Mesk meir enn 20+ kg i 50 liter Speidel/10+ kg i 20 L Speidel

katla

 
Her er eit forslag til korleis du kan meska 20+ kg i din Speidel 50 liter eller meir enn 10 kg i din Speidel 20L. Metoden kan også brukast på 20 liter speidel for å auka kapasiteten der.

Du vil trenga:
- 1 kort maltrør
- ekstra filtersupport + evt. filter
- forlengar av midtstanga
- maltpose a la biab

Eg ville ha hatt malt i nederste maltrøret som vanleg og lagt filtersupport og filter på dette. Så montert forlengar av midtstanga og deretter setja på det korte maltrøret og ha biabposen oppi og fylla med malt for å avslutta med filtersupport og filter på toppen før du skrur ned maltrøra.

Eg trur kanskje det også er mest praktisk å ha maltet i øverste del i ein maltpose slik ein brukar til BIAB - så unngår du søl når du skal løfta bort maltet for å koma ned til maltet i nederste maltpipa.

Du må vel også ha meir vatn i speidelen for å sikra at det er nok vatn over varmeelementa.

Metoden er ikkje testa - dette er teori så langt - einaste grunnen til at det ikkje skulle kunne gå er vel kanskje at du må ha meir vatn i speidelen for å ha nok både til det som skal pumpast opp og det som alltid må vera over varmeelement og når pumpa ikkje går må det jo helt ikkje renna over kanten i Speidelen.

Kunne sikkert vore smart med ei hette på toppen og - f.eks. ein passande stor stamp i f.eks. PP.


speidel50xl.jpg
 
Blir stadig overrasket over hva folk finner på :) Har du tenkt å teste det ut selv eller legger du det ut som en oppfordring til andre å teste? Må ærlig innrømme at det hadde vært spennende å se en gjennomføring av dette.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: G13
Eg plar ikkje laga så sterke øl - det går mest i området 1.030 - 1.055 - så noko snarleg test har eg ikkje tenkt - trur eg. Det var no mest eit tips om noko som kunne fungera for dei som vil laga såpass sterke øl.

Og så er det jo ein og annan som heldt det for eit minus at Speidel ikkje kan laga sterke nok øl - noko som fleire har vist metodar for - både med spraymalt og med å etterfylla i meskekaret - og det er jo greit å visa at kanskje kan finnast løysingar.

(Eg har også noko anna Speidel-relatert som eg putlar med og ventar berre på nokre delar frå kontinentet - det er jo ingen som har lager lenger i dette landet.... )
 
Men det går vel greit å lage 25l av det sterke slaget på en Speidel50?
ps, 21700,- rauk ut av kontoen i går. Uffja...
 
Hva bruker du til å forlenge stanga med ? Rustfri hylsemutter og rustfri gjengestang ?
 
Rustfri gjengestang frå Biltema (12mm) - kutta til høgda på 20 l maltrøret og 12 mm rustfri skjøtemutter (blodpris frå Tools).
 
Rustfri gjengestang frå Biltema (12mm) - kutta til høgda på 20 l maltrøret og 12 mm rustfri skjøtemutter (blodpris frå Tools).

De skjøtemutterene koster vel veil fra ca 10,- pr stk til 300,- pr stk i M12 i rustfri/syrefast A4 avhenging av hvilken DIN spesifikasjon du har på mutteren. Du har vel handla kvalitet da ? :)
 
De skjøtemutterene koster vel veil fra ca 10,- pr stk til 300,- pr stk i M12 i rustfri/syrefast A4 avhenging av hvilken DIN spesifikasjon du har på mutteren. Du har vel handla kvalitet da ? :)
Er det noen som har testet doble maltrør enda ??
 
Løftehøyden på Speidel-pumpene er et problem for denne ideen. Jeg testet en gang maks løftehøyde ved å stikke en plastslange i utløpet, og vannsøylen stoppet en centimeter eller to over 1 meter. For i det hele tatt å få strømning må du altså ha lavere løftehøyde enn 1 meter. Løftehøyden som pumpene dine skal kjenne på, blir høydeforskjellen på vannstand i kjelen og kanten på det øverste maltrøret, PLUSS motstanden i maltsengen. For å gjøre testen, bør du derfor ha godt med vann i Speidelen og ikke stappe maltet altfor hardt, heller ikke bruke mye hvete/havre som grøter seg og skaper mer motstand. Du kan også montere sterkere pumper, selvsagt. Jeg ville ha gjort en test før jeg kjøpte inn malt.
Blir artig å høre om noen får til dette!
 
Jeg vil tro at man får problemer med lekkasje mellom nederste maltrør og bunnen i kjelen med mindre man har veldig mye væske på utsiden av maltrøret. Dette er noe jeg sliter med hvis gjennomstrømningen i maltrøret er dårlig. Og hvis man må ha veldig mye vann i kjelen for å klare å pumpe gjennom maltrøret så forsvinner vel litt av vitsen hvis man er ute etter høyere OG.

Hva med å få laget en falsk bunn som monteres rett over varmeelementene for så å bruke en stor meskepose istedenfor maltrøret. Hvis man i tillegg monterer en treveisventil (slik som Katla viser her: https://forum.norbrygg.no/threads/speidel-nokre-refleksjonar.24839/) på pumpe ut og har et rør/slange som fører vørteren på utsiden og opp i meskeposen bør man få grei sirkulasjon. Vil tro at man fint får plass til 20kg++ malt, samt at man ikke trenger så mye væske.

Hva tenker dere om å bruke denne ideen for å brygge sterkere øl?
 
Spennende tanker og forslag og gleder med til å høre om erfaringer som gjøres dersom noe realiseres. Har nå kjørt ca 50 batcher på en Speidel 50 og følte at det lå en del begrensninger i forhold til mengde og styrke. Løsningen for meg har enn så lenge vært å kjøre en sidemesk. Det er på ingen måte like teknologisk som forslagene i denne tråden, men hittil har det gitt meg den fleksibilitet jeg har vært på jakt etter. Da jeg allerede hadde en chugger-pumpe ble det særdeles billig. Brukte et allerede oppskrapet tvanlig gjæringskar, satte inn simpleste kran og isolerte med et avskåret forsvarets liggeunderlag som lar en spalte være åpen slik at jeg ser væskenivået (se bilde). Styrer hastigheten kun med krana på gjæringskaret og det er ganske lett. Tempen i mesken i gjæringskaret virker stabil og lar således Speidel styre stegmeskingen. Effektiviteten ligger fortsatt på rundt 80%. Hittil har jeg laget flere batcher med 70 liter øl med vanlig øl (OG opp til 1.060) og en batch med 50 liter øl med OG i de høyere klasser. Er i ferd med å lære meg væskemengdene i karene og skylllemengder og har ennå mye å hente på erfaringer her. Det går fint å koke en batch på opptil til nesten 80 liter i Speidelen dersom man følger med når det nærmer seg 100 grader. Mens jeg før brukte i underkant av 5 timer på en bryggedag bruker meg dette oppsettet bare en halvtime lenger på grunn av lengre tid mellom stegene. Kanskje flere har erfaringer med sidemesk og Speidel som de kunne dele. Jeg ønsker meg et litt mer sofistikert meskekar, men det koster rakst flere tusen på grunn av isolasjon og krav til å se væskenivå og dette oppsettet funker og var som sagt svært billig. Har også et kort maltrør og nå kan jeg brygge fra 20 til 70 liter øl med ulike styrker i samme system. Sikler på en SS brewtech 20 gallon. P1000713.JPG
 
Sist redigert:
Med en Blichmann auto sparge trenger du ikke følge med på væskemengden da den kutter tilførsel av vørter på et bestemt nivå. Skal rigge til for sidemesk selv nå, men i kombinasjon med en igloo-kjøleboks.
 
Jeg gjør det samme, men med blichmann meskekjele. Funker flott.
Men snu autosparge'n din så den ikke ikke fyller på mere og mere ettersom nivået stiger. På bildet står den i stengemodus nå.
 
ja vet at autosparge sto feil, gjør ikke det under brygging :)
Silikonslangen går til en pumpe som sitter etter ut ventilen på speidelen
 
Har kjørt 2 runder med dette oppsett, og det fungerte bra, eneste er at det er kan bli litt temperatur fall i iglo boksen med mye sirkulering.
 
Tilbake
Topp