Måling av OG ved temperatur over 20 grader

Oh, nær-allvitende Gentlemen:

Dersomatte måling av OG foretas ved for høy temperatur, hva skjer?  Blir måling da vilkårlig og resultatene i hytt og pine eller kan man korrigere med en eller annen faktor eller formel?

MVH

Morten M
 
Det finnes koreksjonstabeller ja, har ingen lett tilgjengelug med de finnes ute på nett og i Boka (modrene hjemmebrygging)
Det er ikke vilkårlig, jo varmere veske jo lengere ned synker vekrta, så du må da legge til verdien du leser av, viser den 1005 og vesken er veldi varm må du kanskje legg til 55, = 1060

EDIT:  så varmt blirt det aldri  :)  men ved 70 grader må du legge til 20,4 = 1025,4
 
Takk skal du ha! :)

Da har jeg funnet brukbar tabell og Svaret er funnet.

MM

PS Er det ikke rart hvor godt en liten flaske med noe mørkt og hjemmebrygget smaker når man sitter lent inntil solveggen?!? :-D
 
Morten K. Agerup Myhr skrev:
PS Er det ikke rart hvor godt en liten flaske med noe mørkt og hjemmebrygget smaker når man sitter lent inntil solveggen?!? :-D

Har bare lyst øl farget mørkt av bunnfall etter transporten ut i fjellet, men det ble utrolig nok også godt :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Det finnes koreksjonstabeller ja, har ingen lett tilgjengelug med de finnes ute på nett og i Boka (modrene hjemmebrygging)
Det er ikke vilkårlig, jo varmere veske jo lengere ned synker vekrta, så du må da legge til verdien du leser av, viser den 1005 og vesken er veldi varm må du kanskje legg til 55, = 1060

EDIT:  så varmt blirt det aldri  :)  men ved 70 grader må du legge til 20,4 = 1025,4

hva med saken at i høye temperaturer måleren er ikke nøyaktig lengre. uansett om du bruker tabellen får du en mer eller mindre unøyaktighet. jeg kjøler ned vørteren (bare ca 90 ml) hvis temp er alt for langt fra 20 gC
 
Huub skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Det finnes koreksjonstabeller ja, har ingen lett tilgjengelug med de finnes ute på nett og i Boka (modrene hjemmebrygging)
Det er ikke vilkårlig, jo varmere veske jo lengere ned synker vekrta, så du må da legge til verdien du leser av, viser den 1005 og vesken er veldi varm må du kanskje legg til 55, = 1060

EDIT:  så varmt blirt det aldri  :)  men ved 70 grader må du legge til 20,4 = 1025,4

hva med saken at i høye temperaturer måleren er ikke nøyaktig lengre. uansett om du bruker tabellen får du en mer eller mindre unøyaktighet. jeg kjøler ned vørteren (bare ca 90 ml) hvis temp er alt for langt fra 20 gC

Hvis jeg måler varm vørt er det bare for å se hvordan det ligger an, jeg tar kun vare på verdiene målt ve 20 grader, ellers kan det bli mye forskjellige unøyaktigheter, ja.
 
invisterte $15,99 på ebay for et refraktometer. testet på siste brygg, og merkelig hvor enkel målingen ble under mesking og siling. verdt hver cent den saken der ja... ;D
 
Er hydrometer eneste mulighet for å måle sukkervekten etter gjæring? Forstår at refraktometer da ikke kan brukes.
 
Greien er at man ikke bare måler sukkervekten, men heller vekten på øl som er påvirket av både restsukker og alkohol. Det er alkoholen som ødelegger for at man kan ta pålitelige målinger med refraktometer, skjønt det finnes noen omregningstabeller til bruk av refraktometer etter gjæring også. Se også her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3063.0.html
 
Lars Gunnar skrev:
Er hydrometer eneste mulighet for å måle sukkervekten etter gjæring? Forstår at refraktometer da ikke kan brukes.

Hygrometer måler egenvekten av vesken du har det i. Har du det i øl måler du egenvekten av vann + div + alkohol, dermed må du da også regne yt hvor mye sukker som er i løsningen, real final, http://www.probrewer.com/resources/tools/beerspecs.php De fleste formler er beregnet på hygrometer så bruker du refractometer må det regnes om til egenvekt.
http://morebeer.com/learn_vids/vids_refract
 
Tilbake
Topp