Low Dissolved Oxygen Brewing


Det er jo en sinnssyk pris på det der, men det blir veldig dyrt å ta det inn fra Sverige, også.

Man kan jo blande sjøl: 45% kaliummetabisulfitt, 45% askorbinsyre (C-vitamin, E-300) og 10% garvesyre (Wyeast markedsfører det som Brewtan B, men det tror jeg ikke du får tak i her i Norge. Produktet er lite mystisk, det er rett og slett garvesyrepulver. Dette gjør sikkert samme nytten: Tannoblanc 100 gram)
 
Jeg sjekket med Humlegården som selger 1kg for 371 plus moms. I tillegg kommer UPS transportkostnader på 186 og eventuell norsk moms. Jeg har spurt om UPS leggger til andre kostnader som Posten gjør, men har ikke fått noe svar.

Jeg har lurt på hvor mye oksygen som tilsettes i malten.under knusing. Da faller jo den knuste malten som et tykt støv ned i bøtta og det vil vel tilføre like mye oksygen som om man rører/plasker litt mye når vann og malt blandes i meskekaret.

Hvordan vil dette innvirke på prosessen med mindre vi bruker produkter som Antioxin SBT eller andre?
 
Jeg sjekket med Humlegården som selger 1kg for 371 plus moms. I tillegg kommer UPS transportkostnader på 186 og eventuell norsk moms. Jeg har spurt om UPS leggger til andre kostnader som Posten gjør, men har ikke fått noe svar.

Jeg har lurt på hvor mye oksygen som tilsettes i malten.under knusing. Da faller jo den knuste malten som et tykt støv ned i bøtta og det vil vel tilføre like mye oksygen som om man rører/plasker litt mye når vann og malt blandes i meskekaret.

Hvordan vil dette innvirke på prosessen med mindre vi bruker produkter som Antioxin SBT eller andre?

Toll, og så krever UPS betaling for å håndtere tollbehandlinga. Kjøp heller hundre gram i Norge, sjøl om kiloprisen er drøy. Du bruker ikke mer enn halvannet gram til et vanlig brygg. Og det kan jo hende du finner ut at dette ikke har så mye for seg.

De som hevder at HSA er farlig, kjører et stramt regime der sulfitt etc. bare er en del, og de vil nok mene at det er liten vits om du ikke kjører hele pakka. Det er ikke ekstemt krevende, men det er en del mer styr enn vanlig mesking. Jeg driver med det nå, for å se om det har noe for seg.

En del av pakka er å fukte maltet, og å kverne like før du skal tilsette. Det skjer en del reaksjoner med oksygen i det nykverna maltet allerede i løpet av et kvarter. Du skal heller ikke helle maltet oppi vannet, men tilføre vann nedenfra (underletting) hjennom krana. Poenget er vel at du rører inn mindre luft på den måten. Jeg har begynt med det nå, som en del av pakka, og det kan nok stemme. Og det er faktisk mye lettere å få blanda inn maltet uten klumper.

Jeg veit ikke, men hadde jeg vært deg, hadde jeg nok sitti på gjerdet litt til det begynner å komme inn rapporter fra dem som drive og prøver antioxin nå. Jeg tror det bare er jeg som kjører full LODO-pakke.
 

Jeg var redd noen skulle se den der, ja:p.

- neida, jeg lever godt med fortida mi. Og når jeg nå fikk tak i dette magiske pulveret, blei det naturlig å ta skrittet fullt ut, særlig siden jeg tilfeldigvis hadde kjøpt en bråte brukt utstyr for ikke lenge siden som gjorde at det nå blei ganske enkelt å rigge til for lodo-brygging.

Legg til at jeg allerede holdt på å prøve et par andre nye teknikker, så var det liksom ikke noe stort oppbrudd å legge til en ny ting til.

Hvordan er det med deg, forresten? Det overrasker meg at du ikke har slengt deg inn og kommentert antioxin-bølgen. Er du fremdeles en ihuga lodoist? Det jeg lurer på er om du mener det har lite for seg å bare ta en liten del av lodo-pakka, som sulfitt, og ellers brygge som vanlig?

Jeg skal nok holde på med dette ei stund ffør jeg begynner å mene noe om det. Men det er gøy å prøve noe nytt.

Men det er klart; et sted går det ei grense. Jeg kommer aldri til å sette et brygg med kveik:p.
 
Jeg var redd noen skulle se den der, ja:p.

- neida, jeg lever godt med fortida mi. Og når jeg nå fikk tak i dette magiske pulveret, blei det naturlig å ta skrittet fullt ut, særlig siden jeg tilfeldigvis hadde kjøpt en bråte brukt utstyr for ikke lenge siden som gjorde at det nå blei ganske enkelt å rigge til for lodo-brygging.

