Lagring av lager, fjerne smak av gjær eller pilsnermalt?

Er det først og fremst lagergjæren som gjør at man må lagre lager over flere måneder, eller er det noe smak på maltet som må ha såpass lang tid for å modnes?
 
Det er ingen av ingrediensene som gjør at man MÅ lagre lagerølet lenge. Det gjøres rett og slett fordi den lange og kalde lagringen forårsaker utfelling av partikler (gjærrester og polyfenoler), noe som gjør ølet renere i smaken. Hvis man gjennomfører gjæringen godt (nok, frisk gjær, god lufting av vørteren og god temperaturkontroll) kan man slippe unna med relativt kort lagring.
 
Tja, jeg er ikke sikker, men tidligere mener jeg i alle fall Hansa brukte 30 dager fra brygging til tapping på pilsen. Vil ikke forundre meg om en del ikke bruker mer enn tre uker totalt. Husk at filtrering gjerne gjør noe av det samme som kaldlagringen når det gjelder fjerning av partikler.
 
Jeg brygger en lager til en 40 års dag. (Vanlig pils stod det på allgrain settet) Når slaget står har ølet stått 4,5 uker på flaske, den første 1,5 uka på 28 grader for karbonering. ( altså først 10 dagers karbonering, så 3 uker i kjøleskap på 4 grader)
Blir det for ferskt dette tro? Noen som tør tippe? Brygger BIAB.
 
Som sagt: Hvis du har gjort alt rett ang. gjæringsprosessen, vil du ikke trenge særlig lagring. Jeg hadde dog antakelig lagt karboneringstemperatuten ned minst fem grader. Lagergjær kan fort skape seg på for høy temperatur.
 
min tsjekkiske pils hadde stått 13 dager da jeg smakte den lørdag, den var svært nær. Til helga tipper jeg den er knall. den ble brygget på DME, og tilnærmet rikig mengde gjær ifølge mrmalty(wyeast 2278). lagringen har vært på ca 4 grader.  
 
Nei, gjæringen ble alt annet enn optimal, for høy i starten, samt at jeg pitchet gjæren enda høyere. Man lærer mens man lever, har allerede laget en etikett det står "Nachspieløl" på... Har heldigvis en APA i bakhånd...
 
Inge E skrev:
Nei, gjæringen ble alt annet enn optimal, for høy i starten, samt at jeg pitchet gjæren enda høyere. Man lærer mens man lever, har allerede laget en etikett det står "Nachspieløl" på... Har heldigvis en APA i bakhånd...

Weeel, da er det ikke sikkert gjæringen hjelper uansett... Du får bare prøve og se.
 
Tilbake
Topp