Lite Speidelproblem - og ikke minst gammel-kall problem!

Hei venner,

Jeg har brygget 4 ganger med min Speidel, og alt har gått bra - null problem.
I dag klarte denne gamle mannen å tømme i malten uten at bunnsoleplaten var satt inn!! - Vel flere har sikkert klart det sammme - og det  løste seg.
(tømme ut alt - knuse nu malt og på`n igjen)
Men jeg har et problem med tappekranen på Speidelen. Kunststoffhylsen den sitter i følger delvis med rundt når jeg vrir på krana. Og den blir da stående i en stilling som gjør at det bare sildrer ut av den ved full åpninbg av selve krana. Har hatt den fra hverandre og sett hvordan den skal  stå for full åpning - og merket meg dette. Kan da vri den i rett stilling med en vannpumpetang når den går bananas, men slik bøt det vel ikke være?
Andre som opplever det samme, og hvordan løses eventuelt dette? Får eventuelt høre med Petit.

Som opprinnelig dansk holder jeg i dag på å brygge en dansk juleøl. Det er slikt man gir barna, skal bare inneholde ca. 2% alkohol. Har laget et  oppsett som skal gi OG på 1060, og jeg har tenkt å følge nøye med på gjæringsprosessen. Tanken var at når den kom ned i 1040 skal den over i Speidelen igjen for å varmes opp til 60grader ? i kanskje 10 minutter for å avbryte gjæringen. Deretter i fat og trykksette på vanlig vis. Er dette farbar vei tro?  Har målt FG på en original slik juleøl, og den er på 1040.

God søndag

Fred
 
Ang. Speidel, har ikke erfart noe selv. Det beste er nok å ta en telefon til Ola (Petit) :)

Ang. Juleøl, på 1040 er det masse godsaker igjen og risikoen for infeksjon (og oksidasjon?) er stor.
Jeg ville ha vært ekstremt nøye med renslighet, fulgt en prosedyre for pasteurisering og passet på å minimere tiden fra oppvarmingen til det er i fatet igjen, dvs. hurtig nedkjøling.
Regner med at en del av alkoholen vil fordampe under prosessen, og det er jo gunstig mtp. hvem som skal drikke det :)
 
Kanskje følgende er verdt et forsøk. Man kan tappe ølet på fat når ønsket FG er oppnådd (1040). Så setter man fatet kaldt, gjerne rundt frysepunktet. Gjæren vil gå i dvale og legge seg nederst. Når ølet er kjølt ned så kan du riste inn kullsyre, og så lar du fatet stå kaldt igjen, slik at gjæren igjen kan legge seg.

Etter noen dager med kaldlagring kan man tappe ølet på flasker, og pasteurisere disse i ovnen.

Jeg har riktignok ikke prøvd dette her, men jeg kan tenke meg at det kan være en brukbar metode.
 
Takker for innspill fra flere.
Pasteurisering etter spek en bedre måte enn min tiltenkte.
Flaske og sterilisere også, men flasker vil jeg absolutt slippe.
Gjærstopp for vin? Jasså bruker man slikt. Setter det ikke usmak på vin, kan det kanskje være en mulighet. Jeg får undersøke nærmere.

Fred
 
Tilbake
Topp