Mikroskop for Dummies

B

BjarneHB

Etter at jeg fikk mikroskop til bursdagen min i høst et Amscope med kamera og leste boken Yeast har jeg startet å se litt nærmere på gjæren jeg bruker. Jeg har også skaffet et hemosytometer og div kjemikalier. Nå tar jeg bilde av alle gjærene jeg bruker når de er nye og sammenligner de ved gjenbruk. Allerede nå har jeg avlyst gjenbruk flere ganger siden jeg har oppdaget unaturlige ting som jeg tror er bakterier i gjæren.
Viabilitet er den viktikste faktoren for meg som hjemmebrygger. Det jeg ønsker å vite om gjæren min, er hvor mange %  celler som lever? Men å finne det svaret er ikke lett.
Jeg har lest om metylene blått som ikke duger under 90-80% . men for meg som hjemmebrygger lagrer jeg gjæren ofte lenger enn to tre dager og da er viabiliteten ofte lavere enn dette. Men etter å ha lest boken Brewing Yeast Fermentation Performance av Katherine Smart har jeg forstått at metylene blått er en dorlig idikator på viabilitet. Men alkaline metylene blått og ikke minst alkaline metylene fiolett er en mye bedre metode å måle viabilitet. Celletelling er noe jeg enda ikke har testet, jeg har kjøpt 2 hemocytometere men mangler pasteur pipetter eller lignende til å fylle de.
                Når en amatør som meg starter med noe så komplisert som dette stiller det seg mange spørsmål Bare bruken av et såpass komplisert mikroskop kan jo skremme alle amatører så er det noen som har noen tips.
Hvor kan man kjøpe kjemikalier som metylene blått metylene fiolett 3RAX ?
Hvordan lager man Glycine buffer og videre Alkaline Metylene Blått /Fiolett?
               Hvor kan man kjøpe pipetter ol

Håper dette kan bli en tråd hvor vi kan utveksle informasjon om bruk av mikroskop gjærtelling viabilitet osv.

Vedlegg

• 1056 ny 1 måned gammel pakke.jpg
    1056 ny 1 måned gammel pakke.jpg
    140,4 KB · Sett: 575
Metylen-blått brukes bland annet til behandling av ikter som angriper fisk, du får da mest sannsynlig tak i dette i en zoo butikk.
Om den varianten som zoo butikker selger er tilsatt andre kjemikalier vet jeg ikke, men apotek er sikkert en løsning også.

Jeg har sett endel rundt i akvarie butikker men det ser ikke ut til at dette er vanlig å selge i norge. apoteket skulle ha en helt syk pris :noway:
Men det som er mest aktuelt er Metylene violett 3RAX. Er det noen som vet hvor man kan skaffe dette så er jeg veldig takknemelig.

Bjarne, kan jeg sende deg en pille klordioksid? Poenget med klordioksid er at den desinfiserende men skal ikke gjøre noen harme på gjæren. Det hadde vært spennende hvis du kan infisere en skvett med gjær i, spytte i den e.l, og så sammenligne den før og etter behandling med klordioksid i mikroskopet  :)

Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg kan se forskjell på levende og døde bakterier. Men en slik test kan etter mitt skjønn utføres ved å infisere en vørte med spytt ol og dele den på to deler og videre tilsette kloroksid til den ene delen. Deretter kan man sammenligne prøver av de to under mikroskopet for å se hvilken som har flest bakterier. Så ja, hvis dette virker fornuftig så har jeg lyst til å utføre et slikt eksperiment.
Jeg ser at Northernbrewer har disse tabelettene, men har ikke bestilt de siden jeg ikke vet hvordan de reagerer i tollen.
Hvis det er noen som har innspill til en slik test, og gjerne noen med kompetanse på området. Så hadde det hvert kjempefint og kunne sammenligne resultater med noen.

Bildet dere ser er ikke tilfeldig, dere ser det er noen små kolonier mellom gjærcellene, disse utviklet seg og vokste. Min mistanke er at dette er bakterer og dette er første gang jeg ser det av ca10 pakker jeg har testet. Så denne gjæren ble ikke gjenbrukt.

Ps jeg har ikke glemt diptuben til speidelen.

BjarneHB skrev:
Celletelling er noe jeg enda ikke har testet, jeg har kjøpt 2 hemocytometere men mangler pasteur pipetter eller lignende til å fylle de.

Jeg har en bunke med pipetter og kan sende deg noen, bare å sende meg PM med adresse. Det er ganske kurant å få tak i en del slik labutstyr på eBay til en rimelig penge, men med litt leveringstid.

Mesteparten av det du ser utenom cellene er trub.
Bakterier og virus er ikke lette å oppdage på den
forstørrelsen.

Send meg en PM med adressen din så skal jeg sende
deg litt metylenblått og noen engangspipetter .
Det er veldig lite du trenger pr gang.
Jeg blander ut slurry 1:100 og starter 1:50 med vann.
Og bruker 1ml metylenblått pr 50 ml utblanding.
La dert stå i fem minutter før du
tilfører det til hemacytometeret.

