Mesking i varmtvannsbereder?

Er det noen anbefalinger på hvor stor diameteren bør være i forhold til høyden på mesketanken for å unngå stuck mash?

Berederen er 100cm høy og 50 cm i diameter, hadde håpet å få plass til inntil 50 kg malt.
 
Har drevet og puslet med tilsvarende problematikk (skal lage maltrør riktignok).

http://www.rackers.org/calcs.shtml - her finner du en "can I mash it"-kalkulator som viser at du med 2 liter vann pr kilo malt trenger en mesketank på 133,5 liter. Med 2,5 liter vann pr kilo malt trenger du 158,5 liter.

Med 30 kg malt og 2,5 liter vann pr kilo må mesketanken være 95,1 liter.

Når det gjelder fordeler/ulemper angående forholdet mellom bredde og høyde i mesketanken - se det vet jeg ikke særlig mye om  :bank2: Men det kan kanskje andre si noe om  :roedme:

EDIT: Tenkte litt feil her: Størrelsen er jo åpenbart ikke noe problem med tanken du har: Den er jo 196 liter om mine matematikk-kunnskaper ikke svikter meg  :bank2:
 
Syns å huske at det var ein tommelfinger regel som sa vekt av malt x 4 = størrelse på meskekar
Dette gjelder då for single infusion.

Mesker sjølv opp til 60kg i et kar på 250L Det er ofte nett og nett når ein skal nå utmesk temp. Dette karret har ein diameter på 63cm med falsk bunn, har aldri tatt tida på renninga men tipper det er rundt 10L i min.
Det skulle vel bli rundt 33% større areal en din tank, så stuck mash hadde ikkje eg vore redd for, men det vil nok renne noko seinare.
 
Tilbake
Topp