Legg til at jeg allerede holdt på å prøve et par andre nye teknikker, så var det liksom ikke noe stort oppbrudd å legge til en ny ting til.

Hvordan er det med deg, forresten? Det overrasker meg at du ikke har slengt deg inn og kommentert antioxin-bølgen. Er du fremdeles en ihuga lodoist? Det jeg lurer på er om du mener det har lite for seg å bare ta en liten del av lodo-pakka, som sulfitt, og ellers brygge som vanlig?

Jeg skal nok holde på med dette ei stund ffør jeg begynner å mene noe om det. Men det er gøy å prøve noe nytt.

Men det er klart; et sted går det ei grense. Jeg kommer aldri til å sette et brygg med kveik:p.

Har trappet ned, kun brygget to ganger på et år. Har fat og spundingventil, men såpass mange ting som ikke er på stell at jeg ikke kan påberope meg noe. Men skulle gjerne flushet alt med nitrogen og hatt full kontroll.

Hvis du vil ha styr, kan du sjekke oppsettet til Bryan Rabe, som er hovedmannen bak Lodo-greiene. Men det hjelper å være automasjonsingeniør.
 
Er du fremdeles en ihuga lodoist? Det jeg lurer på er om du mener det har lite for seg å bare ta en liten del av lodo-pakka, som sulfitt, og ellers brygge som vanlig?

You really don’t want to skip a step in brewing this beer, because your results will only be as good as the weakest link in your process. If you do not keep the dissolved oxygen (DO) level of the wort below 1ppm (ideally below 0.5 ppm) throughout the entire hot side of your process, the fresh malt flavors will be gone before you even begin the boil.
 
Har trappet ned, kun brygget to ganger på et år. Har fat og spundingventil, men såpass mange ting som ikke er på stell at jeg ikke kan påberope meg noe. Men skulle gjerne flushet alt med nitrogen og hatt full kontroll.

Hvis du vil ha styr, kan du sjekke oppsettet til Bryan Rabe, som er hovedmannen bak Lodo-greiene. Men det hjelper å være automasjonsingeniør.

Sånt er jo egna til å skremme flere enn meg, vil jeg tro:D.

Jeg blir jo nysgjerrig: Hva er det som ikke er på stell?

Fram til nedkjølinga begynner føler jeg at jeg ikke ligger så ille an. Men all den stund jeg kjøler uten å kunne skjerme brygget mot luft under den prosessen, og dessuten lar vørteren stå en god stund så avfallet kan få bunnfelt seg, så lurer jeg jo på om det er så mye vits i resten. På den annen side får jeg inntrykk av at lodobryggere heller ikke gjør noe spesielt der?

@loebrygg Ja, jeg er klar over det der. Men en ting er dette berømmelige edelstoffet/maltsmaken, som jeg er rimelig sikker på at de færreste vil kunne ta vare på ut fra de kravene der, og som jeg ikke er overbevist om at ikke er en myte, heller; en annen sak er andre oksderingsprosesser. Kan de reduseres sjøl om man ikke holder oksygen hundre prosent unna, men bare klarer å begrense innholdet en del? Er det virkelig alt eller ingenting?
 
@loebrygg Ja, jeg er klar over det der. Men en ting er dette berømmelige edelstoffet/maltsmaken, som jeg er rimelig sikker på at de færreste vil kunne ta vare på ut fra de kravene der, og som jeg ikke er overbevist om at ikke er en myte, heller; en annen sak er andre oksderingsprosesser. Kan de reduseres sjøl om man ikke holder oksygen hundre prosent unna, men bare klarer å begrense innholdet en del? Er det virkelig alt eller ingenting?

Ja, jeg synte det virker litt rart. Det er jo ikke sånn at en ting er oksidert eller ikke. Det er jo snakk om grader av oksidasjon
Og jeg vet ikke om jeg egentlig vil gå hele veien, ikke bare av praktiske årsaker, men hva hver det brulosophy skrev, at han opplevde at LODO brygget hadde litt svovel og at han faktisk foretrakk den andre..?
Vet ikke om svovel karakter er noe jeg har lyst på. Ellers når jeg hørte på den Low Oxygen podcasten virket det som det kom frem at var den korn/brød smaken man vill miste tilfordel for en mer honningaktige karakter , ja takk begge deler :)

My Impressions: In samples tasted prior to the lagering phase, I perceived a rather strong sulfur component in the LODO beer that I figured would dissipate over time. Given my excitement about this variable, I attempted more triangle tests with these beers than I have on any other xBmt, and sure enough, I was consistently able distinguish the LODO beer from the one made using standard practices. To me, the LODO beer maintained a slight aroma of hydrogen sulfide (H2S) that made it fairly easy to identify, even after an additional few weeks in my cold keezer. The beer from the standard batch had what I perceived as a honey note, perhaps from the Carahell, that I found immensely pleasing and more preferable than the LODO version.
 
