Mesketemp på 90 grader

gle1

Norbrygg-medlem
Etter en fatal brukerfeil så sto varmen på fra mash in på 66 grader. Oppdaget feilen etter 30min, og da var mesken på 92 grader. Så det vil nok bli en fyldig og søt blonde. SG etter 1 time mesk var 1059, så det har blitt konvertert en god del sukker. Fikk ned tempen til 75 grader ganske fort.

Er det noe jeg kan gjøre for å rette opp i så mye av feilen som mulig? Vil f.eks det å tilsette sukker hjelpe til med utgjæringen? Har det blitt skylt ut uønskede stoffer under mesking med så høy temp?
 
Der er jo også avhengig av PH. Aner ikke hvor langt over 78 man kan dra om ph er innenfor, men interessant.
 
Vil det forsatt være rikelig med gjærbart sukker, eller er de fleste sukkerkjedene ugjærbare?
 
Første gang vi brygga allgrain misforstod vi noen smådetaljer, og etter å ha meska kokte vi opp. Alt sammen, med malten fremdeles oppi gryta, i meskeposen. Det ble allikevel en i aller høyeste grad drikkbar juleøl, så jeg tror man skal ta de astringensgreiene med en klype salt eller fem.
Jeg er enig i saltklypetakingen, men når man brygger sin første øl så har man nok også en høyst kreativ definisjon av "drikkandes".
 
Etter en fatal brukerfeil så sto varmen på fra mash in på 66 grader. Oppdaget feilen etter 30min, og da var mesken på 92 grader. Så det vil nok bli en fyldig og søt blonde. SG etter 1 time mesk var 1059, så det har blitt konvertert en god del sukker. Fikk ned tempen til 75 grader ganske fort.

Er det noe jeg kan gjøre for å rette opp i så mye av feilen som mulig? Vil f.eks det å tilsette sukker hjelpe til med utgjæringen? Har det blitt skylt ut uønskede stoffer under mesking med så høy temp?

Kan veldig lite så noen råd har æ ikje, men veldig bra om du følger opp denne tråden senere så vi får hvite hvordan det hele gikk. Kan jo være ei fin erfaring å dele med seg dette. Ønska dæ all Lykke til
 
Det med astringens kommer nok litt an på hva slags øl det er. En lys og lett vil jo avsløre det meste, mens en brutal Imperial stout vil kunne dekke over endel feil.
 
Veldig glad for at du, tross en uortodoks temp, velger å gjære. Et særdeles spennende eksperiment. Håper du også sender inn til bedømming av Norbrygg-dommer for en uhildet dom.
Det var ingen dum idè. Skal se om jeg ikke får sendt avgårde en flaske :)

Øl blir det jo uansett :) Blir bare spennende å se om det kom med for mange uønskede stoffer/smaker.
 
Ingenting i veien for å gjære, en kan jo ha flaks. Men smak før flasking, og om det ikke er drekkandes da, hell det ut. Gjæring er ikke mye jobb, det skal jo bare stå der, men fryktelig kjedelig å tappe ørten flasker øl for bare å måtte helle det ut igjen... Har personlig ødelagt en del øl på denne måten. Hæsjtægg stuck mash.
 
Ang dekoksjon - yep, er litt det jeg også tenker på... Men i mitt tilfelle så var det en mørk og litt krydra juleøl, så man skal nok ikke se bort fra at astringensen bare ble overdøvet
 
Astringens og høy temperatur. Det er ganske riktig som Miguel er inne på avhengig av PH. Tvert imot hva en skulle tro er dekokterte øl ofte silkemyke. Alle som har teorier og frykter dette bør huske på at det er slik øl blir- og har vært brygget i store deler av Europa i flere hundre år.

Til trådstarter, husk på at så mye som 90% av konverteringen skjer i løpet av de første ti minuttene. Så svært mye er unnagjort før temperaturen denaturer amylasen.

mvh
Bårdd
 
Tilbake
Topp