Jeg går ut fra at et okular med 10X er nokså standard, siden fyren i podkasten - som driver et gjærlaboratorium, og følgelig har litt peiling, får vi tro - nøyer seg med å snakke om at alt du trenger er et 40x mikroskop? Han sier jo at du faktisk kan telle gjærceller med et Fisher Price-mikroskop, sjøl om det nok er mer et humoristisk poeng.
Disse podkastene - Master Brewers - er jo henvendt til folk innen bryggeribransjen, så det er seriøst. Poenget hans der er at du faktisk ikke trenger et fryktelig dyrt utstyr. Men han sier jo at du får alt du trenger - og jeg får ikke helt med meg hva det innbefatter - for under 500 dollar. Og om det ikke er all verden i proffbryggersammenheng, så er det en del for oss hobbybryggere. (Må innrømme at jeg er litt småfristet av dette, men da bør det være billige greier.)
For hjemmebryggerbruk, kun for å telle, så klarer du deg med langt under 500 dollar. Mikroskop, la oss si 1500 for en passe deal, og 300 for et hemocytometer. Så trenger du methylene blue, for «staining» (hva det er på norsk aner jeg ikke). Samt Pipetter osv.