Lysholmer spesial - hvordan kopiere?

Smak og behag endrer seg over tid. Ofte er det beste du kan gjøre og holde fast på det gode minne i stedet for å erstatte det med nye fakta :)
Husker veldig godt dette ølet fra min tid som fersk lærer på øya Leka i Nord-Trøndelag midt på 80-tallet. -Og det smakte faktisk helt greit da! Man måtte "ta ut" ei kasse av gangen på Samvirkelaget, så det ble litt drekking (da som nå...) Det mest morsomme der oppe var at de som drakk øl ble sett litt rart på (alkis?), mens de som blanda karsk fra 2,5l plastkanner var fullstendig normale! Vi flytta sørover etter tre år og siden har jeg ikke rørt ei flaske....... - Lysholmer Spesial.
 
Sist redigert:
Tar jeg ikke feil byttet Lysholmer til en litt "gammelmodig" eller retro flaske ca en gang på tidlig 90-tall, noe som gorde at de fikk skikkelig salgsvind i seilene igjen. I de dager jobbet jeg nemlig for Ringnes-Tou (mens de var i Stavanger) med litt butikk sjauing ved siden av skolen. Og mener å huske de virkelig dro på med salgstall med "nye" retro flasker rundt om.
 
Husker veldig godt dette ølet fra min tid som fersk lærer på øya Leka i Nord-Trøndelag midt på 80-tallet. -Og det smakte faktisk helt greit da! Man måtte "ta ut" ei kasse av gangen på Samvirkelaget, så det ble litt drekking (da som nå...) Det mest morsomme der oppe var at de som drakk øl ble sett litt rart på (alkis?), mens de som blanda karsk fra 2,5l plastkanner var fullstendig normale! Vi flytta sørover etter tre år og siden har jeg ikke rørt ei flaske....... - Lysholmer Spesial.
Du høres ut som en romanfigur i en Dag Solstad-bok.
 
Innbiller meg at det var denne jeg også kjøpte på begjynnelsen av 90-tallet. Stemmer ikke det at denne vart solgt i blanke langhalsede glassflasker på 0,5 liter?
 
Etter å ha lest meg gjennom denne tråden virker det for meg som om det er et litt fåfengt prosjekt å prøve seg på å brygge dette ølet med mindre man kan få tak i gjæren til Dahls, siden det åpenbart er den som har gitt ølet det særpreget som gjør at mange husker det.

Jeg har ingen erfaring med å brygge lagerøl (står riktignok to dunker og putrer i kjelleren nå), men er ikke industripils noe av det vi som hjemmebryggere har dårligst forutsetninger for å gjenskape? Og kanskje noe av det som det er minst vits i å lage, også, siden det tross alt er relativt billig å kjøpe, mens det er veldig krevende å brygge? (Jeg skjønner at innvendingen ikke gjelder trådstarters prosjekt, siden dette ølet ikke er å få tak i nå, og siden det skal ha et visst særpreg.)

Når vi prøver oss på pils, så satser vi vel på å skape kvaliteter vi savner i industripilsen? (Jeg synes dessuten ikke den er så ille, javnt over.)
 
Da jeg begynte med hjemmebrygging, tenkte jeg akkurat det samme: er det noen vits i å brygge pils siden det finnes så mye industripils tilgjengelig? Men for et par-tre år siden slo det meg at det måtte jo kunne gå an å lage en pils som var tilpasset egen smak. Jeg syntes industripilsen var for lite bitter, for lite aromatisk, og ofte for søt og tam. Så dermed begynte eksperimentene med en pils med IBU > 40, og nesten for mye av det gode med Zaaz som aromahumle, og litt mer fylde uten å få sødme. Og var riktig så fornøyd.
 
Sist redigert:
Da jeg begynte med hjemmebrygging, tenkte jeg akkurat det samme: er det noen vits i å brygge pils siden det finnes så mye industripils tilgjengelig? Men for et par-tre år siden slo det meg at det måtte jo kunne gå an å lage en pils som var tilpasset egen smak. Jeg syntes industripilsen var for lite bitter, for lite aromatisk, og ofte for søt og tam. Så dermed begynte eksperimentene med en pils med IBU > 40, og nesten for mye av det gode med Zaaz som aromahumle, og litt mer fylde uten å få sødme. Og var riktig så fornøyd.

Industripils er vel et ord med negativ klang, og det synes jeg er litt synd. Store bryggerier kan lage veldig godt øl, og for meg er Hansa det beste eksemplet her hjemme. Men selvfølgelig er storselgerne tilpasset en slags gjennomsnittssmak, og blir sånn som du sier.

Samtidig finnes det fryktelig godt øl som ikke er brygget av "håndverksbryggerier", og jeg innrømmer gjerne at jeg streber etter å få til noe som ligner på en god tysk pils av det veldig lyse og litt skarpe slaget, som Lederer f.eks.. Eller en helles, som Augustiner. Jeg savner jo ikke så veldig mye når jeg drikker de to der.

Finnes det noen norsk helles, forresten? Jeg er litt dårlig oppdatert på hva som rører seg der ute.
 
Mest ment som et spørsmål, i håp om å få et nei til svar... :)

Har ikke peiling på det da jeg aldri har vært og hentet. Regner med det er som før..

Ville bare informere om at vi har fått bekreftet at E.C Dahls skal fikse til de som ønsker og kommer på HBH2017, så ikke tolk det som en spiker i noen kiste :)
 
Lysholmer Spesial blir faktisk kalt for norges første sommerøl, som kom ut på markedet i 1983. Det ble opprinnelig laget for å lage en lys lettdrikkelig sommerdrikk for damene, og ble "markedsført" som en litt eksklusiv øl, med esklusiv innpakning. Jeg også husker denne godt, og husker jeg likte smaken. Den hadde en litt "honningaktig" aroma, ikke spesielt sterkt humlet øl.

Apropos "besserwissere" er det nok dessverre veldig populært hos hjemmebryggere og hate all industripils, og lettdrikkelig drikke, men det er ganske tullete "psykose" som inntreffer etter å ha diskutert øl lenge nok, dette tross at de som prater sånn, har trolig drukket akkurat like mye industripils som alle andre, FØR de begynte å interessere seg for brygging. . . Da er det "status med IBU over 100 og ABV på over 10%. . . .De glemmer hvor de kommer fra .. .de kommer som alle oss andre fra Lysholmer, Hansa, Ringnes, Borg, Nordland, Mack, Tuborg og alle de store andre sine pilsnerdager . . . Så dere skap-industri-drankere . . Kom frem i lyset . . hehe . .
 
Har ikke peiling på det da jeg aldri har vært og hentet. Regner med det er som før..

Ville bare informere om at vi har fått bekreftet at E.C Dahls skal fikse til de som ønsker og kommer på HBH2017, så ikke tolk det som en spiker i noen kiste :)

Må vi ta med egne beholdere til gjæren?


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Da er det utmesk på mitt forsøk.
a0aa213d55b09ee2d4a29f33339641f8.jpg

Landet på 82 % pils og 9 % av hhv münich og flaket ris.
2fe5d55fbdf30d4cff129bba5cc522b7.jpg
ffb0115976ec8ee21b2175681334b61a.jpg

Mesket med dobbel dekoksjon. 55-67-78
Edit for andre gang: 50 gr Perle på 60 min og 50 gr Kazbek på 30 min.
...og massevis av gjær fra Dahls.
39ee28c795cbd14831e4ff30a4c23e4b.jpg

Skyllestart.
d0d688fc5e554c72724534b5e63d36a7.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp