Lallemand Diamond Lager

Det stemmer, den er noe drøy, men når du bestiller 20+ pakker og de kommer rett på døra(i løpet av noen dager) så snakker vi om 719,- mot 1500,- som BS skal ha, så er det ikke gærnt, og som med de fleste av oss så er slurryen fra forrige batch enda bedre ;)

Jeg er så glad i denne gjæra at om noen vil ha Brewly 34/70 for å teste så står jeg for frakten fra Sverige og sender gladelig videre til dere :)

Vis vedlegget 54041
Jeg blir gjerne med og tester noen pakker
 
Oppdatering på forrige batch. Brygga onsdag og torsdag lys pils med drauflassen. Pitcha 500 g Diamond i ca 350 L vørter med OG på 1.052. Rehydrerte og tilsatte oksygen. 10 grader Vørtertemp. Tilsatte nye 350 L vørter torsdag, ny runde oksygen, Fredag morgen litt aktivitet så satte tempen til 11 grader. Lørdag formiddag var det full fyr. Torsdag målt til 1.009 fortsatt 11 grader. 82% utgjæring. Meget fornøyd med denne. Bedre enn 34/70 etter min mening.
 
Meget fornøyd med denne. Bedre enn 34/70 etter min mening.
Ja, enig i de aspekter der, sykt kjapp og rå utgjæring. Blir spennende å høre hva du syns om smaken på det ferdige ølet. Kan være placebo at jeg ønsker eller husker litt for godt fra en solskinnsdag i fjor hvor god den øla var som var gjæra med 34/70, og mener at årets pils ikke var like god. Kanskje er jeg bare blitt enda mer kresen og selvkritisk (et ille problem forresten..). Nå blir det en halvkilo 34/70 som skal stå for neste års pils, brygges straks grunnvannet kommer seg ned på en anstendig temperatur for kjøling.
 
Ja, enig i de aspekter der, sykt kjapp og rå utgjæring. Blir spennende å høre hva du syns om smaken på det ferdige ølet. Kan være placebo at jeg ønsker eller husker litt for godt fra en solskinnsdag i fjor hvor god den øla var som var gjæra med 34/70, og mener at årets pils ikke var like god. Kanskje er jeg bare blitt enda mer kresen og selvkritisk (et ille problem forresten..). Nå blir det en halvkilo 34/70 som skal stå for neste års pils, brygges straks grunnvannet kommer seg ned på en anstendig temperatur for kjøling.
Har gjæra noen med 34/70 og nå har vi gått over til diamond. Syns den er renere og en anelse krispere i smaken. Kan ha noe med lagringen vår også. Lagrer på liggende 1000 Liters tanker Bag in Box, sånn som resturantene bruker.
 
Laget nettop en starter med Lallemand Diamond gjær. Jeg reagerer på gjærens sjokoladebrune farge.
Er dette normalt?
Utløpsdato er 1/2023
 
Har alder laget starter på den, men når jeg rehydrerer er den som annen gjær lys brun
 
Jeg sendte en forespørsel til Lallemand og de svarer at sjokoladebrun er ikke rett farge.
Jeg har sendt dem lot number og hvor jeg kjøpte gjæren så får vi se hva de svarer.
Starteren oppfører seg ganske normalt imidlertid. Det var full aktivitet etter 2 timer og den er "still going strong".
Vet ikke om jeg tør bruke den. Ønsker ikke å ødelegge 25 liter pilsner.
 
Jeg fikk to svar med noen timers mellomrom:

Hi Reinhard,
Thanks for your email, this is not normal to have yeast as dark as chocolate. I would like to follow up with our QC team about this. Could you please send me the following info:
  • Lot number
  • Photo of yeast and package
  • Details of the retailer where you purchased the yeast (Name, city, country)
If you still have any unopened sachets, please save them for now, I may request that they be sent to our lab for testing.
Cheers,
Eric Abbott, M.Sc.
Global Technical Advisor

Hi Reinhard,
Thanks for your email, I appreciate your concern about yeast having a different color. We do occasionally have issues with a darker lot of yeast, which has been attributed to variations in our raw materials. The color difference does not indicate any difference in quality or performance (i.e. its not burned and low viability). Rest assured that any dry yeast that we sell has passed our stringent QC process, which includes testing for viability, bacteria and wild yeast, stability, fermentation performance and flavor analysis of the resulting beer. You can go ahead and continue to use the yeast, it should ferment normally.
Cheers,
Eric Abbott, M.Sc.
Global Technical Advisor

Der er jo litt forskjell på disse svarene, men jeg antar Abbott diskuterte problemet med QC teamet og konklusjonen ble at det ikke var noe problem.

Jeg kan jo også si at den starteren jeg satte oppførte seg helt normalt og det var full aktivitet etter 2 timer.




 
Jeg fikk to svar med noen timers mellomrom:

Hi Reinhard,
Thanks for your email, this is not normal to have yeast as dark as chocolate. I would like to follow up with our QC team about this. Could you please send me the following info:
  • Lot number
  • Photo of yeast and package
  • Details of the retailer where you purchased the yeast (Name, city, country)
If you still have any unopened sachets, please save them for now, I may request that they be sent to our lab for testing.
Cheers,
Eric Abbott, M.Sc.
Global Technical Advisor

Hi Reinhard,
Thanks for your email, I appreciate your concern about yeast having a different color. We do occasionally have issues with a darker lot of yeast, which has been attributed to variations in our raw materials. The color difference does not indicate any difference in quality or performance (i.e. its not burned and low viability). Rest assured that any dry yeast that we sell has passed our stringent QC process, which includes testing for viability, bacteria and wild yeast, stability, fermentation performance and flavor analysis of the resulting beer. You can go ahead and continue to use the yeast, it should ferment normally.
Cheers,
Eric Abbott, M.Sc.
Global Technical Advisor

Der er jo litt forskjell på disse svarene, men jeg antar Abbott diskuterte problemet med QC teamet og konklusjonen ble at det ikke var noe problem.

Jeg kan jo også si at den starteren jeg satte oppførte seg helt normalt og det var full aktivitet etter 2 timer.




Det var en her på forumet (@loebrygg ?) som undra seg over brune gjærklumper i en pose Verdant, også. Den jeg har brukt, har vært uniformt lys og fin. Men jeg veit ikke om det blei dårlig gjæring av den gjæren (?).
 
Det var en her på forumet (@loebrygg ?) som undra seg over brune gjærklumper i en pose Verdant, også. Den jeg har brukt, har vært uniformt lys og fin. Men jeg veit ikke om det blei dårlig gjæring av den gjæren (?).

Kan dette være det samme vi ser på f.eks. Wyeast ferskgjær at av og til er vørteren de har dyrket den fram med mørk og andre ganger lys? Og så etter tørking vil produktet ha forskjellig farge?
 
Jeg fikk to svar med noen timers mellomrom:

Hi Reinhard,
Thanks for your email, this is not normal to have yeast as dark as chocolate. I would like to follow up with our QC team about this. Could you please send me the following info:
  • Lot number
  • Photo of yeast and package
  • Details of the retailer where you purchased the yeast (Name, city, country)
If you still have any unopened sachets, please save them for now, I may request that they be sent to our lab for testing.
Cheers,
Eric Abbott, M.Sc.
Global Technical Advisor

Hi Reinhard,
Thanks for your email, I appreciate your concern about yeast having a different color. We do occasionally have issues with a darker lot of yeast, which has been attributed to variations in our raw materials. The color difference does not indicate any difference in quality or performance (i.e. its not burned and low viability). Rest assured that any dry yeast that we sell has passed our stringent QC process, which includes testing for viability, bacteria and wild yeast, stability, fermentation performance and flavor analysis of the resulting beer. You can go ahead and continue to use the yeast, it should ferment normally.
Cheers,
Eric Abbott, M.Sc.
Global Technical Advisor

Der er jo litt forskjell på disse svarene, men jeg antar Abbott diskuterte problemet med QC teamet og konklusjonen ble at det ikke var noe problem.

Jeg kan jo også si at den starteren jeg satte oppførte seg helt normalt og det var full aktivitet etter 2 timer.




Hvordan endte det?

Brukte en pose med mørkebrunt innhold selv i går, og bestemte meg for at det sikkert skulle være sånn. Klarte ikke la vær å tenke på det, så søkte nå opp denne tråden for å finne ut om det skulle være sånn.
 
Hvordan endte det?

Brukte en pose med mørkebrunt innhold selv i går, og bestemte meg for at det sikkert skulle være sånn. Klarte ikke la vær å tenke på det, så søkte nå opp denne tråden for å finne ut om det skulle være sånn.
Jeg laget først en 2.5 liter starter og brukte den i 25 liter Bohemian pilsner som jeg brygget 31.10. Den står nå og gjærer på 10C. Sjekket i dag og alt ser OK ut.
 
@Brewfather ligger inne med en utgjæring på 73% på denne. Det virker litt lavt utfra Lallemand som skriver "High attenuation". Har sendt endringsforslag hvor denne er endret til 81% denne venter fortsatt på godkjennelse.

Men når jeg legger inn 81% på diamond i Brewfather. Får jeg en mye høyere forventet utføring enn 81%. Skyldes dette meskeskjemaet? Eller er det en feil i utgjæringen på Brewfather?

Screenshot_20211206-144014.jpg
 
@Brewfather ligger inne med en utgjæring på 73% på denne. Det virker litt lavt utfra Lallemand som skriver "High attenuation". Har sendt endringsforslag hvor denne er endret til 81% denne venter fortsatt på godkjennelse.

Men når jeg legger inn 81% på diamond i Brewfather. Får jeg en mye høyere forventet utføring enn 81%. Skyldes dette meskeskjemaet? Eller er det en feil i utgjæringen på Brewfather?

Vis vedlegget 54735
Det er nok fordi 81 % er fullstendig utgjæring. Vanligvis beregner man tilsynelatende utgjæring (apparent attenuation), altså 1.000. Den verdien som er satt til 91,2 % i bildet. Tipper 73 % vil gi rundt 81 % apparent.

Fullstendig utgjæring er vel ikke et fiksert tall på oechsle-skalaen, siden mye sukker vil gi mye alkohol – og en god del lavere oppdrift enn vann. Derfor er det praktisk å bruke 1.000 som nullpunkt.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp