LarsUlv
Norbrygg-medlem
Er du siker på at du har bestilt malt/knust malt?Jepp, her: Vis vedlegget 28579
Det der ser jo nesten helt ut
Er du siker på at du har bestilt malt/knust malt?Jepp, her: Vis vedlegget 28579
Jepp, her: Vis vedlegget 28579
Hei, er det lov å spør hvor du har fått tak i den som fordeler vørter over mesken. Jeg sirkulerer også, men har hørt at utbyttet blir bedre om man sprer vørteren. Jeg har kun en slange som jeg flytter litt på av og til.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hei, er det lov å spør hvor du har fått tak i den som fordeler vørter over mesken. Jeg sirkulerer også, men har hørt at utbyttet blir bedre om man sprer vørteren. Jeg har kun en slange som jeg flytter litt på av og til.
Heisann,
Brygga mitt 11. brygg i dag. Hittil har jeg truffet bra på OG i bryggene mine. Denne gangen skulle det brygges dobbelbokk på grainfatheren (som er brukt til de 10 foregående bryggene også). Beregninger tilsa at jeg skulle få en OG på rundt 1,080-1,090. Skyldte til 27 liter kokevolum, det ble 23 liter etter 90 minutter kok, og 21 liter over i gjæringskaret. 7.5 kg malt i meskingen,
Men så viser det seg at OG på nedkjølt vørter er (rundt 20 grader) 1,043, på et kalibrert hydrometer. What am I missing? Har som sagt brygget noen ganger på dette oppsettet, uten tilsvarende problemer. Denne gangen la jeg merke til at malten var ekstremt grovt kvernet. Kjøpte ferdig kvernet fra en sjappe. Det var så grovt at jeg vil si det fleste korna var hele. Kan det være hele grunnen til den lave OG? Jeg har ingen andre idèer akkurat nå
Takknemlig for alle innspill! Skjønner ikke helt denna.. men det er jo seint
Du kan ofte merke det ved at skyllevannet bare "detter igjennom" også.