dem kun for å skaffe meg gjær da jeg var på en rundtur i Tsjekkia og besøkte disse tre bryggeriene. Rundt 2009-2010 var jeg veldig opptatt av å brygge Tsjekkisk øl med authentiske råvarer. Maltet fikk jeg fra Umedvidku, gjæren fra disse bryggeriene og Saaz humle kom sannsynligvis fra Petit-agentur.
 
Jeg sjekket hjemmesiden til Research Institute of Brewing and Malting og ble overrasket over hvor mange flere gjærtyper de nå selger. Såvidt jeg kan se selger de RIBM95 i 100gram kvanta. Må bestilles flere uker i forveien og bør hentes samme dag som hjemturen går med fly, men jeg bruker nå konsekvent w-34/70 når jeg brygger Tsjekkisk pilsner. Jeg har også brukt Wyeast 2001 og wlp 800 som vel begge er Urquells H-strain, men ølet hadde Diacetyl.
 
Jeg er enig i at PET flasker er en dårlig erstatning for glassflasker. Jeg kjøpte dem kun for å skaffe meg gjær da jeg var på en rundtur i Tsjekkia og besøkte disse tre bryggeriene.
PET flaskene er en bra løsning for mikrobryggerier som bruker de som growlere. Jeg har massevis av PET flasker i kjelleren. Jeg pleide å bruke disse til øl som skulle gis bort og det funka OK. Problemet er at bunnfallet sitter ikke på bunnen av flaska sånn som det gjør i glass, og at ølet har dårlig holdbarhet. Det kan dog være en fantastisk løsning for en hjemmebrygger som mottrykksfyller og vil gi bort noen flasker/ta med seg en flaske på tur osv.

Rundt 2009-2010 var jeg veldig opptatt av å brygge Tsjekkisk øl med authentiske råvarer. Maltet fikk jeg fra Umedvidku, gjæren fra disse bryggeriene og Saaz humle kom sannsynligvis fra Petit-agentur.
Det er omtrent det jeg prøver å gjøre nå :). Jeg må bare smøre meg med tålmodighet, fordi en 25kg sekk malt tilsendt fra Tsjekkia i posten ville koste over 1500kr.

Jeg sjekket hjemmesiden til Research Institute of Brewing and Malting og ble overrasket over hvor mange flere gjærtyper de nå selger. Såvidt jeg kan se selger de RIBM95 i 100gram kvanta. Må bestilles flere uker i forveien og bør hentes samme dag som hjemturen går med fly, men jeg bruker nå konsekvent w-34/70 når jeg brygger Tsjekkisk pilsner. Jeg har også brukt Wyeast 2001 og wlp 800 som vel begge er Urquells H-strain, men ølet hadde Diacetyl.
De skriver, at i utgangspuktet selges RIBM95 i 1kg pakker, men at de kan etter ønske selge mindre kvanta også. 100gr skal være nok til 70l vørter.
Dette er jo også bra svar på @Jørgen O sitt spørsmål:
Hvor stor variasjon er det egentlig på tsjekkisk pils?
Øl gjæret med f.eks Urquell sin gjær blir jo helt annerledes en øl gjæret med RIBM95.
 
Etter min mening er det stor variasjon på tsjekkisk pils. Størst variasjon vil du oppleve når du drikker fat-tappet øl i gode tsjekkiske ølstuer, spesielt de såkalte "Tankovna" pub'ene.

"Pilsner Urquell started promoting its revolutionary tank beer system in 2011 to serve beer as fresh as it is in its brewery cellars. Tankovna is unpasteurised beer delivered direct to bars within 48 hours of the brewery in Pilsen. Ignoring conventional packaging and serving methods, the brand created ‘tank bars’ showcasing the actual steel tanks used to store the beer. This idea has since been much copied."

Kun pub'er som selger mye pilsner får bruke dette systemet og personalet får tilsynelatende spesiell opplæring. En pub som etter min mening serverer Prague's beste Pilsner Urquell er U Hrocha i Thunovská 10, Mala Strana. Dette er en liten pub hvor det er omtrent umulig å få sitteplass med mindre du bestiller. Det forhindrer ikke folk å stømme til hver kveldene for "standing room only". Ølkranene, som kun har Pilsner Urquell, betjenes av 2 herrer som har vært der sålenge jeg kan huske. De kan sitt yrke!

Bernard er tørrere og med en mer bestemt bitterhet, Budveiser er mye mildere. En av de nyere mikrobryggerne, Unetickypivovar, har en fløyelsmyk, men bestemt bitterhet kombinert med en nydelig fylde. Og dette er kun noen av de største merkene. Siste gang jeg hadde dette ølet var i Bad Jeff's Barbecue i Americká street, Vinohrady. "Southern American barbecue ribs" og Unetike pivo 12 ufiltrert lager er så tett på ølhimmelen som du kan komme.

For de sim virkelig vil lære tsjekkisk øl å kjenne så er en pubcrawl absolutt nødvendig. Og husk, Tsjekkia er ikke kun pilsner. De brygger også noe av det beste mørke lagerølet. Forsøk for eksempel en Kozel Dark i U Černého Vo, Loretánské náměstí 1, Praha-Hradčany.

To bøker som jeg har i mitt bibliotek er
Good Beer Guide to Prague and the Czech Republic av Evan Rail. Denne ble gitt ut i 2007 og er nok ufullstendig mht de nye mikrobryggeriene, men en god referanse til de tradisjonelle.
PRAGUE: GUIDE A PISSHEAD'S PUB 2nd EDITION, av Max Bahnson. Denne er utgitt i 2015 og er organisert som en rekke pub-crawls i Prague. Meget bra mener nå jeg. Max har sin egen blogg: www.pivni-filosof.com som er vel verdt å lese.
 
Jeg dro en langhelg alene til Praha sommeren 2019, og drakk mye godt øl. Jeg liker Bernard godt siden den (som du skriver) er relativt tørr og bitter - og mangler det typeriktige preget av diacetyl, som jeg ikke er så glad i.
 
Etter min mening er det stor variasjon på tsjekkisk pils. Størst variasjon vil du oppleve når du drikker fat-tappet øl i gode tsjekkiske ølstuer, spesielt de såkalte "Tankovna" pub'ene.

"Pilsner Urquell started promoting its revolutionary tank beer system in 2011 to serve beer as fresh as it is in its brewery cellars. Tankovna is unpasteurised beer delivered direct to bars within 48 hours of the brewery in Pilsen. Ignoring conventional packaging and serving methods, the brand created ‘tank bars’ showcasing the actual steel tanks used to store the beer. This idea has since been much copied."
Husker godt at tankové pivo var kjempepopulært i en periode :)

De brygger også noe av det beste mørke lagerølet.
Tmavé / černé pivo har alltid vært populært blant kvinner, som syntes at lys lager var altfor bitter.

I Slovakia og Tsjekkia sies det også, at černé pivo gir større pupper, så det generelle rådet for unge kviner som ikke er helt fornøyde med seg selv er å drikke mye av det mørke lagerølet:)
 
Hvordan går det med din Bohemian @Vladimir?
Overførte ølet til to fat i dag, etter 4 uker primary. FG: 1008, 82% attenuation.
Smakte på litt øl fra bunnen av gjæringsdunken. Fikk mye gjær i glasset, og ølet var fortsatt veldig grønt, men ellers smakte det friskt og godt. Ingen åpenbare usmaker. Bra bitterhet. Så dette ser lovende ut :).

yiac0928.jpg

7,5 diamond slurry venter på nytt øl:)
Webp.net-resizeimage.jpg

Ifølge Brewers Friend trenger jeg ca 1l, men 7,5dl var omtrent 95% av gjærkaka, så jeg satser på at det holder
:p.

Skal bruke helga på å klargjøre ting og filtrere vann. Så skal det brygges på mandag. Så vi for se om det er noe vits å dekoktere:beercheers:
 
Sist redigert:
Jeg glemte å nevne en ting:
Bohemian floor malted pilsner smaker heldigvis helt annerledes enn vanlig pils malt. Dette er åpenbart fra første smaksprøven. Jeg har alltid vært plaget av en slags søt ubehagelig smak når jeg brygget med vanlig pilsmalt. Altså ikke en åpenbar usmak, med noe jeg ikke likte. Det er altfor tidlig å komme til noen store konklusjoner - det er tross alt lenge til jeg får smake på det ferdige ølet - men jeg tror at jeg kommer til å bruke BO floor maltet istedenfor valig pilsmalt i alle mine øl.
 
Dagens bryggedag er over.

Etter at jeg måtte tørke mange liter RO-vann fra kjøkkengulvet i går hadde jeg problemer med motivasjon, og gruet meg til bryggingen. Når sikringen gikk for andre gang under oppvarming av meskevannet, såg jeg slutten av min bryggekarriere...

Gleden kom heldigvis tilbake med en gang jeg startet med dekoksjoner. Det føltes helt magisk å koke deler av mesken, røre i mesken og nyte bryggingen.
Kommer garantert til å fortsette å dekoktere. Det er lenge siden jeg hadde det så gøy under bryggingen.

OG var 1052, mot 1047 jeg fikk forrige gang, og vørteren var mye klarere. Jeg tror at vøreteren var også litt mørkere enn forrige gang.

Jeg tror at jeg har fortjent en flaske Bernard:beercheers:
 
Dagens bryggedag er over.

Etter at jeg måtte tørke mange liter RO-vann fra kjøkkengulvet i går hadde jeg problemer med motivasjon, og gruet meg til bryggingen. Når sikringen gikk for andre gang under oppvarming av meskevannet, såg jeg slutten av min bryggekarriere...

Gleden kom heldigvis tilbake med en gang jeg startet med dekoksjoner. Det føltes helt magisk å koke deler av mesken, røre i mesken og nyte bryggingen.
Kommer garantert til å fortsette å dekoktere. Det er lenge siden jeg hadde det så gøy under bryggingen.

OG var 1052, mot 1047 jeg fikk forrige gang, og vørteren var mye klarere. Jeg tror at vøreteren var også litt mørkere enn forrige gang.

Jeg tror at jeg har fortjent en flaske Bernard:beercheers:
Jeg har også hygga meg de gangene jeg har dekoktert; det gir en sånn god følelse av å gjøre noe. Du jobber skikkelig med det du lager, liksom:).
 
Jeg har også hygga meg de gangene jeg har dekoktert; det gir en sånn god følelse av å gjøre noe. Du jobber skikkelig med det du lager, liksom:).
Absolutt. Jeg liker å bruke håndsveiv når jeg kverner malt, litermål til vorlauf og overføring av vørter, røre i mesken og gjøre alt det som gir følelse av at jeg gjør noe. Det var helt nydelig å øse vørteren, koke og røre...Dette var min aller lengste bryggedag, så jeg håper at ølet bli bra :beercheers:
 
Absolutt. Jeg liker å bruke håndsveiv når jeg kverner malt, litermål til vorlauf og overføring av vørter, røre i mesken og gjøre alt det som gir følelse av at jeg gjør noe. Det var helt nydelig å øse vørteren, koke og røre...Dette var min aller lengste bryggedag, så jeg håper at ølet bli bra :beercheers:
hehe - kanskje jeg skulle gå over til håndsveiv, jeg også. Den drillen - og induksjonsplata - er det eneste hjelpemiddelet jeg skyver mellom meg og brygget.

Det er klart ølet blir godt når det får så mye kjærlig omsorg, og personlig kontakt med bryggeren:).
 
Absolutt. Jeg liker å bruke håndsveiv når jeg kverner malt, litermål til vorlauf og overføring av vørter, røre i mesken og gjøre alt det som gir følelse av at jeg gjør noe. Det var helt nydelig å øse vørteren, koke og røre...Dette var min aller lengste bryggedag, så jeg håper at ølet bli bra :beercheers:
Da er det riktig å skrive «Hand crafted by Vladimir» på etiketten.
 
Jeg besøkte laboratoriet en gang rundt 2010 og fikk kjøpe et lite stykke RIBM95. I følge laboratoriet så er dette samme stamme som w-34/70, men har selvfølgelig forandret seg over lang tid.
Jeg klarte å finne info om at RIBM95 og w-34/70 var beslektet også på et tsjekkisk hjemmebryggeforum. Jeg ble selvfølgelig nysgjerrig på opprinnelsen til Lallemand Diamond.

Gjærprodusenter liker som regel ikke å dele info om opprinnelsen til gjæren de selger (har aldri skjønt hvorfor). Men jeg tenkte at det var verdt et forsøk og sente mail til Lallemand. Til tross for mine lave forventninger fikk jeg i dag svar fra Robert, Regional Sales Manager. Det er utrolig hyggelig at et stort firma som Lallemand gidder å bruke tid på å svare til en ubetydelig hjemmebrygger. Så godt jobbet Robert og godt jobbet Lallemand!

Jeg spurte ikke om det var OK å publisere svaret på forumet, men jeg antar at de ikke deler massive secrets med tilfeldige hjemmebryggere. I så fall blir det vår lille hemmelighet :) .

Dear Vladimir,

Thank you for your inquiry regarding Diamond lager yeast.

This strain was selected from the Doemens Academy yeast bank (Munich) and I believe was isolated from a version of the W34 strain, or at least very similar to. So genetically it is very close but not identical to the W34/70 yeast but certainly there is very little genetic diversity in these type of lager strains so would fully expect similar results. Interesting that there is a link/similarity to RIBM95.


Kind regards,


Robert Percival
Regional Sales Manager - Europe
Lallemand Brewing – #WeBrewWithYou
 
Jeg klarte å finne info om at RIBM95 og w-34/70 var beslektet også på et tsjekkisk hjemmebryggeforum. Jeg ble selvfølgelig nysgjerrig på opprinnelsen til Lallemand Diamond.

Gjærprodusenter liker som regel ikke å dele info om opprinnelsen til gjæren de selger (har aldri skjønt hvorfor). Men jeg tenkte at det var verdt et forsøk og sente mail til Lallemand. Til tross for mine lave forventninger fikk jeg i dag svar fra Robert, Regional Sales Manager. Det er utrolig hyggelig at et stort firma som Lallemand gidder å bruke tid på å svare til en ubetydelig hjemmebrygger. Så godt jobbet Robert og godt jobbet Lallemand!

Jeg spurte ikke om det var OK å publisere svaret på forumet, men jeg antar at de ikke deler massive secrets med tilfeldige hjemmebryggere. I så fall blir det vår lille hemmelighet :) .

Dear Vladimir,

Thank you for your inquiry regarding Diamond lager yeast.

This strain was selected from the Doemens Academy yeast bank (Munich) and I believe was isolated from a version of the W34 strain, or at least very similar to. So genetically it is very close but not identical to the W34/70 yeast but certainly there is very little genetic diversity in these type of lager strains so would fully expect similar results. Interesting that there is a link/similarity to RIBM95.


Kind regards,


Robert Percival
Regional Sales Manager - Europe
Lallemand Brewing – #WeBrewWithYou
Godt jobba - igjen:)!
 
