Mangrove jack craft series ølsett (ekstrakt)

Har en Mangrove Jack's Pils og en Pink grapefruit IPA på gang nå..
Pilsen hadde OG på 1.050, grapefruit IPA OG 1.046
Tenkte jeg skulle teste ut NZ Pale Ale og Raspberry Mango cider når de andre er ferdig flaska :)
Blir nok drikkevarer gjennom sommeren da ;D
 
Jeg prøvde Mangrove Jack's Australian Pale Ale, og jeg ble forsåvidt positivt overrasket. Ikke så kompleks, men clean og lettdrikkelig. "Snill" å drikke for ikke-ølnerder også. Jeg byttet ut den medfølgende gjæren med WLP001-slurry, tilsatte O2 ved pitch og gjæret ved 18 grader.

Tilsatte 1 kg DME. OG 1,050, FG 1,011.
 
Sist redigert:
Jeg flasket Mangrove Jacks New Zealand Pale Alen i går. Tok selvfølgelig en liten smakstest av målerøret. Tror dette blir snadder jeg. Og 1045, FG 1008. Deilig aroma. Brukte 1 kilo DME. Ble til sammen 49 flasker , 24 0,5 og 25 bjørnunger.
Lurer på om jeg ikke skal brygge mango rasberry cideren selv snart så hadde vært fint med en oppdatering på denne.
 
Sist redigert:
Jeg hadde glemt denne tråden! Sa jeg skulle oppdatere ang. New Zealand Pale Ale settet. Synes at den ble kjempe god. God humle smak som ikke tar helt over. Blir bare bedre å bedre ved lagring. Kjempe fint skum som holder seg hele veien ned i glasset. Bare gode tilbakemeldinger på denne.
Den neste blir nok American Pale Ale settet fra Mangrove.
Så også at det bare koster 99 kr på bryggselv sine hjemmesider for en mangrove Jacks stout, så den blir nok også kjøpt inn.
 
Jeg satt en Bavaria Wheat pouch før i dag, og det er allered liv i gjæringslåsen!
Lover jo veldig bra.
Kan passe fint med et slikt øl nå i månedene fremover,

Har også en American Pale Ale pouch liggende som skal settes om en stund.
 
Jeg satt en Bavaria Wheat pouch før i dag, og det er allered liv i gjæringslåsen!
Lover jo veldig bra.
Kan passe fint med et slikt øl nå i månedene fremover,

Har også en American Pale Ale pouch liggende som skal settes om en stund.
Du får holde oss oppdatert om den wheat pouchen. Har hatt lyst til å prøve den også en stund. Altfor mye øl å brygge , for lite plass til alle bøttene jeg vil ha,blir bare en om gangen her. Også er det jo dette med flaskene da. Kan jo ikke ha.mange 100 flasker overalt heller.
 
Har en Mangrove Jack's Pils og en Pink grapefruit IPA på gang nå..
Pilsen hadde OG på 1.050, grapefruit IPA OG 1.046
Tenkte jeg skulle teste ut NZ Pale Ale og Raspberry Mango cider når de andre er ferdig flaska :)
Blir nok drikkevarer gjennom sommeren da ;D
Hvordan ble pink grapefrukt IPAen? Høres interessant ut. Verdt å prøve?
 
Jeg har laget NZ pale ale og NZ lager, synes begge er gode, men har en karakteristisk smak hos de begge som jeg lurer på om er bismak av ekstrakt? (De er nok ganske like øl så kan være det og).
De er begge veldig uklare (i mangel av bedre ord). Jeg brukte Brewers clarex på siste uten at jeg ser forskjell. Mine allgrain blir krystallklare. Har en APA på vei nå, spent på om de og er uklare og har denne «bismaken».
Opplever dere en gjenkjennelig smak på ekstraktsett? Får dere de klare?
Kan smaken jeg kjenner være DME?
 
Jeg har laget NZ pale ale og NZ lager, synes begge er gode, men har en karakteristisk smak hos de begge som jeg lurer på om er bismak av ekstrakt? (De er nok ganske like øl så kan være det og).
De er begge veldig uklare (i mangel av bedre ord). Jeg brukte Brewers clarex på siste uten at jeg ser forskjell. Mine allgrain blir krystallklare. Har en APA på vei nå, spent på om de og er uklare og har denne «bismaken».
Opplever dere en gjenkjennelig smak på ekstraktsett? Får dere de klare?
Kan smaken jeg kjenner være DME?
Prøvde du å CC før flasking?
 
