Litteratur for å lage den optimale lager / pils

Jeg har hatt samme ulykkelige opplevelsen som deg. Det jeg har brygget har etter godt med lagring blitt ganske drikkelig, men akk; så har jeg smakt Lederer, og det er så langt min største pilsopplevelse. Om jeg får til noe lignende, blir jeg øl-lykkelig i stedet for ulykkelig:).

Den er veldig rein, lys og "crisp", med et fabelaktig humlebitt, og jeg innbiller meg at Bårds råd om bare å bruke pilsnermalt peker i riktig retning.
Heisann,
Noen år siden, men har du fått til noe som minner om Lederer? Jeg synes den også er helt topp. Kjenner pilslukta med en gang korken går. Vet du hva som fremhever denne pilslukta?
 
Heisann,
Noen år siden, men har du fått til noe som minner om Lederer? Jeg synes den også er helt topp. Kjenner pilslukta med en gang korken går. Vet du hva som fremhever denne pilslukta?
Nei, dessverre. Ja, altså bortsett fra at det sjølsagt er humla, som jeg vil tru er Hallertau Mittelfrüh - uten at jeg veit det. Men hvordan en skal få fram en så tydelig aroma har jeg ikke klart å finne ut av. Mitt beste tips er å bruke Mittelfrüh - eller en av de andre edelhumlene - som bitterhumle, og å tilsette mye av den når det er 30 minutter igjen, og å prøve med ei ganske stor mengde av den samme humla i wp (80 grader i 20 minutter).

Den suverent beste pilsen, ved sida av Lederer, synes jeg er Kinns Murar. De har et sånt humleskjema. Og der kan du også kjenne "pilslukta".

Lederer har jo ølet på grønne flasker. Det må nesten bety at de bruker humleekstrakter. Hvis ikke ville ølet bli ødelagt av lys. Jeg kan i hvert fall ikke skjønne annet.

Jeg er ikke i mål med pilsene mine. De blir bedre, synes jeg, men det er et stykke fram! Når Lederer - og Murar - er lista du skal over, så ligger den høyt:p!
 
Nei, dessverre. Ja, altså bortsett fra at det sjølsagt er humla, som jeg vil tru er Hallertau Mittelfrüh - uten at jeg veit det. Men hvordan en skal få fram en så tydelig aroma har jeg ikke klart å finne ut av. Mitt beste tips er å bruke Mittelfrüh - eller en av de andre edelhumlene - som bitterhumle, og å tilsette mye av den når det er 30 minutter igjen, og å prøve med ei ganske stor mengde av den samme humla i wp (80 grader i 20 minutter).

Den suverent beste pilsen, ved sida av Lederer, synes jeg er Kinns Murar. De har et sånt humleskjema. Og der kan du også kjenne "pilslukta".

Lederer har jo ølet på grønne flasker. Det må nesten bety at de bruker humleekstrakter. Hvis ikke ville ølet bli ødelagt av lys. Jeg kan i hvert fall ikke skjønne annet.

Jeg er ikke i mål med pilsene mine. De blir bedre, synes jeg, men det er et stykke fram! Når Lederer - og Murar - er lista du skal over, så ligger den høyt:p!
Jeg bruker vanligvis Mittelfruh, men er ikke i nærheten. Jeg har aldri prøvet med humle i wp, samt har ikke prøvet med store mengder humle heller. Litt utysk innbiller jeg meg. Jeg og har lest et sted at de sannsynlig vis bruker humle ekstakt som tåler lys i større grad som jeg forstår. Jeg nå prøve Kinn Murer engang da, har ikke smakt den. Lukten av Lederer gjør at jeg blir litt missfornøyd hver gang jeg lukter på en ny selvbrygget pils :D :D
WLP830 skulle man tro er rett gjær?
 