Jeg flaska havlparten av min første batch (single infusion) i går (resten drikkes fra fat) - gikk fra 1047 til 1008.
Andre batch (proteinrast plus hochkurz double dekoksjon) skal til secondary i dag. 1052-1011.
Dette ser lovende ut:)

Denne gangen brukte jeg sukker og CBC-1. Spørsmål til @Finn Berger , eller andre som flaskekarbonerer med speise. Hva som er den beste måten å bruke speise på, når man skal flaske lagerøl? Flaske rett etter diacetylrast, mens det fortsatt er nok gjær i suspensjon? Eller lagre ølet først og tilsette ekstra gjær sammen med speise under flaskinga? Klarer lagergjær å gjære ut speise hvis det ikke er oksygen i ølet?
 
Hochkurz double decoction pils er overført til secondary. 4 uker gammel nå. 43 liter øl - akkurat nok til en 23l better bottle jeg kjøpte fra @Miguel og et 20l fat.
OG: 1052, FG: 1011. 5,4% ABV.
Jeg er veldig forsiktig med å dømme et øl etter at jeg smakte på hydrometerprøven, men nå føler jeg at det kiler litt i magen. Dette virker nemlig veldig lovende.
Rund og kraftig maltsmak dominerer, bitterheten er sterk og litt røff. Humlesmak og aroma kommer ikke veldig tydelig frem, men ølet er jo fortsatt veldig grønt og ikke helt rent. Gleder meg til å smake på om noen uker.


DSC_2921.JPGDSC_2923.JPG


Jeg sitter igjen med 4,3 kg kvernet Bohemian Floor malted pils, så jeg må brygge en pils til:) Denne gangen er planen å brygge en liten batch - 30l pre-boil.

Gristen blir:
4,3kg BO floor malted (Weyermann)
0,7 kg Vienna (Bestmalz)
0,25 kg Munich 2 (Weyermann)
0,1 kg syremalt (???)
0,05 kg Caramunich 3 (Weyermann)

Humle:
10gr Northern Brewer@90
25 gr Sládek og 25 gr Saaz@30
25 gr Sládek og 25 gr Saaz@10
50 gr Saaz@2
40-45 IBU

RO vann med like deler kalsiumklorid og kalsiumsulfat til 50ppm kalsium

Kjører en kort proteinrast og Dobbel Hochkurz Dekoksjon

4 poser Lallemand Diamond

Gjæres i åpent gjæringskar på 10-12 grader (setter på lokket etter 1-2 uker). Fjerner braun hefe for å se om det gjør noe med bitterheta.

Hvis alt går som planlagt, kan jeg brygge denne om 2 uker :beercheers:
 
Jeg flaska havlparten av min første batch (single infusion) i går (resten drikkes fra fat) - gikk fra 1047 til 1008.
Andre batch (proteinrast plus hochkurz double dekoksjon) skal til secondary i dag. 1052-1011.
Dette ser lovende ut:)

Denne gangen brukte jeg sukker og CBC-1. Spørsmål til @Finn Berger , eller andre som flaskekarbonerer med speise. Hva som er den beste måten å bruke speise på, når man skal flaske lagerøl? Flaske rett etter diacetylrast, mens det fortsatt er nok gjær i suspensjon? Eller lagre ølet først og tilsette ekstra gjær sammen med speise under flaskinga? Klarer lagergjær å gjære ut speise hvis det ikke er oksygen i ølet?

En trygg metode vil være å tilsette gjær til speisen før du skal flaske i både D-rast og kaldfermentering-setting. Tilsett slik at du begynner å ane aktivitet rett før flasking, men ikke så tidlig at du mister SG-poeng i speisen.

Jeg vet ikke hvis det har så mye for seg, men jeg begynte med dette for flaskefermentering/karbonering: Oppbevarte flaskene horisontalt slik at overflaten ble størst mulig eksponert for lufta i flaskene, slik at tilgangen til oksygen var større/lettere for gjæren, slik at den kunne nyttiggjøre seg raskere av oksygenet underkarboneringen. Isteden for den litt over kvadratcentimeteren med overflate hvis de står oppreist.
 
Tilbake
Topp