Døde celler begynner å autolysere etter ca 14 dgr og
det gjør at du får snodige resultater på eldre gjær.
Bruk denne kalkulatoren http://www.changbioscience.com/cell/hemo.html så forenkler du jobben din.
Anbefalt tilsetning av ClO2 til slurry er 20ppm/liter og
jeg tilsetter det med utmerket resultat.
Skkert mye jeg har glemt så bare spør.

Takker for tilbudene, men jeg har det ikke så travelt så jeg kan finne et sted å kjøpe de og jeg trenger sikkert ganske mange. Jeg fant bare vanlige plast pipetter eller proffe pipettorer på ebay. Men jeg ser at Amazon selger pasteur pipetter i litt større pakker. Plast pipetter har jeg, men med disse blir det fort litt mye søl. Metylen blått bestilte jeg i dag fra fra en kar i kina.
Kalkulatoren var kjempefin, det er samme fabrikanten som hemacytometer jeg har kjøpt så den skal jeg bruke.
Bra og høre at det ikke er bakterier på bildet. Det må  være trub fra propageringen for dette er fra en ny pakke.
Er det slike pipetter jeg skal bruke ?

Vedlegg

• Pasteur pipette.jpg
    4,1 KB · Sett: 535
Jeg bruker 1ml pasteurpipetter av plast
Fungerer utmerket også til å måle opp
halve og hele milliliter.

Jeg glemte en ting i forrige svar.
Hvis du "kalibrerer" hvor stort bildet
ditt fra kameraet er i forhold til en rute
i hemacytometeret slipper du å lete fram rutene
hver gang og kan bare flytte hemacytomeret tilfeldig.

Mitt kamera dekker temmelig nøyaktig 0,8 ruter
så jeg deler bare telleresultatet i  bildet med 0,8
for å komme frem til innholdet i en hemacytyometerrute.

Da er det ikke lange jobben å telle:)

Jeg vurderer å kjøpe mikroskop. Er dette et kurant mikroskop for hjemmebryggerbruk?
http://www.dinkikkert.no/mikroskop/breitler/breitler-biolab-10

Da bestiller jeg en eske med 1ml pasteurpipetter og noe annet småtteri. Jeg skal kalibrere størrelsen på bildet og bruke kalkulatoren, takker for nyttige tips nå ser jeg lysere på tellingen. Denne hobbyen har blitt en lidenskap nå, og kankje en lidelse for resten av familien.

Jeg anbefaler å se på Amscope.com hvis du ser etter et rimelig microskop, har lest litt rund og mange er positive.  jeg kjøpte et  trinocular med det minste kamera på 1,3 Mpixel. de er raske på å svare på mail, leverer med 220v adapter, sender til Norge og du kan betale med paypal.

Det bli iallefall ikke billigere enn å kjøpe på Dinkikkert om det microscopet hadde vært ok.
Hvilken model fra amscope har du?

Jeg kjøpte T580 med det minste kamera og er veldig fornøyd. Det ligger noen filmer og bilder på nettet av T490 som sikkert er like bra.
Grunnen til at jeg kjøpte det her var tilgangen til tilbehør og gode omtaler.

BjarneHB skrev:
Jeg kjøpte T580 med det minste kamera og er veldig fornøyd. Det ligger noen filmer og bilder på nettet av T490 som sikkert er like bra.
Grunnen til at jeg kjøpte det her var tilgangen til tilbehør og gode omtaler.

Aha, ser nå at f.eks T490 finnes i mange utgaver, betyr det at man kan bygge det om med bedre ting ved behov?, eller må man kjøpe ferdigkonfigurert?
Det at man kan bruke pc'n som skjerm er jo genialt, iallefall hvis man kan snappe bilder på direkten, burde være mulig å kjørt noe igjennom bildebehandlingsapp for å foreta telling og slikt?

Rotet litt med et annet scope tidligere når jeg slipte barberkniver, men var utrolig vanskelig å få bra bilde pga dårlig belysning og slikt.

Bilde i første innlegg er 400X så det holder til å telle gjær celler. Man har muligheten til å bygge om, jeg har allerede lyst til å kjøpe en 60X objektiv.
Men man tar jo en risiko ved å handle så langt unna, blir dyrt å sende tilbake ved en reklamasjon.

neslekkim skrev:
Rotet litt med et annet scope tidligere når jeg slipte barberkniver, men var utrolig vanskelig å få bra bilde pga dårlig belysning og slikt.
Du tar faktisk hobbyene dine helt ut, og litt til neslekkim ;D

Bjarte H skrev:
neslekkim skrev:
Du tar faktisk hobbyene dine helt ut, og litt til neslekkim ;D
uhm.. :), noe må jo jeg også ha å klå på..

Tilbake
Topp