Kinns Murar. De har et sånt humleskjema.
Denne har jeg brygga nå snart 200 liter av til sommeren, i en slags eksport variant. Til akkurat denne batchen prøvde jeg med Mt. Hood, men de to andre er med Mittelfruh. Min er på 5.5 - 5.2%, vanskelig å få det helt likt hver gang. Smaker ikke stor forskjell på bitterhet på denne og Kinn sin. Til 70 liter:

1619214934150.png
 
Sist redigert:
Denne har jeg brygga nå snart 200 liter av til sommeren, i en slags eksport variant. Til akkurat denne batchen prøvde jeg med Mt. Hood, men de to andre er med Mittelfruh. Min er på 5.5 - 5.2%, vanskelig å få det helt likt hver gang. Smaker ikke stor forskjell på bitterhet på denne og Kinn sin. Til 70 liter:

Vis vedlegget 51216
Ikke så rart, siden Murar har 30 IBU. Nå er jo de beregningene temmelig shaky greier, av mange grunner, og det er også sånn at det skal relativt store reelle forskjeller til før vi klarer å skjelne. Men at du og Espen Lothe er omtrent på det samme jordet, tviler jeg ikke på. (Ikke dermed sagt at noen av dere er på jordet, sjølsagt;).)

Murar har også magnum som bitterhumle ved 60. Så bruker de 0,8 gr/l Mittelfrüh ved 15 og 2,4 gr/l i wp. Tre ganger så mye i wp, altså.

Jeg ville tru at du får en litt annen effekt av tilsetningene ved de ulike tidspunktene i et hjemmebrygg enn når du brygger batcher på 3800 liter, fordi nedkjølinga tar mye lengre tid, sånn at du kanskje skal bruke 20 minutter i stedet for 15? Mens kok i 2 minutter hos deg kanskje nærmer seg wp i bryggeriet.

Basert på det Scott Janish legger fram av forskning i The New IPA, har jeg lagt meg på å hente mye av bitterheta ut av ei tilsetting ved 30. Du skal koke minst 20 minutter for å hente ut kryddetonene fra de humlene som har potensiale til å gi oss dem. Han har ei liste over noen av dem på s.40, og Mittelfrüh er ei av dem. Lista er sikkert ikke fullstendig, og jeg vil tru at de klassiske pils-humlene alle hører hjemme der. Det er innholdet av alfa-humulene og beta-caryophyllene du skal se etter (s.39). De oksideres under kok, så det litt paradoksale er at jo mer du koker, jo mer får du av disse.

Men samtidig koker du jo bort de øvrige smakskomponentene, som stort sett er temmelig flyktige ("volatile"). Dermed må du tilsette humle seint for å få tak i dem. Jeg er litt usikker på om det beste er ei sein tilsetting i kok, eller ei tilsetting i WP, slik Kinn gjør - eller om du skal fordele den på wp og f.eks. 2 min, eller kanskje 5. Nå bruker jeg 30 + wp, og det ser ikke så gæ'ernt ut. Men jeg er ikke låst til det ennå.

Jeg er litt usikker på om det beste
 
Jeg bruker vanligvis Mittelfruh, men er ikke i nærheten. Jeg har aldri prøvet med humle i wp, samt har ikke prøvet med store mengder humle heller. Litt utysk innbiller jeg meg. Jeg og har lest et sted at de sannsynlig vis bruker humle ekstakt som tåler lys i større grad som jeg forstår. Jeg nå prøve Kinn Murer engang da, har ikke smakt den. Lukten av Lederer gjør at jeg blir litt missfornøyd hver gang jeg lukter på en ny selvbrygget pils :D :D
WLP830 skulle man tro er rett gjær?
Har ikke smakt denne pilsen, men ble litt nysgjerrig. Dere har sikkert bedre kunnskap og oversikt over humle enn meg, men ser det er nevnt Spalterhumle i denne artikkelen:
 
Har ikke smakt denne pilsen, men ble litt nysgjerrig. Dere har sikkert bedre kunnskap og oversikt over humle enn meg, men ser det er nevnt Spalterhumle i denne artikkelen:
Spalt er ei humle jeg syns det er vanskelig å få tak i. Spalter Select er lettere tilgjengelig, men siden den visstnok er en krysning mellom SPalt og Mittelfruh smaker den ikke helt det samme. Jeg bruker Tettnang som erstatning og synes jeg kommer nærmere enn med Select..
 
Spalt er ei humle jeg syns det er vanskelig å få tak i. Spalter Select er lettere tilgjengelig, men siden den visstnok er en krysning mellom SPalt og Mittelfruh smaker den ikke helt det samme. Jeg bruker Tettnang som erstatning og synes jeg kommer nærmere enn med Select..
Jeg har ikke sett Spalt på lenge. Det dyrkes veldig lite av den, og det går vel stort sett til bryggerier. Jeg er enig med deg; jeg trur Tettnang er den beste erstatninga.

Altbier (Düsseldorf-typen) er nært forbundet med Spalt, og jeg skulle gjerne hatt tak i noe for å bruke den til den øltypen. Nå har jeg en stående til gjæring, og jeg måtte bruke Select; hadde hverken Tettnanger eller Saaz, som jeg også godt kan tenke meg vil funke. Så får vi se hvordan det blir.
 
Sjekka for ei stund siden på nettet om spalt, gikk å skaffe med det var litt for store mengder.
 
Sjekka for ei stund siden på nettet om spalt, gikk å skaffe med det var litt for store mengder.
"No more available at the moment! We offer you a reminder function. You receive a email as soon the product is on stock again.
 
Da blir d å starte graving for drivhus i sommer, begynner å ete på seg denne hobbyen :D
Finner litt når en søker på "spalt hopfen" men så er det tysken :D
Ser den....jeg er sjøl vokst opp der nede og flytende på språket... Iflg. det nettstedet bruker visst planter av Spalt 3 år før de gir avling...
Så var det det der med Terroir da... men sålenge Splat fra Spalt ikke er å få kjøpt er vel hjemmedyrking det nærmeste en kommer..
 
Ser den....jeg er sjøl vokst opp der nede og flytende på språket... Iflg. det nettstedet bruker visst planter av Spalt 3 år før de gir avling...
Så var det det der med Terroir da... men sålenge Splat fra Spalt ikke er å få kjøpt er vel hjemmedyrking det nærmeste en kommer..
Jeg trur du har veldig rett når det gjelder det med terroir. Ulikt jordsmonn kan visst endre karakteren på ei humle helt, og så kommer ulikt klima i tillegg.

Men det er sikkert gøy å prøve. Og at noe blir annerledes behøver jo ikke bety at det ikke blir godt.
 
Her er det kanskje mulig å skaffe
Det blir vel urimelig dyrt med frakt:(?

Ei humle jeg blei veldig glad i, men som jeg ikke har fått tak i siden, er Vanguard (http://www.hopslist.com/hops/aroma-hops/vanguard/) Ser at Strømmen faktisk har hatt den,men det greide jeg å ikke få med meg. Jeg lurer på om ikke den kunne vært et godt alternativ til Spalt. Andre som har erfaringer med den?
 
Det blir vel urimelig dyrt med frakt:(?

Ei humle jeg blei veldig glad i, men som jeg ikke har fått tak i siden, er Vanguard (http://www.hopslist.com/hops/aroma-hops/vanguard/) Ser at Strømmen faktisk har hatt den,men det greide jeg å ikke få med meg. Jeg lurer på om ikke den kunne vært et godt alternativ til Spalt. Andre som har erfaringer med den?
Ble litt for dyrt i frakt ja, ca $60 i frakt for 8oz. pluss toll sikkert.
 
Det blir vel urimelig dyrt med frakt:(?

Ei humle jeg blei veldig glad i, men som jeg ikke har fått tak i siden, er Vanguard (http://www.hopslist.com/hops/aroma-hops/vanguard/) Ser at Strømmen faktisk har hatt den,men det greide jeg å ikke få med meg. Jeg lurer på om ikke den kunne vært et godt alternativ til Spalt. Andre som har erfaringer med den?
Kanskje vi skal mase litt på bryggeforretningene?
Vanguard og Saphir er det lenge siden jeg har brukt. De gikk vel i glemmeboken da IPA og Neipa bølgen kom.
 
Kanskje vi skal mase litt på bryggeforretningene?
Vanguard og Saphir er det lenge siden jeg har brukt. De gikk vel i glemmeboken da IPA og Neipa bølgen kom.
Der tok du orda ut av munnen på meg. Jeg trur det har sikra oss bl.a. Barke pilsmalt fra Weyermann på Strømmen, så det hjelper. Vanguard skal jeg be dem om nå, samtidig med at jeg maser litt om når de får inn hvete- og wienermalt fra Weyermann.

Men når vi maser, må vi følge opp med å kjøpe, også, da:).
 
Tilbake
Topp