Jeg har laget NZ pale ale og NZ lager, synes begge er gode, men har en karakteristisk smak hos de begge som jeg lurer på om er bismak av ekstrakt? (De er nok ganske like øl så kan være det og).
De er begge veldig uklare (i mangel av bedre ord). Jeg brukte Brewers clarex på siste uten at jeg ser forskjell. Mine allgrain blir krystallklare. Har en APA på vei nå, spent på om de og er uklare og har denne «bismaken».
Opplever dere en gjenkjennelig smak på ekstraktsett? Får dere de klare?
Kan smaken jeg kjenner være DME?
Jeg har aldri hatt noe problem med klaring av disse settene. 14 dager til gjæring, tørrhumling på dag 8-9, så over i flaskebøtte med sukkerlake. Pleier å være krystallklar på 2 uker. Har smakt en litt plagsom ettersmak på noen av 1 boks settene men kan ikke si å ha merket det samme fra posene. Har prøvd nz pale ale og AMerican pale ale. Var litt treig med å sette APAen så tror gjæren ikke var like god. Den gjæret ikke skikkelig ut hos meg. M15 gjær. Stoppet helt opp på 1018
 
Ja har prøvd begge. MJ pilsner var ikke så spennende.

Helles var god, lagde den med belgisk fersk gjær (husker ikke hvilken) og den smakte ganske likt som nøgne Ø blonde :) Ville nok tilsatt litt hvete pilsner dme om jeg skulle laget den en gang til.

Har også prøvd å lage amerikansk hveteøl med den den tyske hveteølen som utgangspunkt. 100 gram humle, 40 gram på 10 min og 60 på whirlpool, og US05 som gjær. Ikke helt ferdig karbonert enda men virker veldig lovende.
 
Ja har prøvd begge. MJ pilsner var ikke så spennende.

Helles var god, lagde den med belgisk fersk gjær (husker ikke hvilken) og den smakte ganske likt som nøgne Ø blonde :) Ville nok tilsatt litt hvete pilsner dme om jeg skulle laget den en gang til.

Har også prøvd å lage amerikansk hveteøl med den den tyske hveteølen som utgangspunkt. 100 gram humle, 40 gram på 10 min og 60 på whirlpool, og US05 som gjær. Ikke helt ferdig karbonert enda men virker veldig lovende.
Tøft. Tar kanskje å prøver noe sånt selv :) pilsner skal jo ikke være så spennende da :D tenker på noe til samboeren siden hun ikke er videre begeistret for humlerike øl. Blir pilsneren noe i duren av butikk øl?
 
Den amerikanske hvete ølen jeg holder på med nå er ikke spesielt bitter, men har endel humle smak. Er vel helst bitterheten de fleste kvier seg for? Er som en litt bitter pils bare, men balanseres fint synes jeg. man kan eventuelt begrense seg til 20 gram på 10 min og 80 gram på whirlpoolen. Det jeg gjorde var å kjøle ned litt i vasken med rennende vann og så satt jeg den ut på verandaen til å kjøle seg ned til dagen etterpå :)

Jeg "forsker" stadig på øl som er like lett drikkelige som pils men som har mer spennende smak, og da synes jeg disse kittene er morsomme å eksperimentere med, krever ikke så mye innsats
 
Jeg har aldri hatt noe problem med klaring av disse settene. 14 dager til gjæring, tørrhumling på dag 8-9, så over i flaskebøtte med sukkerlake. Pleier å være krystallklar på 2 uker. Har smakt en litt plagsom ettersmak på noen av 1 boks settene men kan ikke si å ha merket det samme fra posene. Har prøvd nz pale ale og AMerican pale ale. Var litt treig med å sette APAen så tror gjæren ikke var like god. Den gjæret ikke skikkelig ut hos meg. M15 gjær. Stoppet helt opp på 1018

Hmm, rart mine er såpass tåkete. Den første var med omstikk med sukkerlake og deretter flasking, Nr 2 rett på fat. Stått i kjøleskap lenge på 1-2 grader så burde klarnet. Begge like uklare.
Spennende å se på den neste.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Både da jeg laget Helles og APA fra MJ byttet jeg ut medfølgende gjær med ferskgjær (hhv. WLP830 og WLP001). Begge har den samme gjenkjennelige smakskomponenten.

Imidlertid har begge blitt fullstendig krystallklare rett etter cold crash.
 
Hmm, rart mine er såpass tåkete. Den første var med omstikk med sukkerlake og deretter flasking, Nr 2 rett på fat. Stått i kjøleskap lenge på 1-2 grader så burde klarnet. Begge like uklare.
Spennende å se på den neste.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Husker en del chillhaze den første uken. Gi dem tid. Jeg har ikke lagret i kjøleskapet da. Bare I kaldt rom.
 
Husker en del chillhaze den første uken. Gi dem tid. Jeg har ikke lagret i kjøleskapet da. Bare I kaldt rom.

67e3d0199523bb23b5381c406d3f7e7d.jpg


Slik ser den ut etter 3 uker på fat. Noe mindre på pale alen som har stått 2 mnd...



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp