Lucky Jack, smak av svidde bildekk?

AudunWS skrev:
Bjarte H skrev:
amatøren skrev:
Det er ganske enkelt eit 'shut the fuck up'-svar.

Det er ganske enkelt et 'øl er et delikat produkt og dessverre er vi prisgitt behandlingen det får av distributører og utsalgssteder før det når kundene. Vi legger stolthet i det vi jobber med og sender selvfølgelig kun øl med høy kvalitet fra bryggeriet." -svar.

Nå ble jeg nysgjerrig! Hva er det distributørene går så galt at et øl blir ødelagt på 3-4 måneder? Det høres for meg ut som et søkt argument og en god bortforklaring

Søkt? Langt derifra. Dersom det var søkt hadde nok neppe anerkjente bryggerier, for eksempel Sierra Nevada, kostet på seg transport av ølet i kjølecontainer. Selv over atlanteren. Og det hadde neppe vært stresset så mye som det er i bryggelitteratur (ikke i diverse håndbøker om hjemmebrygging, kanskje).

Vi kan starte med at kjemiske reaksjoner (les oksidering) skjer ca. 3 ganger fortere per 10 grader celcius temperaturøkning. Så ved å oppbevare ølet på for eksempel 20C i stedet for 10C har man fremskyndet aldringen tre ganger. Og så kan vi legge på den kjemiske reaksjonen som skjer ved eksponering for lys og som forvandler iso-alfasyrene til den lett gjenkjennelige og lite delikate skunk-lukten. Og den skjer fort, veldig fort. I solskinn og i klart glass snakker vi minutter, kanskje noen få timer i farget glass og det dobbelte i brunt glass. Tenk deg hvor bruktal den øverste hyllen ovenfor vinduet, i 22C, like under lysrørene høres ut i noen måneder nå...

Hvis du fremdeles synes at det høres ut som noe som tilhører teorien og ikke praksis så er det bare å prøve. Sett en IPA i vinduet, en på loftet, en i kjelleren og en i kjøleskapet ;)

Edit: for meg er det mer søkt at Lervig skulle sende ut øl som smaker svidde bildekk. De tjener ikke penger på at folk ikke handler igjen.
 
Bra poenget, Bjarte. Samtidig synes jeg Amatøren sa det best (dessverre). Svaret var ikke særlig vennlig, tonen var heller arrogant IMO.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Da er det jo nesten rart at de sender til butikker i det hele tatt...

Jeg kjenner godt til problemet, men jeg kjøper ikke at alt butikkøl blir dårlig på få dager. Alt øl i butikk og pol lagres slik bortsett fra de kjipeste boksene i sixpack.

Søkt at de sender det ut? Jeg sa ikke at det var en bevisst handling, men at også Lervig kan være uheldige og sende ut dårlig øl. Det kan skje selv de beste. Vi har jo mange eksempel på at det skjer, senest juleølet fra Rignes.

Stort sett tror jeg øl fra Lervig som går veien om grossist til butikk har et mye bedre liv enn det meste som importeres
 
Det eneste lageret jeg har vært innom gjorde det, det sto sammen med resten av kjølevarene. Men det er jo ikke sikkert alle gjør det, det har jeg ikke oversikt over :)
 
Det som slår meg er at det ser ut som dårlige Lervig øl ikke er å finne i Rogaland.  Der har de sin egen bil som kjører. Vet ikke hvordan distribusjon foregår ellers. Alltid fått forutsigbart og godt øl fra Lervig jeg, men det kan jo være tilfeldigheter.  Ellers slo det meg at det luktet litt copy/paste av svaret.. men aldri i verden om noen får meg til å tro at det bevisst kjøres ut dårlig øl.

--
 
Det er det heller ingen som har påstått, Hans Einar. Det er vel mest at svaret tolkes noe arrogant, i svaret er det ingen tvil om hvem som har skylden.
 
amatøren skrev:
Det er ganske enkelt eit 'shut the fuck up'-svar.

Er dette seriøst ment? Hva synes du han skulle svart? Det er et fact of life at bryggeriene ikke har det minste kontroll på hvordan varene blir oppbevart og behandlet etter de forlater bryggeriet, spesielt når de ikke har egen transport. Øl er ferskvare og best før-datoene er ikke nødvendigvis noen god indikasjon på om ølet er på topp eller ikke. Datoene settes av bryggeriene selv og kan si noe om når produsenten selv generelt sett ikke lenger vil kunne stå inne for kvaliteten. Butikker og Vinmonopolet oppbevarer generelt sett øl på en helt elendig måte, noe som først og fremst går ut over de mindre bryggeriene med lav turnover i forhold til Hansa og Ringnes. Bjarte har allerede sagt det, men likevel: Når man brygger selv bør man gjøre noen tester på dette for å se hvordan øl utvikler seg når det utsettes for lys og romtemperatur. La noen flasker stå i kjøleskap i et par måneder og la samtidig noen stå ute i stua. smak på ølet (sørg for at de holder samme samme temperatur ved smaking) og se. Det er ofte dramatisk forskjell. Dette er det dessverre ikke særlig mye å gjøre med for bryggeriene.

Jeg skal selvsagt ikke uttale meg om de aktuelle flaskene med Lucky Jack, siden jeg ikke (så vidt jeg vet i alle fall) har makt øl fra samme batch, men å si at svaret egentlig er ment som et "shut the fuck up-svar" er drøyt! Jeg kjenner Mike Murphy (som har gitt svaret) godt nok til å vite at han ikke ville finne på å sende ut et øl som i utgangspunktet var dårlig, og hvis svaret hans kan tolkes arrogant og surt var det nok IKKE ment slik...
 
Kan ikke si jeg oppfattet svaret spesielt arrogant egentlig. Jeg tar det for gitt at Lervig smaker på alle batcher og erfarne som de er hadde kjent en smak av svidde bildekk om den var tilstede. Å sende ut en slik batch (da snakker vi sikkert en del tusen liter?) kan jeg ikke forestille meg at de ville gjort, er det noen som tror/mener det?  Høres ut som nært på selvmord for et "lite" bryggeri imo.
 
La meg bare legge til at Mike for tiden har det så travelt at han ikke ser seg tid til å sende Ølportalen informasjon om nye spennende øl han og Lervig har på gang, men han tok seg tid til å svare på en henvendelse om kvaliteten på allerede utsendte produkter.
 
La meg bare legge til at Mike for tiden har det så travelt at han ikke ser seg tid til å sende Ølportalen informasjon om nye spennende øl han og Lervig har på gang, men han tok seg tid til å svare på en henvendelse om kvaliteten på allerede utsendte produkter.
Dette er for meg et stort kvalitetsstempel. Med det innlegget til StoreMy så tror jeg vi legger diskusjonen død. :)

Jeg oppfattet heller ikke svaret hans som et "shut the fuck up"-svar, men heller som et seriøst og ordentlig svar.
 
Her snakker vi om en kommersiell produsent som ønsker at deres øl skal være tilgjengelig i flest mulige utsalg/barer og restauranter i landet. Da bør man legge seg paddeflat etter en slik henvendelse fremfor å skylde på logistikkproblemer eller annet. Mikrobryggprodusent eller ei, dette er slett kundebehandling.
 
Og hvis de mener helt ærlig at det ikke var noe galt med batchen og at det må ha skjedd i logistikk-leddet, skulle de fortsatt lagt seg "paddeflat" mener du? Hvordan har det seg at du sitter med fasitsvaret her - altså at ølet MÅ ha blitt ødelagt i bryggeprosessen, ikke etter?
 
Tilbake
Topp