Max karboneringstemperatur

Jeg karbonerer på 30C. Det går brillefint og du har øl som er drikkeklar på 3-4 dager. Var skeptisk i begynnelsen jeg også helt til jeg sammenlignet en på 20C og en på 30C. Klarte ikke smake forskjeller jeg hvertfall...
 
Gjærings temp er viktig og lager profilen for ølet, men karboneringstemp. er ikke gjæringstemp, ølet er jo da ferdi men mangler kullsyre, ser ikke grunn til da og holde 18 grader som er det jeg bruker på fx. på US 05 gjæren.

Det er jo gjæring som produserer kullsyra (og alkohol - ABV stiger jo litt som følge av karboneringen). Jeg har en guffen følelse av at det kan produseres merkbart med fusel under karboneringen. Er åpen for at det bare er noe jeg innbiller meg, men jeg tar i alle fall ikke sjansen på noe mer enn normal værelsestemperatur, dvs. like i overkant av 20 grader. (Regner med at det ikke foregår noe så voldsomt i flaskene at vi behøver å regne med varmeproduskjon fra gjæringen.)

Tapper opp i dag, så jeg skal se om jeg ikke kan finne et minihelvete for et par flasker for å kjøre en test. Jeg er rimelig følsom for fusel - så får vi se.
 
Kanskje det kan være lurt med to flasker på 30 ℃. En på 1 ukes gjæring, og en på 2.
Husk å gi dem like forhold mtp lys ol.
 
Det er jo gjæring som produserer kullsyra (og alkohol - ABV stiger jo litt som følge av karboneringen). Jeg har en guffen følelse av at det kan produseres merkbart med fusel under karboneringen. Er åpen for at det bare er noe jeg innbiller meg, men jeg tar i alle fall ikke sjansen på noe mer enn normal værelsestemperatur, dvs. like i overkant av 20 grader. (Regner med at det ikke foregår noe så voldsomt i flaskene at vi behøver å regne med varmeproduskjon fra gjæringen.)

Tapper opp i dag, så jeg skal se om jeg ikke kan finne et minihelvete for et par flasker for å kjøre en test. Jeg er rimelig følsom for fusel - så får vi se.

Interessant, svare når du har fått testet dette :)
 
sorry, helvete finnes ikke. (Burde visst det. Paven fastslo det jo allerede i 1997.) Det beste jeg kan komme på er rom der varmen stiger kraftig om dagen, men det blir heiskjøring, og det er i alle fall lite gunstig.

Og jeg setter ikke varmekablene på badet på full styrke nå:p.
 
Dannelsen av estere/fusel/usmaker fra gjæringen oppstår vel mest i den aerobe fasen av gjæringen. Ved naturlig karbonering er gjæringen primært anaerob, samt at det er store mengder vital gjær i suspensjon. Så jeg hevder flaskekarbonering ved 30C i 1-2 uker vil være uproblematisk mtp usmaker som skyldes gjæringsprosessen.
 
Noen som har gjort seg noen flere erfaringer fra 2016 til nå ?
Karbonering av pils feks, blir det usmaker når det foregår i romtemperatur++ ?
Skal flasker og fat med pils/lager inn igjen i kjøleskap på 10-12 grader for karbonering med renest smaksresultat ?
 
Noen som har gjort seg noen flere erfaringer fra 2016 til nå ?
Karbonering av pils feks, blir det usmaker når det foregår i romtemperatur++ ?
Skal flasker og fat med pils/lager inn igjen i kjøleskap på 10-12 grader for karbonering med renest smaksresultat ?
Jeg kan ikke svare for andre, men jeg vet faktisk ikke. Jeg har gått over til å karbonere med vørter fordi jeg synes det var ganske tydelig smaksforskjell mellom vørter og sukker. Jeg har ikke laget undergjæret øl. Det jeg har gjort er å brygge i fjor sommer uten gjæringsskap med kjøling. Det medførte at et par batcher som helt sikkert burde gjæret ved under 20 grader fikk gjæring ved 25 grader. De batchene ble alt annet enn 100%. Drikkbare, men med tydelige esterprofiler som ikke burde vært der. Når man tilsetter sukker eller vørter for naturlig karbonering, så utgjør vel det rundt 1-2 SG-punkter på totalen for en øl som gjerne er gjæret ned 30-40 SG-punkter. Om man ser på det slik, så vil kanskje karboneringen utgjøre maksimalt 5% av den totale utgjæringen. Estere fra dette vil altså bare utgjøre 5% av tilsvarende estermengde om man gjæret hele batchen ved tilsvarende forhold som ved karbonering. Jeg er tilbøyelig til å tro at det vil være vanskelig å detektere dette på smaken, men kanskje det ikke er umulig heller for de med svært fintfølende gane? Jeg karbonerer alltid ved romtemperatur (som regel 22-23 grader).

Det hører med til historien at de fleste kommersielle produsenter av litt format tvangskarbonerer med CO2 direkte istedenfor å karbonere naturlig. Da unngås jo denne problematikken.
 
Sist redigert:
Noen som har gjort seg noen flere erfaringer fra 2016 til nå ?
Karbonering av pils feks, blir det usmaker når det foregår i romtemperatur++ ?
Skal flasker og fat med pils/lager inn igjen i kjøleskap på 10-12 grader for karbonering med renest smaksresultat ?

Jeg karbonerer mine i romtemperatur, i alle fall, og har ikke merket noe til usmaker som følge av det. Jeg burde ha kjørt et forsøk for å ha en begrunnet mening om det, men noen merkbare katastrofer - eller katastrofer som jeg er i stand til å registrere:) - skjer ikke.

Nå lar jeg lagerølene mine stå siste delen av modningsfasen i romtemperatur, eller opp mot romtemperatur, så jeg kan uansett ikke sette dem rett ned i temperatur etter flasking. Jeg måtte eventuelt justere dem ned over et døgn eller to, tror jeg.
 
Egentlig burde vel et lagerøl tåle å karboneres rundt 10 grader siden ølet blir gjæret rundt den temperaturen, men jeg har ikke prøvd det.
 
Jeg har prøvd i et par omganger å karbonere lagerøl på lav kjellertemperatur, både med sukker og vørter. Av en eller annen grunn har det stort sett ikke gitt karbonering i det hele tatt før jeg flytta dem opp i romtemperatur. Det lengste jeg har holdt er vel fire uker før jeg ga opp. Jeg forstår ikke hvorfor en gjær som trives godt med å jobbe på 10 grader ikke skal klare å karbonere på fjorten, men sånn var det, altså. Kanskje det må tilsettes mye mer gjær i flaskeprosessen?
 
Jeg har prøvd i et par omganger å karbonere lagerøl på lav kjellertemperatur, både med sukker og vørter. Av en eller annen grunn har det stort sett ikke gitt karbonering i det hele tatt før jeg flytta dem opp i romtemperatur. Det lengste jeg har holdt er vel fire uker før jeg ga opp. Jeg forstår ikke hvorfor en gjær som trives godt med å jobbe på 10 grader ikke skal klare å karbonere på fjorten, men sånn var det, altså. Kanskje det må tilsettes mye mer gjær i flaskeprosessen?

Jeg tilsatte aktiv krausen og det gikk helt topp. Wlp 833 på en dobbeltbock på rundt 8 abv.
 
Jeg tilsatte aktiv krausen og det gikk helt topp. Wlp 833 på en dobbeltbock på rundt 8 abv.
Det kan nok hjelpe. Jeg har flaska etter endt gjæring og bånnfelling uten å tilsette ny gjær, og det har gått trått. Hvilken temp karbonerte du på? 8? 10?
 
En fordel med høyere karboneringstemperatur er vel at det som kommer til av oksygen ifm flasking raskere blir konsumert av gjæren. Hva som betyr mest for det endelige resultatet, oksidering eller usmaker pga høy temperatur, vet jeg ikke. Skulle gjerne hatt et fasitsvar på det, men det blir vel som med mye annet innen bryggehobbyen; man tviler seg frem til det som man tror gir best resultat.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
 
Jeg har prøvd i et par omganger å karbonere lagerøl på lav kjellertemperatur, både med sukker og vørter. Av en eller annen grunn har det stort sett ikke gitt karbonering i det hele tatt før jeg flytta dem opp i romtemperatur. Det lengste jeg har holdt er vel fire uker før jeg ga opp. Jeg forstår ikke hvorfor en gjær som trives godt med å jobbe på 10 grader ikke skal klare å karbonere på fjorten, men sånn var det, altså. Kanskje det må tilsettes mye mer gjær i flaskeprosessen?

Det der er hva jeg har vært litt redd for. Jeg lar lagrølene mine stå ganske lenge før jeg flasker - jeg har hatt problemer med mye hydrogensulfid - og derfor er det nok litt tynt med gjær igjen i suspensjon. Om jeg så i tillegg skulle satt dem brått ned flere grader i temperatur, villle det antakelig gått dårlig.
 
Det der er hva jeg har vært litt redd for. Jeg lar lagrølene mine stå ganske lenge før jeg flasker - jeg har hatt problemer med mye hydrogensulfid - og derfor er det nok litt tynt med gjær igjen i suspensjon. Om jeg så i tillegg skulle satt dem brått ned flere grader i temperatur, villle det antakelig gått dårlig.
Å tilsette ny gjær ved flasking virker jo som en god løsning. Litt omstendelig, kanskje, siden jeg da må dyrke opp litt ny.
 
Å tilsette ny gjær ved flasking virker jo som en god løsning. Litt omstendelig, kanskje, siden jeg da må dyrke opp litt ny.

Jeg har ingen problemer med å karbonere dem i romtemperatur, så jeg gidder nok ikke stresse med det. Det måtte være hvis noen overbeviste meg om nødvendigheten av å karbonere ved lavere temperaturer. Og skal jeg si hva jeg tror, så er det at det ikke er nødvendig.
 
Tilbake
Topp