Sist redigert:
Ja, jeg synte det virker litt rart. Det er jo ikke sånn at en ting er oksidert eller ikke. Det er jo snakk om grader av oksidasjon
Og jeg vet ikke om jeg egentlig vil gå hele veien, ikke bare av praktiske årsaker, men hva hver det brulosophy skrev, at han opplevde at LODO brygget hadde litt svovel og at han faktisk foretrakk den andre..?
Vet ikke om svovel karakter er noe jeg har lyst på. Ellers når jeg hørte på den Low Oxygen podcasten virket det som det kom frem at var den korn/brød smaken man vill miste tilfordel for en mer honningaktige karakter , ja takk begge deler :)

Ja, det exbeerimentet var jo ikke akkurat noe bevis for at lodo gjør noen forskjell. Når det ene ølet har svovel, bør jo alle klare å plukke ut det ølet. Og nei, svovel er ikke noe du vil ha. Du får det hvis du bruker for mye sulfitt. Det var Charlie Bamforths innvending, også - men han så nok ikke at det er en forutsetning her at du ikke bruker mer sulfitt enn at det er brukt opp før du starter gjæringa.
 
Hehe! Dette kan ikke være annet enn Fake News, selv om det står skrevet svart på hvitt? :p

Uffda. Den også:p. Men jeg mente det jo den gangen.

Trur ikke det var så lenge etterpå at jeg kutta det ut, faktisk. Nå lurer jeg på om det går mot å kutte ut dekstrinasjonssteget, også. Men jeg merker at det er litt vanskelig å kutte ut noe du er vant til, sjøl om du ikke er så sikker på at det har noen hensikt.

Tror bryggosofene har det litt sånn:).
 
Hei @Finn Berger

Jeg har lurt på en ting nå som du holder på med litt LODO teknikker for tiden. Både på varm og kald side.

Kombinerer du dette med å ta vare på vørter etter kok/overføring som du lar bunnfelle til neste dag?
Og så bruker du den vørteren til karbonering?

I så fall, vil ikke den vørteren, som ikke har vært beskyttet av aktiv gjæring, være oksidert mye i forhold til resten av batchen som er behandlet "Lodisk"?

Vet ikke om det er viktig, bare en tanke som har "plaget" meg.
 
Hei @Finn Berger

Jeg har lurt på en ting nå som du holder på med litt LODO teknikker for tiden. Både på varm og kald side.

Kombinerer du dette med å ta vare på vørter etter kok/overføring som du lar bunnfelle til neste dag?
Og så bruker du den vørteren til karbonering?

I så fall, vil ikke den vørteren, som ikke har vært beskyttet av aktiv gjæring, være oksidert mye i forhold til resten av batchen som er behandlet "Lodisk"?

Vet ikke om det er viktig, bare en tanke som har "plaget" meg.

Det plager vel meg litt, også. Men jeg tapper over på flaske veldig skånsomt, og det blir ikke luft igjen i flaska - og så havner den i fryser'n. Men jeg tror egentlig ikke det skjer så mye mer oksidering der enn det gjør i løpet av den tida vørteren står i ro i kjelen for å bunnfelles. Det plager meg nok mer - men jeg ser ingen løsning på det.
 
Oksidering er en real thing, men jeg tror folk overdriver litt nå det kommer til tiltak
Det er ikke no som skjer umiddelbart, kan kanskje virke slik på avokado, men jeg tror ikke øl og vørter er ømfintlig
 
Sist redigert:
Oksidering er en real thing, men jeg tror folk overdriver litt nå det kommer til tiltak
Det er ikke no som skjer spontant, kan kanskje virke slik på avokado, men jeg tror ikke øl og vørter er ømfintlig

Jeg tror det skjer temmelig kjapt. LODO-folket sier jo at skaden skjer i løpet av ett minutt når det gjelder den reaksjonen som tar knekken på den sagnomsuste maltaromaen. Og de sier også at man skal ha i gjæren først, og så oksygenere etterpå, for å hindre at det skjer oksideringsreaskjoner før gjæren rekker å ta opp oksygenet.

Jeg har jo ikke fagkunnskap på dette, så jeg bare går ut fra at de har snøring på sånt som vel er nokså basic kjemi.
 
Vel, jeg vet bare at det er no som skjer over tid og det er grader. Jeg skal ikke svare på hvor raskt, men tviler på at det foregår så fort som noen skal ha det til
 
Tilbake
Topp