Lav OG for nte gang

Enig, men neste gang vet i alle fall jeg det sjøl når jeg ser det :) Shit happens!

Jeg stod faktisk og så på at det gikk gjennom kverna, hehe. Sånn er det når'n ikke veit bedre.
 
Vi har fokus på gjær, humle og oppskrifter mm.
Det er fort gjort å overse det enkleste.
Takk for at du deler dette med oss, for det er en vekker for mange, selv de enkleste ting kan gå veldig galt.
Godt Nyttår alle sammen!

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
5bfd19ab28482ef8aa80da1f9e37a884.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
Hei, er det lov å spør hvor du har fått tak i den som fordeler vørter over mesken. Jeg sirkulerer også, men har hørt at utbyttet blir bedre om man sprer vørteren. Jeg har kun en slange som jeg flytter litt på av og til.
 
Hei, er det lov å spør hvor du har fått tak i den som fordeler vørter over mesken. Jeg sirkulerer også, men har hørt at utbyttet blir bedre om man sprer vørteren. Jeg har kun en slange som jeg flytter litt på av og til.

Denne har eg laga / fått laga sjølv.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Heisann,

Brygga mitt 11. brygg i dag. Hittil har jeg truffet bra på OG i bryggene mine. Denne gangen skulle det brygges dobbelbokk på grainfatheren (som er brukt til de 10 foregående bryggene også). Beregninger tilsa at jeg skulle få en OG på rundt 1,080-1,090. Skyldte til 27 liter kokevolum, det ble 23 liter etter 90 minutter kok, og 21 liter over i gjæringskaret. 7.5 kg malt i meskingen,

Men så viser det seg at OG på nedkjølt vørter er (rundt 20 grader) 1,043, på et kalibrert hydrometer. What am I missing? Har som sagt brygget noen ganger på dette oppsettet, uten tilsvarende problemer. Denne gangen la jeg merke til at malten var ekstremt grovt kvernet. Kjøpte ferdig kvernet fra en sjappe. Det var så grovt at jeg vil si det fleste korna var hele. Kan det være hele grunnen til den lave OG? Jeg har ingen andre idèer akkurat nå :)

Takknemlig for alle innspill! :) Skjønner ikke helt denna.. men det er jo seint :D

Meget mulig.. hadde synkende utbytte på min, og så ut som om bryggselv bare kværnet grovere og grovere for vær gang.
Kjøpe egen mølle å hoppet opp 20% igjen med en gang


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du kan ofte merke det ved at skyllevannet bare "detter igjennom" også.
Min mølle sjekkes hver gang med bladsøker. 1.5mm til bruk på GF.
Da skal det lugge litt I bladsøkeren.
 
Kjenner meg igjen der ja.. knusing fra butikk kunne lett bare ha helt en bøtte vann rett gjennom..

Bruker selv 1.25 og veldig lav hastighet på mølla


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det ække så mye mer å mase om. Noe kødd med mølla, og duden som opererte den var vel stressa eller noe så han ikke så det :)
 
Jeg bare lurte på hvordan mølla hadde greid å åpne valsene slik at den ikke malte i det heletatt.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Shit happens. Bra de ryddet opp iallefall. Det kan fort bli litt stress når det er ørten kunder som står der og alle skal ha x antall oppskrifter kvernet hver seg.
 
Tilbake
Topp