Maltblanding i Pale Ale

Jeg brygger en Pale Ale som i utgangspunktet er litt mørk ( EBC 22.70). Oppskriften beskriver 89.4% Pale Malt,9.1% Crystal 70L,og 1.5% Carapils.
Palemalten er av riktig mengde, men leverandøren hadde ikke Crystal 70L, så jeg bestilte Dark Crystal som er ca EBC 200/75L. Leverandøren hadde også ertattet Carapils med Cara Blond.
Jeg synes ølet ser fryktelig mørkt ut til å være en pale,men lurer i tillegg på hvordan malterstatningene vil slå ut på smak. Vil Dark Crystal gi helt feil smak kontra Crystal i en Pale Ale? Hva med egenskapene til Cara Blond i forhold til Carapils (munnfølelse,skumfasthet etc)?
Noen som har ideer rundt dette?
 
Cara blond er iallefall et knepp mørkere enn carapils, egentlig så burde du fått cara clair, hvis det er fra castle.

Hvordan bedømmer du fargen på ølet? Ved å se i glass, eller se i dunk?
 
Cara blond er da ikke så milevis unna Cara-Pils,
men om du har brygget med ~10% Crystal 200 istedenfor pale Crystal vil du nok ende opp med en Red Ale
 
Cara blond er iallefall et knepp mørkere enn carapils, egentlig så burde du fått cara clair, hvis det er fra castle.

Hvordan bedømmer du fargen på ølet? Ved å se i glass, eller se i dunk?

Først se i dunk/kokekar, deretter fylte jeg litt i et glass under koking,og den er helt klart mørk, men jeg tror fargen blir fin likevel. Jeg er vel mer opptatt av om erstatningene vil gi utslag på smaken,men det er kanskje et typisk nybegynnerspørsmål?.......
 
Først se i dunk/kokekar, deretter fylte jeg litt i et glass under koking,og den er helt klart mørk, men jeg tror fargen blir fin likevel. Jeg er vel mer opptatt av om erstatningene vil gi utslag på smaken,men det er kanskje et typisk nybegynnerspørsmål?.......

Alt er litt mørkere før ølet er ferdig. Og hvis du kikker i kokekar så ser alt veldig mørkt ut ifht resultatet.

Det gir jo utslag, men siden du spør, så har dette lite å si. Du har fått gode malttyper og godt blir det hvis bryggeren gjør det riktig :)
 
Alt er litt mørkere før ølet er ferdig. Og hvis du kikker i kokekar så ser alt veldig mørkt ut ifht resultatet.

Det gir jo utslag, men siden du spør, så har dette lite å si. Du har fått gode malttyper og godt blir det hvis bryggeren gjør det riktig :)

Håper den blir bra. Det er forøvrig en Galaxy Pond Pale Ale, som får gode omtaler. Jeg liker tanken på litt mørk Pale, med Cascade/Galaxy
 
Tilbake
Topp