Mikroskop

Jeg går ut fra at et okular med 10X er nokså standard, siden fyren i podkasten - som driver et gjærlaboratorium, og følgelig har litt peiling, får vi tro - nøyer seg med å snakke om at alt du trenger er et 40x mikroskop? Han sier jo at du faktisk kan telle gjærceller med et Fisher Price-mikroskop, sjøl om det nok er mer et humoristisk poeng.

Disse podkastene - Master Brewers - er jo henvendt til folk innen bryggeribransjen, så det er seriøst. Poenget hans der er at du faktisk ikke trenger et fryktelig dyrt utstyr. Men han sier jo at du får alt du trenger - og jeg får ikke helt med meg hva det innbefatter - for under 500 dollar. Og om det ikke er all verden i proffbryggersammenheng, så er det en del for oss hobbybryggere. (Må innrømme at jeg er litt småfristet av dette, men da bør det være billige greier.)

For hjemmebryggerbruk, kun for å telle, så klarer du deg med langt under 500 dollar. Mikroskop, la oss si 1500 for en passe deal, og 300 for et hemocytometer. Så trenger du methylene blue, for «staining» (hva det er på norsk aner jeg ikke). Samt Pipetter osv.
 
Du får jo gjerne med okularer, det er som regel en del av «pakka». Og ja 10x, 20x, 40xer som regel ganske standard opp mot et objektiv som kanskje er 100x.

Men da ser du også viktigheten av selve kvaiteten på glasset. Du skal forstørre gjennom to forskjellige glass.
 
For hjemmebryggerbruk, kun for å telle, så klarer du deg med langt under 500 dollar. Mikroskop, la oss si 1500 for en passe deal, og 300 for et hemocytometer. Så trenger du methylene blue, for «staining» (hva det er på norsk aner jeg ikke). Samt Pipetter osv.


"stain" = "flekk", så du bruker det for å farge gjærcellene. Det er vel de levende som tar opp stoffet, tror jeg? Og så kan du skille mellom levende og døde celler. (Visst ikke 100% pålitelig, det der. De bruker visst helst flere metoder mot hverandre, tror jeg?)

Sida til Whitelabs har liste over hva du trenger. (De selger det som kit - eller har gjort, i alle fall.)

Googla litt, og fant flere "educational" mikroskop til rundt hundrelappen som har tilstrekkelig forstørrelse. Men om de kan brukes til dette, skal jeg ikke ha noen mening om. (Men jeg vil gjette på at du kan lage ganske gode linser temmelig billig i dag.)
 
"stain" = "flekk", så du bruker det for å farge gjærcellene. Det er vel de levende som tar opp stoffet, tror jeg? Og så kan du skille mellom levende og døde celler. (Visst ikke 100% pålitelig, det der. De bruker visst helst flere metoder mot hverandre, tror jeg?)

Sida til Whitelabs har liste over hva du trenger. (De selger det som kit - eller har gjort, i alle fall.)

Googla litt, og fant flere "educational" mikroskop til rundt hundrelappen som har tilstrekkelig forstørrelse. Men om de kan brukes til dette, skal jeg ikke ha noen mening om. (Men jeg vil gjette på at du kan lage ganske gode linser temmelig billig i dag.)

De døde blir blå siden de er ikke har aktive enzymer til å gjøre om fargen til transparent. Både levende og døde tar opp fargen.
 
AA9CD94B-BF4E-407C-AD16-E291C19800E0.jpeg
Synes jo dette ser så greit ut, (ligger på finn)... ser for meg at det er greiere enn å stirre inn i okkular. Men så slår det meg at de «skikkelige» har jo okkular...
 
"stain" = "flekk", så du bruker det for å farge gjærcellene. Det er vel de levende som tar opp stoffet, tror jeg? Og så kan du skille mellom levende og døde celler. (Visst ikke 100% pålitelig, det der. De bruker visst helst flere metoder mot hverandre, tror jeg?)

Sida til Whitelabs har liste over hva du trenger. (De selger det som kit - eller har gjort, i alle fall.)

Googla litt, og fant flere "educational" mikroskop til rundt hundrelappen som har tilstrekkelig forstørrelse. Men om de kan brukes til dette, skal jeg ikke ha noen mening om. (Men jeg vil gjette på at du kan lage ganske gode linser temmelig billig i dag.)

Jeg editerte forrige post.
 
De døde blir blå siden de er «lekk» gjerne.

OK - det er sikkert ganske åpenbart at dette er noe jeg har lite greie på:p. Det var interesse for gjær, og ikke for de tekniske sidene ved gjærtelling, som var motivasjonen min for å høre den podkasten. Men akkurat det der med mikroskopet ble hengende igjen, da.

Skulle for så vidt gjerne ha bekreftet eller avkreftet av folk med praktisk erfaring om et slikt hundrekronersmikroskop faktisk kan brukes:). Det er jo, for mitt eventuellle vedkommende i alle fall, bare snakk om akkurat dette ene begrensede formålet.
 
OK - det er sikkert ganske åpenbart at dette er noe jeg har lite greie på:p. Det var interesse for gjær, og ikke for de tekniske sidene ved gjærtelling, som var motivasjonen min for å høre den podkasten. Men akkurat det der med mikroskopet ble hengende igjen, da.

Skulle for så vidt gjerne ha bekreftet eller avkreftet av folk med praktisk erfaring om et slikt hundrekronersmikroskop faktisk kan brukes:). Det er jo, for mitt eventuellle vedkommende i alle fall, bare snakk om akkurat dette ene begrensede formålet.

Kanskje du gikk glipp av det jeg skrev lengre opp, så evt bla opp for en edit av min post som du svarte på.

Helt ærlig så tror jeg ikke at etthundrekronersmikroskop gir deg det du vil. Uten egen erfaring forsåvidt. Har bare sett screenshots. Jeg mistenker at du ville kjøpt et nytt. Ofte er optikken det som lider. Samme som med digitalkamera. Frister med mange MP men det lider av dårlig optikk hvis det er billig.
 
Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Det slår meg at guttungen har et sånt billigmikroskop. Iogforseg dyrt til å være leketøy, men langt fra noe seriøse greier. Nå har jeg jo egentlig ingen voldsom interesse av å stirre så nøye på gjæra mi, den jobber godt med ølet, så jeg går ut fra at den har det godt, men hvis noen vil vite hvorvidt det kan brukes kan jeg godt ta en titt. Ihvertfall hvis @Finn Berger bruker sine pedagogiske evner til å si hva jeg skal se etter.
 
Det slår meg at guttungen har et sånt billigmikroskop. Iogforseg dyrt til å være leketøy, men langt fra noe seriøse greier. Nå har jeg jo egentlig ingen voldsom interesse av å stirre så nøye på gjæra mi, den jobber godt med ølet, så jeg går ut fra at den har det godt, men hvis noen vil vite hvorvidt det kan brukes kan jeg godt ta en titt. Ihvertfall hvis @Finn Berger bruker sine pedagogiske evner til å si hva jeg skal se etter.

klarer du å se gjærceller klart nok? Og stort nok? Du kan kanskje ta bilde gjennom okularet med tlf, bare pass på at det er i fokus.
 
Så man regner med at disse USB mikroskopene er ræva i optikken? Å få det på en stor PC skjerm er vel å foretrekke
 
For ordens skyld så påstår jeg ikke noe som helst. Jeg har bare hørt en kar som driver et gjærlab si at det ikke trengs allverden av det mikroskopet man skal ha. Og så tenker jeg at det jo ikke er snakk om å granske detaljer, men om å telle celler, og om å skille fargede og ufargede celler - og at det jo hadde vært passelig artig om man kunne klare dette med et mikroskop man får for en hundrelapp på nettet.

Sikkert usannsynlig.

(@erikraude Suksessgraden min når det gjelder det å få skoletrøtte elever interessert i diktanalyse kan svært lett overdrives:(. Synd, egentlig - for trening i teksttolkning er en veldig god trening i logikk. Vel så god som trening i matematikk, egentlig. Men la nå ikke dette forstyrre denne tråden!)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp