Maltekstraktbrygg no. 2 - Ferdiggjæret?

Hei.

Vi prøvde oss på et nytt brygg, etter at det nok ble litt kløning første gangen. Denne gangen med noe som skal ligne på en "Farris bruun porter" i Moderne hjemmebrygging, med en drøy kilo mørk maltekstrakt og resten lys. Måtte bytte ut noen ingredienser som vi ikke fikk tak i, og bruker Safale S-04. OG ble i underkant av 1050.

Etter en dag gjæret det ut gjennom vannlåsen, og siden har det ploppet fra jevnt og trutt. Nå, etter drøyt to uker,  er vi vel nede i plopping hvert tredje minutt eller noe slikt. Men hydrometeret viser 1020, som jeg antar fortsatt er for høyt til at jeg kan ha det over på flaske (?).

Bør jeg la det stå enda en uke?

Roar.

1020 går fint å flaske på det. ingen fare, men hvis du vil la det gjære lenger ned, så prøv å snurr litt på bøtten uten at innholdet skvalper, men snurr slik
at gjæra flyter opp fra bunnen. da kanskje det hjelper.

Tror kanskje jeg gjør det, og smører meg med tålmodighet en uke til.

Det blir kanskje litt søtt og lav alkoholprosent hvis jeg heller det på flaske nå.

Roar.

Hvist det fortsatt gjærer ville jeg nokk ventet en stund til, ellers kan du ende opp med flaskegranater
Hvilken temp gjærer du på?
Du kan jo også prøve å øke temperaturen, så kanskje gjæringen setter igang igjen hvist den har stoppet.

Har stort sett gjæret på ca 20 grader, men sank til 17-18 noen dager på gjesterommet når det plutselig ble -12 utendørs.

Plopper fortsatt fra tid til annen, så det skader jo ikke å la det stå en uke til. Har stått 2,5 uke nå.

Roar.

Forresten, er det vanlig med S-04 at den starter voldsomt ut, men at det tar lang tid å gjære helt ferdig?

Eller har det noe med type maltekstrakt å gjøre?

Roar.

S-04 gjærar startar fort og gjærar voldsomt, men gjærar som regel fort ferdig. Delte vørteren i to ved siste brygging. Ein tilsatt S-04. Gjæra ferdig iløpet av 3 døgn. Den andre me S-05. Ploppar friskt i gjærlåsen etter 4 døgn. Temp 19 grader på begge to. Og 1065.

Ikke bry deg om FG, bry deg om at ølet har gjæret ferdig. La det få god tid på seg, og når det begynner å bli ganske klart, vet du at gjæren ikke vil mer, og du kan trygt flaske.

Jeg har også brukt S-04 til en ale.. det pluppet fint 3-4 ganger i minuttet dagen etter jeg satte det, men etter å ha vært borte noen dager plupper det ikke i det hele tatt.. Kan det stemme at den er ferdig på 4 dager?

Lurte på om jeg skulle kjøpe gjærnæring i dag...

Så nå venter jeg bare noen dager til det klarner? Hvor lenge snakker vi? 1, 2, 3 uker? Kan det stå for lenge?

Hvis gjæren var frisk, kan det godt stå 2-3 uker.

Ølet kan helt fint gjære ut på 4 dager. Uansett vil det ikke hjelpe noe å tilsette gjærnæring i etterkant.

Tilbake
Topp